سیمرغ و انتظار در کنش انسان ایرانی | نقدی بر نمایشگاه «در انتظار سیمرغ»

محمدهاشم رهنما

نمایشگاه «در انتظار سیمرغ» که با آثار کولاژ محمدحسن گلبن حقیقی اجرا شده بود به کار خود پایان داد. آنچه می خوانید نقدی است به قلم محمد هاشم رهنما پیرامون نمایشگاه «در انتظار سیمرغ»

نمایشگاه «در انتظار سیمرغ» اثر هنرمند خوشنام شیرازی “حسن گلبن” در نگارخانه وصال شیرازی در هتل هما، تنها مجموعه ای خلاقانه از تابلوهای دست بافته سنتی زنان روستایی و عشایر فارس نیست؛بلکه مفاهیمی انتزاعی را نیز از فرهنگ ایرانی نشان می دهد.
هنرمند سعی کرده معنای دو واژه پر چالش “انتظار ” و ” سیمرغ” را با استفاده از کو لاژ گلیم به شکلی نمادین به تصویر کشد. “سیمرغ” و “انتظار “دو مفهوم نام آشنا است که گستره خود را از فرهنگ گرفته تا مذهب و هنر و ادبیات تثبیت کرده و رویکرد انسان ایرانی را نسبت به جهان تفسیر می کند.
اگر فرهنگ تجلی معناهای نهفته زندگی انسانی فرض شود، آن گاه می توان دو مفهوم “انتظار” و” سیمرغ” را نمادهای روشنی از فرهنگ ایرانی بدانیم. دو مفهومی که کنش انسان ایرانی را در فرایندتاریخی رقم زده است.

“انتظار” در هنر به شکل ارزش در آمده و “سیمرغ” نیز در ادبیات خود واقعی انسان را به او نشان می دهد.


انتظار عشق اثیری، ناخود آگاه ذهن ایرانی است، که هنر مند با مرسوم ترین نماد عشق یعنی تصویر زن با دستانی بخشایش گر بدون جزییات چهره و برآمده از دل طبیعت به همراه اسبی که نجابت و اصالت جاودان را بازگو می کند، آن را نمایش می دهد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سیمرغ و عطار

تابلوهایی که به سیمرغ پرداخته شده هیچ تصویر معمولی از پرنده داستانی عطار را در خود ندارد. در عوض هنرمند سعی کرده با تلفیق و ترکیبی از معماری و خطاطی و نماد پردازی،به بیننده معنای ضمنی سیمرغ راگوشزد کند تا وجود واقعی انسان را در یابد.معماری ایرانی پدیده ای انسانی است که زیبایی آن با کاشی کاری دو چندان می شود. هنرمند با نگارش سیمرغ به شکل کاشی کاری، ذهن ما را به درک معنا هدایت می کند.

همان گونه که زیبایی های بصری خطاطی بر آمده از فرهنگ ایرانی در کنار کاشی کاری همواره می درخشد،در این آثار نیز سعی بر همین ترکیب شده است. شکل انتزاعی افلاک نیز میل به حرکت و جلو گیری از سکون را القا می کند.

پیام هنرمند

پیامی که هنرمند به طور ضمنی در نمایشگاه «در انتظار سیمرغ» به بیننده رسانده و او را به حرکت و تلاش دعوت می کند. در پایان تصور می کنم که هنرمند به شکل معنا داری، با ایجاد دو تابلو زیبا از “روستای رویایی ” و “شهر آرمانی”، به ما گوشزد کرده که واقعیت زندگی و هستی را بی آلایش ببینیم و درک کنیم.
همان کاری که حسن گلبن در این نمایشگاه انجام داده است.
محمدهاشم رهنما | اسفند ۹۷

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 − 20 =