سید نورالدین رضوی سروستانی (۱۳۷۹-۱۳۱۴)

خواننده و استاد موسیقی ایرانی

سید نورالدین رضوی سروستانی در روز ۲۱ فروردین سال۱۳۱۴ در شهرستان سروستان در ۸۰ کیلومتری شیراز در  جنوب شرقی استان فارس دیده به جهان گشود.

اگرچه از نوجوانی به موسیقی علاقه داشت اما آغاز کار جدی موسیقی را در سن ۲۰سالگی و در محضر استاد مشیر معظم افشار که از بزرگان موسیقی دوران قاجار تا پهلوی در شیراز به شمار می رفت آغاز کرد.

سید نورالدین رضوی سروستانی و رادیو

سید نورالدین رضوی سروستانی از زمره هنرمندانی بود که اولین حضورش به عنوان خواننده را در رسانه ی مطرح آن زمان یعنی رادیو تجربه کرد و در سال ۱۳۳۷ برای نخستین بار صدایش از رادیو شیراز به گوش مردم رسید.

اساتید سید نورالدین رضوی سروستانی

رضوی سروستانی در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموخته‌های خود به تهران رفت و از محضر استادانی چون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، اصغر بهاری و… بهره‌های فراوان برد.

بی شک حضور وی در مکتب موسیقایی استاد نورعلی خان برومند نقطه عطف مهم زندگی هنری او محسوب می شود.در محضر این استاد بزرگ آواز ایرانی بود که با محمدرضا شجریان آشنا و هم درس شده و رشته ی دوستی و مودت این دو هنرمند از همانجا به هم بافته شد.

استاد سید نورالدین رضوی سروستانی و استاد محمدرضا شجریان
استاد سید نورالدین رضوی سروستانی و استاد محمدرضا شجریان

نقل است که استاد نورعلی خان برومند در پاسخ این سؤال که بین شجریان و رضوی سروستانی کدامیک بهتر می خوانند گفت:

«شجریان شیرین می خواند اما رضوی سروستانی درست می خواند».

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

همکاری استاد سید نورالدین رضوی سروستانی با گروههای موسیقی

استاد نورالدین رضوی سروستانی برای گسترش و شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و شیوه صحیح آواز از سال ۱۳۵۲ با همکاری گروه‌های موسیقی شیدا، سماعی، درویش، مولوی، پرویز مشکاتیان، فرامرز پایور،حسین علیزاده کنسرت‌های بسیاری در ایران و خارج از ایران اجرا کرد. آخرین اجراهای او در تالار جهاد دانشگاهی شیراز و باغ عفیف آباد این شهر مورد استقبال چشمگیر علاقمندان فرهنگ و هنر به خصوص موسیقی قرار گرفت.

استاد رضوی سروستانی و صداوسیما

سید نورالدین رضوی سروستانی پس از انقلاب اسلامی مورد بی مهری سازمان صداوسیما قرار گرفت اما در اواخر عمر به دعوت علی لاریجانی رییس وقت صداوسیما به تهران عزیمت کرد و در مجموعه برنامه های موسیقی برخی از شبکه های تلویزیونی به عنوان خواننده حضور یافت که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان این همکاری دوامی نیافت.

شاگردان استاد سید نورالدین رضوی سروستانی

او در مدت بیش از چهل سال عمر هنری خود علاوه بر تربیت شاگردان زیاد، دهها تصنیف از خود به جای گذاشت. از آثار منتشر شده ایشان می‌توان به «رنگ فرح» (مؤسسه ماهور) و «سروستان» (انتشارات سروش) اشاره کرد.

صدیق تعریف و رحیم عدنانی از شاگردان معروف استاد رضوی سروستانی هستند.

از دیگر شاگردان ممتاز سید نورالدین رضوی سروستانی می‌توان به مجید روزیطلب و حسین گل زرد اشاره نمود که از ردیف دانان و مدرسان برجسته آواز ایرانی منطبق بر ردیف میرزا عبدا… به روایت نورعلی خان برومند و همچنین سبک آوازی سید حسین طاهرزاده در شیراز هستند.

استاد سید نورالدین رضوی سروستانی در حلقه ی شاگردان
استاد سید نورالدین رضوی سروستانی در حلقه ی شاگردان

محمدعلی احدی، شادروان مهندس اسدالله اسلامی، علیرضا وکیلی منش، علیرضا قربانی، علی کاظمی راد، پوریا اخواص، حسین علیشاپور، مهدی کلاهدوز، علی مرادی،و… از دیگر شاگردان ایشان هستند.

استاد سید نورالدین رضوی سروستانی سرانجام در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۹ درگذشت و در حافظیه شیراز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

61 − 57 =