شانزدهم آذر ٬امروز روز دانشجواست

امروز شانزدهم آذر است .
برگی دیگر وروایتی دیگر از صدای آزادیخواهی ایرانی .
روزی که درتقویم رسمی ٬ به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است .
این روزها شاید شماهم شنیده اید٬
دانشجو هم دانشجوهای قدیم.
از حق که نگذریم٬ من به عنوان یک دانشجو تا حد زیادی با این گفته موافقم .
حقوقدانی که از دانشجویان قدیمی و دوره ی شروع انقلاب واز فارغ التحصیلان دانشگاه تهران است (فعال اجتماعی واندیشمند) می گفت:
آن وقتها دانشجو به معنای واقعی درپی دانش بود .از زمانی که از کلاس درس بیرون می آمدیم سرمان پایین وبه بساط کتابفروشی های اطراف دانشگاه بود وکتاب می خواندیم وجست وجو می کردیم .مثل الان نبود که برای دانستن هر موضوعی یک سرچ کوتاه کافی باشد تاپاسخ سوالی را بدانید(که متأسفانه ما دراین حدهم گاهی همت نمی کنیم ) .دانشجوی اندیشمند به آنچه پیرامونش می گذرد بی تفاوت نیست وفرقش بادیگران این است که می خواند ومی خواهد بداند ٬ حساسیت دارد ٬تحقیق می کند ٬اعتراض می کند ودر صورت توانایی راهکار ارائه می دهد .
من به عنوان یک دانشجو در حال حاضر چنین توانمندی هایی در خودم نمی بینم ودرد آورتر٬ این است که در هم دانشگاهی هایم نیز به قدری کم دیده ام که چیزی در خاطرم نمانده است .
تب مدرک ومدرک گرایی یکی از عواملی است که هدف یک دانشجورا تحت الشعاع قرار داده و تنبلی وبی تفاوتی وترس از ابراز واعتراض در دانشجویان این دهه کماکان قابل مشاهده است .
امروز تحقیق کوتاهی کردم ودانستم بعد از کودتای مرداد۳۲ ٬درادامه ی اعتراضات مردم وبازاریان بعد از اعلام خبر ٬سفر ریچارد نیکسون «معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا آیزنهاور »به ایران وپیش بینی اعتراضات دانشجویی از صبح شانزدهم آذر سال ۱۳۳۲ در دانشگاه ومحدوده ی اطراف آن سربازان ونظامیان مسلح
حضور داشتند وبا دستگیری عده ای از دانشجویان واستادان وضرب وشتم آنها در دانشکده ی فنی به مقابله با اعتراض احتمالی دانشجویان وبه گونه ای پیشگیری پرداختند .
که بالا خره دراین میان یکی از سه شهیدی که این روز به حرمت خون آنان ٬ روز دانشجو شده است شعار کوتاهی سر می دهد بااین مضمون که نظامی دانشگاه را ترک کن وپاسخش رابا گلوله می گیرد .
احمد قندچی ٬
مصطفی بزرگ نیا ٬
مهدی شریعت رضوی «برادر همسر دکتر شریعتی »
سه دانشجویی هستند که با صدای حق طلبی اشان شانزدهم آذر را در تاریخ پر از خون وخیانت این سرزمین ماندگار کردند .نقل شده است در آن روز ٬۲۷دانشجو دستگیر وعده ی زیادی زخمی شدند که ساعتها در فضای دانشکده در خون خود غلتیدند تا اجازه ی مراقبتهای پزشکی ورسیدگی به وضعیت آنان داده شود …

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 تبریک روز دانشجو یقیناً تبریک برای آگاهی واحساس مسئولیت است چون از دست دادن این عزیزان که جای غم وتسلیت دارد ٬شاید تبریک از این جهت که همیشه بزرگ مردان وبزرگ زنان وآزاد اندیشان وجان بر کفانی در این سرزمین بوده اند تا همین میراثی که امروز از داشته هایمان به ما رسیده است لااقل در این حد بماند .
به عبارتی ما نگاهبانش باشیم .من وشما دانشجوی دغدغه مند ومسئولیت پذیر.به امید آگاهی روز افزون همه ی ما .روز دانشجو برایتان فرخنده باد .

روز دانشجو
روز دانشجو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

31 − = 26