شیخ شوخ کاشی | یادداشتی برمستند زندگی استاد محسن قرائتی

ماجرای تلخ و شیرینِ « شیخِ شوخِ کاشی »

علیرضا دباغ

جمعه ۲۸ مهرماه ۹۶ به طوراتفاقی متوجه شدم شبکه ۳ سیما، فیلم مستند« شیخ شوخ کاشی » کار دیدنی دوست ارجمندم جناب صادق داوری فر را پخش می کند. کاری که ۴سال پیش ساخته شده بود و در جشنواره فیلم فجر فقط یک سانس و در یک سینما به نمایش درآمد و من شانس دیدن آن را به لطف دعوت کارگردان محترمش پیداکرده بودم‌. از آن زمان بارها حلاوت دیدنش را به رخ آنها که ندیده بودند می کشیدم تااینکه دیشب به صورت عمومی به نمایش درآمد درباره این اکران ناگهانی چند نکته وجود دارد:

۱_ به عنوان یک برنامه ساز رادیو،تلویزیونی که به دلیل شغلش بارها با استاد قرائتی ازنزدیک برخورد کاری داشته است، گواهی می دهم شخصیت جناب آقای قرائتی در این فیلم به خوبی به نمایش درآمده است. و از این نظر یک فیلم رئال و مستندی واقعی از زندگی ایشان به تصویر درآمده است. همان شوخ طبعی ها همان پشتکار وخستگی ناپذیری برای معلم بودن همه آنها خود خود قرائتی است بدون روتوش.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

۲_شخصا در جشنواره فیلم فجر شاهداسترس فراوان کارگردان محترم درحین و پایان نمایش فیلم بودم ‌علت این استرس حضور داماد جناب آقای قرائتی درسالن سینما برای دیدن ماحصل کار این گروه دراولین اکران بود که درپایان بابرخوردی نه چندان محترمانه ی وی با کارگردان همراه بود لحنی طلبکارانه و خشک وخشن تمام شوق رادرچهره ی داوری فر خشکاند وبه تشخیص ایشان که نامش رانمی دانم دستور خروج فیلم از جشنواره صادرشد وتا دیشب ازفیلم خبری نبود.

۳_فیلمی که دیشب دیده شد احتمالاً با حذف بخشی از قسمتها از نسخه اصلی همراه بوده که با توجه به ضوابط و اولویتهای صدا و سیما طبیعی است اما آنچه غیر طبیعی بود تغییر نام فیلم از« شیخ شوخ »کاشی به « شرح شیخ کاشان »بود! که واقعا توجیه ناپذیراست و در عجبم چرا صادق  داوری فر زیر بار آن رفته است‌؟!

۴-پخش این فیلم درزمانی که ایشان به واسطه برخورد با آقای دوربینی تحت فشار افکارعمومی بودند نشان‌می دهد بسیاری ازمسؤلان فرهنگی به تبعیت از برخی منسوبین آقازاده ها فقط درتنگناها به  ارزش آثار هنری پی می برند و الّا این فیلم نباید چند سال توقیف غیررسمی می شد!

بار دیگر به صادق داوری فر برای ساخت این فیلم و صبوریش تا زمان اکران ناگهانیش تبریک می گویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 2