“شیرین”ِافغان در خانه ی هنرمندان ایران

عصر روز شنبه در ششمین روز از برگزاری جشنواره ی تئاتر عروسکی-مبارک، “شیرین”، اولین تئاتر عروسکی  سایه در افغانستان به نویسندگی و کارگردانی “محمد آیریک”، با همراهی گروه “میم “در خانه ی هنرمندان تهران به اجرا در آمد.گروه میم اولین بار است که در جشنواره تئاتر ایران شرکت می کند.آیریک و همه اعضای گروه در ایران بزرگ شده اند و هنگامی که به کشورشان برگشتند ، نتوانستند در حوزه فرهنگ و هنر آنگونه که می خواستند به مردمان کشورشان کمک کنند و آنگونه که می گویند دولت افغانستان نیز هیچ کمکی به هنرمندان و به ویژه اهالی تئاتر نکرد. خبرنگار “هنرلند “مصاحبه ای را با این هنرمند افغان انجام داده است.

minilogo درابتدا درباره این گروه توضیح بدید.

این گروه با هدف آموزش و معرفی و گسترش تئاتر توسط جوانان افغانستان در کابل تاسیس شد. سعی این گروه رواج هنر تئاتر در بین جوانان و مردم افغانستان بوده است.گروه “میم” اولین تئاتر پانتومیم را در افغانستان در سال (٢٠١٣) به اجرا دراورد .

minilogo تاریخچه ی تئاتر عروسکی سایه در افغانستان چگونه بوده است؟

– این اولین تئاتر عروسکی سایه در افغانستان است که به اجرا درآمده ، در افغانستان تا به حال این سبک کار نشده و این اولین نوع در این کار است.

minilogo داستان اصلی این نمایش چیست؟

تئاتر شیرین روایتی فولکلور از یک دختر افغانیست که با استبداد و ظلم مبارزه میکند و در آخر با مرگش به اسطوره تبدیل میشود.

minilogo  چرا فضای سایه را برای نمایشتان انتخاب کردید؟

– ما به خاطر فضای داستان، که فضایی افسانه ای است سایه را انتخاب کردیم تا با فضای سایه و تخیلی بودنش بتوانیم بهتر این افسانه را اجرا کنیم.

minilogo آیا این اولین کار گروه میم است؟

– در این نوع سبک بله، ولی اولین اجرای ما  سال (٢٠١٣) با تئاترهای صحنه ای و خیابانی” شاهزداده کوچولو” ،”پرفورمنس”،”سیاه و سفید”،” خانه مشترک”،”مسافران”،”مهاجران”،”پازل مرگ”وطرح خلاقیت در مدارس بوده است.

minilogo  موسیقی این نمایش به صورت زنده بود یا ضبط شده؟

-موسیقی ما در نمایش افغانستان زنده بوده ولی به خاطر مشکلاتی نوازنده ما نتوانست به ایران بیاید و ما از موسیقی ضبط شده استفاده کردیم.

minilogo  چه نوع سازی در این نمایش استفاده شده؟

-“دمبوره” ساز سنتی افغانستان که از هزاره های دور در افغانستان  نواخته میشده.

minilogo استقبال در ایران را بهتر دیدید یا در افغانستان؟

– ما در کابل چهار اجرا داشتیم و در ایران نیز سه اجرا در هر دو کشور سالن های ما کاملا پر شد، پس شرایط را در هر دو کشور مساوی میدانم.

minilogo آیا از نمایش های به اجرا در امده در جشنواره دیدن کرده اید ؟

بله ، من نمایش های کشور های آلمان ،هلند ، روس، اسپانیا و کراین را دیدم .

minilogo کدام یک از نمایش ها را بیشتر پسندیدید؟

– کار آلمان و اکراین به نظرم خیلی قوی بود و کار خانم مرجان پور غلام حسین( پرواز شماره ٧۴۵) را هم به دلیل داستان عاشقانه و نوستالژیکش بسیار دوست داشتم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

52 − = 45