سینمای استاندارد-قسمت دوم

سینمای استاندارد-قسمت دوم

مهندس مسعود خور د چی

در قسمت اول خواندید:

….. تعاریف  پایه ای و اولیه صدا و آکوستیک و همچنین چالش های  اصلی که مهندسی ما با آن در قسمت  ساخت سالن در گیر است و عدم شناخت  اصولی مشاورین و مجریان از نقش خود در انتقال  بهینه پیام.

دراین قسمت ساخت  و  تعاریف  المان های اولیه ساخت  یک  سالن  به منظور دستیابی به یک استاندارد قابل قبول  کاربردی جهت مهندسین مشاور و پیمانکاران تخصصی سالن های سینما و آمفی تئاتر  را بررسی می کنیم .

دیوار ….

۱-دیواره یک سالن سینما ممکن است آجر یا بتون سیمانی باشد ابتدا لازم است  کلیه دیوار قیر اندود گردد / چیزی شبیه ایزو گام پشت بام / که خوشبختانه  در  سالهای اخیر مجریان بصورت قیر اندود یا اسپری دیوار را کامل  اندود مینمایند این کار  صرفنظر از پوشش منفذ ها جهت صدای بیرونی در عمل  موثر است .

۲-سپس از چوب  تراش۲*۵بصورت مستطیل (ترجیحا) قرار میدهیم۲۰*۱۲۰ یا

۱۲۰*۶۰ روی کلاف قوطی آهن نصب و پشم سنگ یا پشم شیشیه با دانسیته ۸۰ و یا مواد جاذب کفپوش مانند  داخل آن قرار میدهیم.

۳-سپس روی پشم سنگ را با  پارچه های  ارزا ن گونی بافت  کاملا می پو شانیم.


در آمفی تئاتر فرهنگسرای خاوران که برای اولین بار این طرح را در سال ۱۳۷۵ اجرا کردم  در عمل ۱۵ تا  ۲۰ دسی بل نسبت به حالت بدون پوشش تغییر داشتیم. ..

۴-با توجه به تعاریف بهتر است در عمل  حتی  بعد از دکور و جهت جذب حداکثری  قسمت هایی از پشم سنگ  توسط دکور پو شیده نگردد .

۵- انگاه قسمت هایی از دیوار را با نئو پان خام می پوشانیم  نکته حائز اهمیت اینکه  در چند سالن که توسط افراد غیر متخصص اجرا شده …  تمامی  دیوار جهت دریافت اجرت بیشتر کامل پوشیده شده بود که  مشخص است  کلیه فلسفه پوشش  آکوستیکی و جذب حداکثری نوفه  از بین میرود.

۶-  بعد از پوشش آکوستیکی نوبت مهندس معمار داخلی  یا دکوراتور جهت پوشش نهایی  است..

 “مطالعه ها  در موردسالن دستیابی مهندسی و حصول اطمینان از دریافت یکسان صدا  در نقاط مختلف محوطه سالن است .”

در یک سالن  سینما یا آمفی تئاتر از بکار گیری  دیوار های موازی یکد یگر اجتناب  و استفاده از جاذب های متناسب   که با توجه به کاربری سالن تعریف میگردد اجرا میشود .  یک سالن در نوشهر ..” سازمان بنادر و کشتیرانی ” طراحی  و اجراکرده ایم که دیوار ه ها از (ام.دی.اف) شبیه پرده کر کر ه است که این امکان را  به بهره برداران میدهد که گین سالن را بسته به نیاز  اجرای ارکستر  زنده تا سخنرانی و نمایش  فیلم تنظیم کنند.

در سالن دیگر در عشق آباد از دیفیوزر  بعنوان پوشش نهایی استفاده شد که فوق العاده جواب خوبی داد .

بکارگیری دیواره های موازی و تخت بیشترین صدمه را به استودیو و سالن وارد میکند .

در صورتیکه مراحل فوق بدرستی و دقت  کار گردد ۴۵ دسی بل کاهش نوفه  را خواهیم داشت.

—————————–

کف

مشخصاتی که کف یک استودیو یا سالن سینما و یا یک  سالن کنسرت دارد  اولا در لایه نخست  بعد از سیمانکاری  حتما یک نرمه  کشیده شود و کاملا صیقلی گردد.

آنگاه با توجه به کاربری  از  کفپوش های جاذب (۳۰ دسی بل ) -و یا پارکت چوبی و موکت  استفاده گردد. استفاده از سنگ صدمه زا  و علاوه بر ایجاد انعکاس های ناخواسته صدای تردد باعث آزار است .

