شهاب اسفندیاری و ماله کشی های به ظاهر عالمانه برای صداوسیما

شهاب اسفندیاری: صدا و سیما مجبور است هزینه‌‌ تقریباً تمام برنامه‌های تلویزیونی را از محل آگهی و حامی مالی تأمین کند. حامی مالی و آگهی در چه صورتی تأمین می‌شود؟ در صورتی که برنامه پربیننده شود. برنامه‌ای که بازیگر مشهور، مجری مشهور و خواننده مشهور نداشته باشد به ندرت می‌تواند حامی مالی یا آگهی جذب کند.

آقای شهاب اسفندیاری،آمدی کار صداوسیما را توجیه کنی،اما خیلی بدترش کردی | سیدرضا اورنگ | وقتی مدام دست خود را خسته می کنیم و می نویسیم صداوسیما حتی یک مدیر کاربلد هم ندارد،برای همین است.

وقتی رییس دانشکده صداوسیما چنین بیانات گوهرباری را مکتوب کرده و منتشر می کند،غیر از اینکه سر خود را به دیوار بکوبیم،چه کار دیگری از دست مان برمی آید؟!
از نظر ایشان صداوسیما وابسته به یک عده بازیگر و به اصطلاح مجری است که اگر نباشند کُمیت این سازمان عریض و طویل لنگ خواهد زد! یعنی تلویزیون به این وضع اسف انگیز افتاده است؟!

نهادی که همه بازیگران و مجریان باید به آنجا وابسته باشند،بر عکس شده و سازمان به آنان وابسته شده!دست مریزاد به صداوسیما با این مدیران نابغه اش!
صداوسیما چرا به جای وابسته شدن به چند بازیگر و مجری که هنوز در حرفه شان به حد متوسط هم نرسیده اند، سریال های جذاب و برنامه های دیدنی نمی سازد؟درگذشته ای نه چندان دور،این برنامه ها و سریال ها بودند که مخاطبان را جذب می کردند،نه مجریان و بازیگران.

در اکثر کشورهای پیشرفته و پسرفته دنیا بازیگران تلویزیونی با سینما متفاوت هستند و نیروهای مخصوص خود را دارند. اگر تلویزیون های جهان و شبکه های کابلی و ماهواره ای متکی به چند مجری و بازیگر باشند که کارشان مانند صداوسیما ساخته است!

آقای شهاب اسفندیاری می دانید دانشگاه صداوسیما چرا تشکیل شده؟

تلویزیون باید نیروهای خود را پرورش دهد تا هیچ گاه دستش خالی نباشد.دانشکده صداوسیما برای چه تشکیل شده؟ فقط برای بلعیدن بودجه؟!وقتی رییس آن چنین تفکری دارد،از فارغ التحصیلانش چه انتظاری می توان داشت؟!
پیش از انقلاب با آن محدودیت و نیروهای کم، استعدادهای فوق العاده درخشانی کشف و به کار گرفته شدند که نمونه آنان دیگر در تلویزیون دیده نشده و نخواهد شد.بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال، هنوز صداوسیما یک مجری یا بازیگر معمولی را هم نتوانسته پرورش دهد!
اکثر نیروهای کاربلد را نیز از صداوسیما فراری دادند تا کسی آموزش درست نبیند و از تجربه پیشکسوتان استفاده نبرد!جناب شهاب اسفندیاری ،به جای نوشتن چنین متن های تعجب آوری به فکر آموزش نیروهای کاربلد و نخبه باشید.
وقتی بزرگی مانند استاد اسماعیل میرفخرایی را از صداوسیما فراری می دهند، چگونه می شود مجری خوب داشت یا پرورش داد؟

همین استاد میرفخرایی برنامه ای علمی داشت به نام «دانش» که از پیش از انقلاب شروع شد و تا سال ها بعد از انقلاب نیز ادامه داشت که جزو پریننده ترین برنامه های تاریخ تلویزیون ایران بود و هست.چرا نباید از دانش و تجربه چنین استادانی صداوسیما بهره نبرد؟

اسماعیل میرفخرایی
اسماعیل میرفخرایی

فرار نیروهای کاربلد از صداوسیما

آقای شهاب اسفندیاری اگر رییس و مدیران صداوسیما قدر نیروهای کاربلد خود را می دانستند و فراری شان نمی دادند،هرگز تلویزیون به این روز نمی افتاد که محتاج چند بازیگر و مجری آماتور باشد!
هرگز نیز دستش مقابل هر اسپانسری تازه از راه رسیده ای،دراز نبود. سوءمدیریت ها کلاس تلویزیون را بسیار پایین آورده و آن را به یک دفتر تولید ساده تنزل داده است.
هر مدیری که روی کار آمد،اولین کارش این بود که فامیل و دوستان را به استخدام درآورد.برای همین است که این حجم عظیم نیروی انسانی در صداوسیما جولان داده و بودجه آن را می بلعند.امروز تعداد مدیران در تلویزیون از عوامل فنی و غیر فنی نیز بیشتر است.

این همه مدیر به چه کار می آید؟
اکثر مدیران و نیروهای استخدامی تلویزیون کارایی لازم را ندارند و برخی فقط حقوق گرفته و از حق بیمه استفاده می کنند!بیشتر بودجه تلویزیون هدر رفته و به خاطر سوءمدیریت ها پایمال می شود.

ضعف مدیریت در صداوسیما از دانشگاه آن تا شبکه ها

ضعف مدیریت ها باعث شده عده ای سودجو به برنامه ها و سریال های شان آب ببندند و پول اضافی و ناحق را به جیب بزنند! اگر مدیری کاربلد وجود داشت تا جلوی این گونه سوءاستفاده ها را بگیرد،محال بود صداوسیما دچار کمبود بودجه شود.
آقای شهاب اسفندیاری ، آمدی کار صداوسیما را توجیه کنی، اما خیلی بدترش کردی،ماله کشی هم اصولی دارد که گویا با فن آن آشنا نیستید!

جای نوشتن این گونه مطالب غیرمفید و دفاع کورکورانه از عملکرد تلویزیون،آماری از حوزه کاری خودتان ارائه دهید و رسما اعلام کنید تا کنون چند نیروی نخبه را تربیت کرده و به صداوسیما تحویل داده اید؟با مطلبی که شما منتشر کردید،نتیجه می گیریم که هیچ!

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهاجر می گوید

    به نظرم بخش “هنوز صداوسیما یک مجری یا بازیگر معمولی را هم نتوانسته پرورش دهد!” بی انصافی ست…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

21 − 11 =