سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در استان البرز

سی و چهارمین جشنواره فبلم فجر در استان البرز

البرز از وقتی که تبدیل به استان شده با مرکزیت کلانشهر کرج،تغییراتی هم کرده است.

یکی از این تغییرات ساخت یک سینمای جدید در فاز اول مهر شهر کرج است که اخیرا افتتاح شده،پردیس پرشین که امسال فیلمهای جشنواره سی و چهارم را در سه سئانس نشان می دهد.

این نمایش از روز دوازدهم بهمن ماه در سه بخش نگاه نو،سودای سیمرغ ۱و ۲ انجام می شود.

نمایش فیلم در اولین روزها مورد اقبال زیادی نبود و فقط آنانی که بلیطهایشان را اینترنتی تهیه کرده بودند به دیدن فیلمها می آمدند.روز اول یکی از خلوت ترین روزهای این سینما بود که تعداد تماشاچیان حتی از تعداد عوامل و دست اندر کاران کمتر بود.

اما از آنجا که در این سینما فروش گیشه ،هر روز ۴۵ دقیقه قبل از اکران هر فیلم انجام می شود ،رفته رفته بر تعداد تماشاچیان افزوده شد و می شود.

سالنی که برای اکران فیلم در نظر گرفته شده مبلمان استانداردی دارد و پخش صدا و تصویر در آن با وضوح بالا و عالی است.

 

روز سیزدهم و چهاردهم بهمن،برای تماشای فیلم ابد و یک روز،(من)،وارونگی و بادیگارد سالن سینما بسیار شلوغ بود و حتی تعداد زیادی بلیط برای نشستن روی پله ها به فروش رسید اما نشستن این تعداد، روی پله های سینما، اصلا موجب بی نظمی نشد و همه، فیلمها را در کمال آرامش به تماشا نشستند.

میانگین سنی تماشاچیان، چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است و به ندرت می توان افرادی رایافت که میانگین سنی بالاتر از این داشته باشند.

دیدن شور و شوق جوانان، برای تماشای فیلمها و نیز تشویقهایی که بعد از پایان هر فیلم انجام می شود،نشان دهنده شناخت آنها از سینما و علاقه شان به هنر هفتم است.

تا امروز که ششمین روز اکران فیلمهای جشنواره را پشت سر گذاشته ایم هیچگونه بی نظمی چه در مقابل گیشه و چه در فضای سالن مشاهده نشده .قبل از تماشای هر فیلم دیدن جوانانی که در گروههای ۴ ،۵ نفری کنار هم جمع می شوند و به نقد و تحلیل فیلمهایی که دیده اند می پردازند،جالب توجه است.

رفتار احترام آمیز عوامل جشنواره بسیار جلب توجه می کند و بیشتر باعث ایجاد نظم و آرامش می شود.

اما انتقاد بزرگی که به اکران فیلمهای جشنواره سی و چهارم در کرج وارد است،این است که به هیچ وجه رای گیری برای انتخاب فیلم برتر از منظر تماشاچیان انجام نمی شود!!

علی رغم اینکه هر روز قبل از نمایش فیلمها تیزری برای تبلیغ صندوق رای تماشاچیان ،در سالن پخش می شود اما این صندوق در سالن سینما وجود ندارد!

گویا اصلا آرای تماشاچیان شهرستانی اهمییتی برای برگزار کنندگان جشنواره ندارد!

و حالا سوال اینجاست که آیا آمار انتخاب بهترین فیلم از منظر تماشاچیان- با توجه به اینکه آرای برخی از سینماها در تهران اصلا شمارش نمی شود و در شهری مثل کرج این رای گیری انجام نمی شود-صحیح است؟

آیا فقط تماشاچیان تهرانی فیلم شناس هستند و اجازه اظهار نظر دارند؟

آیا این جامعه آماری کوچک-چند سینما در تهران-برای انتخاب بهترین فیلم از منظر تمامی تماشاچیان ایرانی کافی است؟

تعدادی از تماشاگران فیلمهای جشنواره در این سینما که بیشترشان کیلو متر ها راه را برای دیدن فیلمها از شهرستانهای اطراف طی می کنند ،پرسششان این است که چرا حق انتخاب فیلم از منظر تماشاگران را ندارند؟

اگر بنا بر نظم و دقت و حفظ قانون و فرهنگ بالای تماشاچیان باشد همه این موازین در این سینما به عینه وجود دارد.

امید اینکه مسوولان محترم پاسخگو باشند و هنر لند نیز نظرشان را منعکس نماید تا قبل از پایان جشنواره به پاسخی منطقی دست پیدا کنیم.


هنرلند آماده انتشار نظرات مسؤلان محترم دراین زمینه است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

62 + = 65