شکل  ۶

————————–

سقف

اصطلاح “گربه رو ” اگر در مفهوم درست آن بکار رود دسترسی سریع و آسان را به   لامپ های سقف – تاسیسات و در پاره ای از بهر ه برداری های تئاتری برای  ایجاد افکت ها  از جمله ریزش برف و غیره بکار میرود .. در کمتر سالن جدیدی در ایران مخصوصا سینما بعلت صرفه جویی در ساخت اجرا نمی گردد  که عدم ساخت آن در عمل و بهره برداری هزینه های  بالا سری  زیادی تحمیل میکند.

——————————–

رابطه آکوستیکی  پوشش  عایق های  صوتی طبق جدول شماره ۸ است .

————————–

درب آکوستیکی

درب آکوستیکی….  که چارچوب  آن از چوب روسی  یا گردو است  درون آن شبکه بندی (هانی کام ) است در نوع استودیویی آن باید درون شبکه  هانی کام که شبیه خانه زنبور عسل است و (این نام بدان داده شده است).. فوم فشرده تزریق میشود  .. در انواع دیگر از پشم سنگ با  دانسیته ۸۰ و ترجیحا جهت  درز گیری  اگر  تزریق فوم نباشد ..  رنگ  غلیظ پاشیده  می شود .. روی درب  از لمسه دوزی که با طرح های مختلف دکمه دوزی و شبه چرم یا پلاستیک استفاده  میگردد.

دستگیره ها از نوع مخصوص استودیویی  و کاملا بیصدا انتخاب میگردد.  جهت اطمینان از حصول بسته بودن  لولایی و بازو که درب را بسته نگه دارد   در  بعضی  مواقع  و بسته به کار برد  انتخاب  میگردد . درب باید بسمت بیرون باز شود تا در مواقع بحران و آتش سوزی  براحتی و سهولت  عمل نماید.

———————————–

 

پرده

سه نوع پرده در سینما ها  و استودیو ها بکار میرود .

پرده اکران—

پرده ای سفید که در بعضی از سینما ها بدلیل پخش آپارات و اعواجاج  انحنای اندکی دارد / مدل های فرانسوی پرده اکران  فوق العاده روشن و خود پرده اکران  نیز  جاذب آکوستیکی دارد .

 

پرده مخمل – کنار رو 

پرد ه مخمل خود  به عنوان یک جاذب آکوستیکی بسیار عالی در سالن عمل میکند .. در عمل سالن هایی را  با پرده و بدون پرده  اندازه گیری  آکوستیکی کردم .. تفاوت فاحش کاهش نویز و نوفه  هنگامی که  پرده پایین بود کاملا  مشهود است .د ردو سه فرهنگسرا از پرده بالا رو استفاده شده است.

موتور گیر بکس -از نوع بسیار مرغوب  ایتالیایی یا آلمانی است ..هر چه در موتور  گیربکس  هزینه شود  در  بهره برداری مشکلات کمتر و نگهداری  بهتری  داریم.

در سینما هایی که قبلا ساخته شده است دیدیم درهزینه پرده اصلا صرفه جویی نشده  بدین دلیل  که  قسمت اعظم با ر دکوراسیون داخلی بعهده پرده است. تنوع رنگ مهارت سازنده های

سنتی در ایران و … از مشخصه های پرده ای ست.

———————-

پرده کرو ماکی

در اغلب استودیو ها از پرده سومی استفاده میشود که به رنگ  آبی  یا سبز  است و به پرده  کروماکی  معروف  میباشد.

استودیو  ها مجازی  ساخت  فیلم های اکشن  از این پرده که در بک گراند  قرار میگیرد و تصاویر  بصورت مجازی روی پرده   کروماکی  حک  میگردد.

———————-

تاسیسات

شاید اگر بگویم  بیشتر ین صدمه ها را در سالن های سینما از  قسمت تاسیسات متحمل میشویم  مطلب درستی است .

در محاسبه تاسیسات  سالن  سینما و آمفی تئاتر ها  تخصص جداگانه ایی  نیاز است که مهندس  تاسیسات باید از آن بر خوردار و یا  کمک بگیرد . در محاسبات تاسیساتی  حجم سالن – تعداد تماشاچی و صندلی -کانال های دهش و  نصب مناسب اگزوز ها جهت جلوگیری از جریان های گردابی لازم است .

———————————–

صدا خفه‌کن

صدا خفه‌کن   Mufflerو به انگلیسی silencerیکی از اجزای اگزوز است که برای کاهش آلودگی صوتی ایجاد شده ناشی از احتراق سوخت در موتور درون سوز

یا سکوت گر و بکار گیری  صحیح آن  / ایجاد کانال های کاملا قیر اندود شده و فاقد لرزش و صدا .. و محاسبه  صحیح حجم سالن   بدون  تما شاچیه   و با تما شا چی… همگی در ساخت یک سالن استاندار د  از مهمترین عوامل  و  به کار فرمایان دولتی   و خصوصی در این  مورد بیشترین هشدارهای  جدی  داده  شود..

