علی اکبرپور (خشک بیجار – ۱۳۱۳)

آهنگساز و نوازنده

علی اکبرپور (کاسعلی اکبرپور اسطلخی)  آهنگساز،رهبر اکستر و نوازنده ویلن، در نهم فروردین ماه ۱۳۱۳ در محله “سیاه اسطلخ” حوالی خشکبیجار در استان سر سبز و زیبای گیلان دیده به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد و از سن نوجوانی در رادیو “بی سیم” رشت به اجرای ویلن پرداخت.

اولین استاد وی در فراگیری ساز ویلن «موسیو یِرواند» بود. وی از سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی در «رادیو بی‌سیم» رشت به اجرای ویلن می‌پرداخت. او در نوجوانی به استخدام ارتش درآمد و در «ارکستر ارتش» نوازندگی و آهنگسازی می‌کرد. از دیگر استادان او می‌توان به «کیهان دیوان بیگی» و «رکن الدین نژند» اشاره نمود.
اکبرپور در سال‌های جوانی یک ارکستر تشکیل داد که در رادیو رشت به اجرای موسیقی می‌پرداخت. «غلامحسین بنان» در سال ۱۳۳۴ با آن ارکستر برنامه داشته‌است. وی در آن ایام با خوانندگانی همچون: «ناصر مسعودی»، «فانی»، «نادر گلچین» و «فریدون پوررضا» به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری داشته‌است.

مجموعه «نغمه‌های زندگی»، «سوئیتها» و «سمفونیها» قطعه‌های گوناگون برای «ویلن»، «فلوت»، «نی»، «پیانو» و … از جمله آثار بیکلام اوست که برای ارکسترهای بزرگ و کوچک نوشته شده‌اند.او با ارکسترهایی نظیر «باربد»، «نکیسا» و ارکسترهای بزرگ رادیو و تلویزیون همکاری داشته‌است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در اختتامیه جشنواره موسیقی مقاومت که مهر سال ۱۳۹۰ برگزار شد از «علی اکبرپور» به عنوان «آهنگساز پیشکسوت دفاع مقدس» تجلیل شد.همچنین در دی ماه ۱۳۹۵ در اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی از علی اکبرپور تجلیل به عمل آمد.

وی بیش از ۵۰۰ ترانه و قطعه باکلام و ده‌ها قطعه بی کلام آهنگسازی کرده‌است که از آن میان می توان به قطعه «گیشه دمرده»، «میرزا کوچک خان« ، تصنیف «شهید وطن» و تصنیف «بلند آسمان» اشاره کرد.

فرهنگسرای ارسباران در روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ در مراسمی با عنوان «خنیاگران سرزمین مادری» که با حضور گروهی از هنرمندان عرصه ی موسیقی برگزار شد، از بیش از نیم قرن فعالیت هنری استاد علی اکبرپور تجلیل کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + = 28