شهلا آبنوس در گفتگوی اختصاصی با هنرلند- بخش دوم

«از آن هجده ماه و هفت روز» رمانی است در مورد جنگ تحمیلی که در شش ماه به چاپ دوم رسیده است. هنرلند به همین دلیل مصاحبه ای اختصاصی با خانم شهلا آبنوس نویسنده کتاب داشته است که در دو بخش تقدیم حضورتان می شود.

گفتگو با شهلا آبنوس (بخش دوم)

آناهیتا برزویی

هنرلندبه عنوان یک نویسنده که شاغل هم هستید روزانه چند ساعت می نویسید؟و چند ساعت مطالعه می کنید؟چند ساعت در فضای مجازی هستید؟چند ساعت در خدمت خانواده هستید؟

راستش من نویسنده تنبلی هستم .میانگین نوشتنم در روز شاید سه یا چهار ساعت باشد اما حدود پنج الی شش ساعت در روز مطالعه می کنم. در حال حاضر تنها کار من ، بعد از نوشتن داستان ، نوشتن مقاله و فراگیری مکاتب ادبی است. بقیه روز در خدمت خانواده هستم. تفریح نشاط آورم هم شرکت در جلسات ادبی است. فضای مجازی هم جزئ لاینفک زندگی ماست و سرجمع دوسه ساعت وگاه بیشتر و کمتر وقتم را به خود اختصاص می دهد.

هنرلندارتباط نوشته ها و مخاطبانتون رو چگونه ارزیابی میکنید؟

خب به برکت همین فضاهای مجازی بازخورد مخاطب را برای کتاب های خود می بینیم اما یکی از راه ها این است که وقتی کتابی به چاپ بعد می رود دراین وانفسای کتاب نخوانی ،خو شحال می شوم که کتابم مورد اقبال مخاطب قرار گرفته است. همیشه از مخاطب و خواننده هایم سپاسگزارم که وقت شان را برای خوندن داستان هایم می گذارند. اگر مخاطب نباشد من برای چه کسی بنویسم؟ برای همین مخاطب برای من همیشه محترم است.

هنرلندآیا به نظر خودتان با مخاطب خوب ارتباط برقرار کرده اید؟راضی هستند؟

من سعی خودم را می کنم که درداستان،چه داستان کوتاه وچه رمان، با مخاطب ارتباط بگیرم حالا اگر جاهایی موفق نشدم خب باید سعی و تلاش بیشتری بکنم.برای همین انتقاد پذیر هستم و سعی می کنم کاستی ها را درآثار آینده نداشته باشم

هنرلندسوال دیگرم اینکه چرا فقط با یک نشر کار نمی کنید؟ آیا به شما سفارش می دهند یا خیر؟

من برعکس خیلی از دوستانم باناشرهای مختلف کار کرده ام و راضی هستم از این موضوع. چون کارهایم متفاوت بوده به نظرم هرکار باید به ناشری سپرده شود که کننده آن کار است وگرنه دیده نمی شود .مجموعه داستان کوتاه مخاطب و نشر خاصی می طلبد حتا در رمان هم با ناشرهای مختلف کار کرده ام .

شهلا آبنوس

هنرلندآیا شما تعریفی برای نوشته های زرد،رمان زرد ،داستان زرد و اینجور کلماتی که این روزها در نقد ادبی مطرح میشن دارید؟

شهلا آبنوس: من سوالی از شما دارم .آیا شما قیمه بادمجان را بین خورش ها ترجیح می دهید یا فسنجان؟ راستی چرا دوستان مان مثل شما یا من لباس نمی پوشند؟ یقینا جواب این سوال ها را همه می دانند. برای من داستان داستان است . زرد وقرمز ندارد. یک خواننده خسته از امور جدی دنیا به کتاب پناه می برد می خواهد با خواندن یک عاشقانه ای سرراست به آرامش برسد که شاید از نظر ادبیات جدی زرد خوانده شود. چه اشکالی دارد که او کتاب راحت و آرامی بخواند ؟ آیا این بهتر از کتاب نخواندن نیست؟ آیا ادبیات جدی خواننده اش را ازدست می دهد؟ به نظر من معلوم نیست او اگر این کتاب را نخواند یقینا می رود و ادبیات جدی می خواند اما این امید هست که با خواندن این نوع ادبیات ، سطح خود را ارتقا بدهد و به طرف ادبیات جدی برود. راستش از خدا پنهان نیست یکی از آرزوهای من است که نویسنده پرمخاطب باشم. دوست دارم مخاطب را جذب کنم البته نه به هرقیمتی . اما به هرحال داستان در هر گونه ای که باشد مخاطب خودش را پیدا می کند و هیچ کس جای دیگری را در این دنیای بزرگ تنگ نمی کند.

هنرلندسوال آخر:آخرین حرفها و توصیه های خانم آبنوس برای نویسندگان و مخاطبانشان

خداوند دوگوش داده تا دوبرابر آنچه که از یک زبان می گوییم گوش کنیم.من همین الگو را برای خودم دارم دوبرابر که نه ،حتی خیلی بیشتر از آنچه می نویسیم باید بخوانیم. کم خوانی معضلی که بعضی از نو قلم های عزیز گرفتارش هستند .
همیشه از مخاطب های عزیزم سپاسگزارم که در این وانفسای تنگ وقتی و مسائل دیگرمارا برای خواندن انتخاب کرده اند.

هنرلندآیا اکنون مشغول نوشتن کتاب جدیدی هستید؟

شهلا آبنوس : کسی بامن عکس نمی گیرد ، رمانی است که با روایت های موازی گفته می شود و تعجبی ندارد به خاطر علاقه ام به موضوع جنگ یکی از این روایت ها در جنگ است . علاوه بر داشتن روایت وخرده روایت هایی که سعی شده برای مخاطب جذاب باشد کمی هم روی فرم متمرکز شده ام. امیدوارم که تا آخر امسال بتونم به سرانجام برسانم .

هنرلند از شما تشکر می کنیم برای شرکت در این گفتگو

من هم ممنونم از لطف وحوصله تون.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 4 =