اگزوزفن ها  نقش بسیا ر مهمی  در آرامش روانی تماشاچی و گرمایش و سرما زایی

دارند… نقش مهندسی تخصصی در کنار مهندس مشاور تاسیسات بسیار مهم و حیاتی است.

———————————-

نور

دو نوع نور در سالن داریم .. نور عمومی  و نور های ویژه ….که در کاربری ها ی مختلف در سینما و تئاتر و سالن های سخنرانی  کاملا متفاوت است . بررسی نور و و یژگیهای نور مهندسی و افکت های نور و نور سرد  را به آینده موکول میکنم .

—————————-

بلند گو ها

مشخص است که کلیه زحمات  صد ها نفر در جریان ساخت یک فیلم در نهایت با بلندگو ها پخش میگردد . هر بلندگو برای یک کاربری  طراحی و ساخته شده است  .. صر ف نظر

از براند بلندگو  که آنهم بنوبه خود مهم است پاترن بلندگو در  درون کارتن آن موجود است بخوبی  تمامی اطلاعات مهم  زوایای پخش توان مصرفی – پیک حداکثر بار -و سایر  معلو مات کار بردی را درون خود دارد.

مهندسین ناظر و پیمانکار  لازم است دقیقا نصب بلند گو  را  صرفنظر از دکور و فقط  در زاویه های مناسب  قرار و ورودی  هر بلند گو را در میکسر و آمپلی فایر کاملا و جداگانه  مشخص کنند که در عمل  بتوانند یک  صدای کاملا یک نواخت در کلیه مکان های سینما داشته استفاده از  پاترن بلندگو و  طراح سالن و صندلیها  در تمامی صحنه های فیلم  ر  در صورتیکه  بدرستی آنالیز  گردد از آزار و پخش صداهای بلند و آسیب رسان  جلوگیری میشود .

تا چند سال پیس از بهترین برندهای دنیا نظییر جی.بی ال . در سالن ها استفاده میکردم که بسیار  کن استفاده میشود.

———————————–

آتش نشانی و آلارم

آلارم و دوربین های کنترلی مدار بسته اخیرا با فن آوری های  دیالوگی پرسش و پاسخ و یا  ترجمه همزبان که در طراحی سالن استاندار  بهتر است در ردیف هایی از کابل های شبکه استفاده و با نصب یک سرور آلارم آتش و امکان دیالوگ تماشاچی و مترجمان همزمان در سینما و سایر امکانات موجود در نرم افزار ها را استفاده نمود . در صورتیکه این مهم توسط مشاور تخصصی ملحوظ گردد با کمترین هزینه کابل کشی   بهترین امکان را به تماشاچی میدهیم  که هم بموقع از وقوع حادثه مطلع گردد و هم امکان شبکه تعاملی  بینده را با سن فراهم میکند ..

 

.————————————

صندلی

آرامش روانی تماشاچی با صندلی که چند ویژگی مهم داشته باشد مقدور میگردد.

اولین صندلی که بعد انقلا ب و یژه سالن خریداری گردد . صندلی مرکز همایش  صدا و سیما بود .. شرکت اسپانیایی طراح کاملا  وضعیت آکوستیکی سالن را بررسی و پیشنهاد ها خود را با توجه به کار بری ارائه داد.. چند سال بعد من با مهندسی معکوس این صندلی مدل هایی ازآن را توسط یک شرکت داخلی ساختیم و در سالن هزار نفری مرکز تحقیقات نیرو استفاده شد ..

در سالهای اخیر شرکت های متعدد داخلی  ایجاد گردید که با توجه به فاصله زیاد قیمتی  کار های خوبی  ارائه دادند .. با ورود بی رویه  واردات چینی  بیشتر این

شر کت ها   از دور خارج شدند

 

———————————————————————–

در قسمت های بعد آنالیز آکوستیکی صدا و استاندارد ها جهانی را در مقایسه با وضعیت فعلی خودمان بررسی میکنیم.

 

————————————————————————-

 

dbدسی بل=

silencer=صدا خفه‌کن

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. سایبان خودرو می گوید

    با سپاس

  2. دستگاه تصفیه آب می گوید

    اطلاعات مفیدی بود ممنون

  3. علیرضا می گوید

    سلام
    پوشش معمول سینماهای قبل از انقلاب که در سالنها مورد استفاده قرار میگرفت برای آکوستیک از چه ماده ای تشکیل میشد و همچنین صندلی های مورد استفاده چه پوششی را دارا بودند ؟ ممنون میشوم که در این زمینه راهنمائی بفرمائید و در صورت امکان به ایمیلم ارسال بفرمائید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

58 − = 57