بررسی علل عدم موفقیت فیلم محمدرسول الله(ص)در اسکار/ استراتژی فرهنگی ایران در اسکار-قسمت پنجم

عدم موفقیت فیلم محمدرسول الله(ص) در اسکار سالهاست در گوشه وکنار محافل سینمائی مطرح است، اما کمتر دیده وشنیده ایم که این مسأله فه صورت بنیادین مورد توجه کارشناسان ،منتقدان و سینماگران قرارگرفته باشد. فصلنامه سرزمین هنر در شماره ویژه فصل زمستان ۱۳۹۵ موضوع عدم موفقیت فیلم محمدرسول الله(ص) در اسکار ۲۰۱۶ را مورد بررسی ونقدکارشناسانه قرار داده است. در زیر بخشهائی از این میزگرد و ویدئوی آن را تقدیمتان می کنیم. خواهشمندیم با خریداری فصلنامه سرزمین هنر متن کامل را در شماره زمستان این فصلنامه مطالعه فرمائید.

دکتر گرانمایه پور:آقای اسفندیاری، وقتی فیلم محمد رسول ا… برای اسکار معرفی شد، بحث­های زیادی در ارتباط با این بود که برای چه معرفی شد؟عدم موفقیت فیلم محمدرسول الله(ص) در اسکار این سؤال را به وجود آورد که آیا این پتانسیل در فیلم محمد رسول ا… آقای مجیدی وجود داشت که در اسکار مطرح بشود؟ آیا نیاز بود که ما از دیپلماسی سینمایی خودمان دیپلماسی، فرهنگی خودمان استفاده کنیم؟ این مکانیسم چگونه بود؟ آیا به نظر شما صحیح بود که ما فیلم محمد رسول ا… را مطرح کنیم؟

امیر اسفندیاری: فیلم محمد رسول الله(ص) فیلمی بود که از نظر هیئت انتخاب آن سال، مهم­ترین تولید آن سال بود. شما در نظر بگیرید، هر سال ما یک سری تولید داریم. شما می­توانید به فهرست معرفی شده اسکار نگاه کنید. این­ها را با هم مقایسه کنید، هر سال یک ظرف تولید دارد. فیلم محمد رسول الله(ص) پروداکشنی از سینمای ایران بود که تا به حال نداشتیم، الان هم نداریم. یعنی الان هم برگردیم، می­ بینیم تولید بسیار بزرگ در سینمای ما بوده است. دست اندرکاران خارجی که در حقیقت در اسکار هم مطرح شده بودند، مثل استرارو در فیلم حضور داشتند و کار کرده بودند. مجید مجیدی کارگردان شناخته شده­ای بود که قبلا امریکایی­ها و اعضای اکادمی با فیلم­های او آشنایی داشتند، شاخص­های بسیار زیادی داشت و این که این فیلم در حقیقت وجهه جمهوری اسلامی را حفظ می­کرد و فیلمی بود که می­شد به آن افتخار کرد که از ایران معرفی شده. همان طور که به فیلم فروشنده هم  که معرفی شده، جمهوری اسلامی ایران افتخار می­کند. یعنی ببینید، به هر حال در ظرف امسال هم فروشنده معرفی شد که جزء ۵ فیلم نهائی هم انتخاب شد.

گرانمایه­ پور: یا  شاید شما با معرفی فیلم محمد رسول الله (ص) یا عنوان نیاوردنش، قدری شأن فیلم را تحت تأثیر قرار داده باشید.

دکتر حسن بنیانیان: ببینید، به نظرم خیلی متغیرهای مختلف در این بحث شما مطرح است. یکی این که این فیلم در فضای ذهنی ماها که انتقاد می­ کنیم راجع به عظیم ترین پدیده خلقت که حضرت رسول بوده است فیلم ساختند. اما خوب، این اسم که مطرح می­شود یک مرتبه توقعمان بالا می­رود. حالا آقای مجید مجیدی یک بخشی از زندگی حضرت رسول (ص) را با تمام ظرفیت هنری خودشان و استفاده از تکنیک­های موجود جهان و با سرمایه­گذاری سنگین به تصویر کشیده است. این یک وجهی از مسئله است. یک بحثی که آن طرف چهار پنج هزار نفر این فیلم را دیدند، کسی هم تحقیق نکرده که این فیلم چقدر در ذهنشان آثار مثبت گذاشته، اما با نگاه سینمایی به موضوع نگاه کردند. یک تصویری دشمن درست کرده علیه پیغمبرمان در دنیای مسیحیت، نه حالا برای انقلاب اسلامی، از گذشته دور برای این که اسلام پیشرفت نکند، علیه پیغمبرمان خیلی بحث­های منفی تصویر کردند. حتماً این فیلم خیلی از این آثار منفی را زدوده است، اما به نقطه ­ای نرسیده که در مقایسه با سایر فیلم­ها که در صنعت سینما بودند، این فیلم را گزینش کنند. بنابراین دوستانی که قضاوت می­کنند راجع به این موضوع، ساده­ انگاری است. دروغ دارند می­گویند، اگر چنین ارزیابی کنند که فیلم تحقیر شده است.

متن کامل این میزگرد را در شماره دوم فصلنامه سرزمین هنر زمستان ۱۳۹۵ بخوانید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 − = 82