“سیما” و “صیام”

photo_2015-04-14_13-39-05

“صیام “و “سیما”

نگاهی به مجوعه های تلویزیونی رسانه ملی در ماه رمضان

علی رزاقی بهار/ منتقد سینما و تلویزیون

ساخت  سریال های مناسبتی شاید یکی از مهم ترین دغدغه مدیران رسانه ملی است. سریال هایی که از سال ۱۳۸۰ به شکل منسجمی در کنداکتور برنامه های تلویزیون دیده و اتفاقا با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد. مجموعه های تلویزیونی که معمولا در نوروز، ماه رمضان و ماه محرم روی آنتن می رفت  و علاوه بر جذب مخاطب همیشه حاشیه هایی به همرا ه داشته است.

در میان مناسبت ها ماه صیام شاید پر کار ترین ماه جعبه جادویی از حیث ساخت سریال های تلویزیونی باشد، سریال هایی که علاوه بر جذب مخاطب تلاش دارند با توجه به معنویت این ماه پیامی اخلاقی و انسانی انتقال دهند. حال اینکه چقدر در این میان موفق عمل کرده اند وقت دیگری زا می طلبد.

به گزارش اکثر منتقدان سریال “گمگشته “رامبد جوان با بازی متفاوت و جذاب آتیلا پسیانی در دو نقش در رمضان سال ۱۳۸۰ آغاز راهی و ماراتنی در شبکه های تلویزیونی شد که تا امروز به شکل جدی ادامه دارد. این مجموعه ها در ژانر طنز با سریال های “خانه به دوش” ، گگمگشته ” و “بزنگاه” رضا عطاران که آخری با حاشیه های زیادی در موضوع ذبح اخلاق خانوادگی و اجتماعی همراه بود بیشترین جذب مخاطب را به همراه داشت. در پله بعدی سریال های ماورایی با موفقیت غیر منتظره “او یک فرشته بود”،” آخرین گناه” و “اغما “قرار می گرفت. اما ایجاد شبهه در چگونگی تصویر این مباحث و پرداخت به آن، جنجال‌های بسیاری به‌ وجود آورد که این مساله در سریال اغماء بیشتر خود را نشان و نتیجه این شد که سریال “روز حسرت ” نیز که از مضمونی ماورایی برخوردار بود، به‌دلیل اظهارنظرهای متفاوت، دچار جرح و تعدیل شود و متفاوت با قصه اولیه به پایان رسید. در این میان سریال “میوه ممنوعه” حسن فتحی با بازی علی نصریان، هانیه توسلی و امیر جعفری شاید بهترین و متفاوت ترین کار مناسبتی تلویزیون بود که انتظار می رفت با حضور کارگردانان صاحب سبکی چون فتحی ادامه یابد که این گونه نشد. با به حاشیه رفتن عطاران و سیروس مقدم و تغییر سیاست های رسانه ملی سریال های ماه صیام هم به حاشیه رفت و در چند سال اخیر تلویزیون شکست سختی در جذب مخاطب در ماه رمضان خورد.

اما امسال انگار برنامه ریزی بهتری برای بازگشت به سال های دهه ۸۰ ، ماه رمضان در تلویزیون شده است. مجموعه های تلویزیونی پایتخت ۴، دردسرهای عظیم۲ و گاهی به پشت سر نگاه کن احتمالا در جذب مخاطب موفق عمل خواهند کرد. اتفاقی که کم کم در حال شکل گیری است و خیابان ها بعد از افطار خلوت تر می شوند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =