سیدرضا اورنگ:ارگان‌ها و سازمان ها،متخصص، طراح و متفکر درجه یک سینما ندارند

یک منتقد سینما: در دهه۶۰ برگزاری جشنواره‌ها یک کار روتین و اداری نبود و همه مشتاق بودند فیلم‌ها را در جشنواره تماشا کنند.

سیدرضا اورنگ:ارگان‌ها و سازمان ها،متخصص، طراح و متفکر درجه یک سینما ندارند|سرزمین هنر|سینما

باشگاه خبرنگاران جوان:سید رضا اورنگ، کارشناس و منتقد سینما درباره برگزاری جشنواره فجر و در پاسخ به این سوال که آیا تنور جشنواره فجر گرم می‌شود گفت: جشنواره فجر و دیگر جشنواره‌ها به یک کار روتین اداری تبدیل شده که باید انجام شود. کمتر به کیفیت جشنواره اهمیت داده می‌شود.

اورنگ ادامه داد: سال‌هاست که سینما مخاطب ندارد. وقتی فیلم خوب در سینما نیست و مخاطبی وجود ندارد، طبیعتاً جشنواره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مثل سابق نیست که مخاطبان این دیدگاه را داشته باشند که حتماً در جشنواره فیلم‌ها را ببینیم، چون ممکن است فیلم‌های جشنواره اکران نشوند یا تغییر کنند.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران بود. به دهه ۶۰ نگاه کنید ببینید چه عظمتی داشت، چه فیلم‌های داخلی و خارجی‌ای روی پرده سینما می‌رفت. مهمانان خوب خارجی به سینماها می‌آمدند‌. جلوی سینماها صف بود و همه مشتاق بودند فیلم‌ها را تماشا کنند. در آن موقع جشنواره کار روتین اداری نبود. جشنواره‌ای بود که همه کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران می‌خواستند فیلم شان دیده شود و مخاطبان هم مشتاق تماشای آثار بودند.

این منتقد سینما با بیان اینکه در این دوران (از دهه ۶۰ به بعد) آدم‌هایی مسوولیت قبول کردند که در حد دبیر جشنواره، سازمان سینمایی و … نبودند، افزود: اینکه شما بخواهید به هر طریقی جشنواره را برگزار کنید و از افراد متخصص استفاده نکنید، روز به روز وضعیت جشنواره بدتر خواهد شد.

این کارشناس سینما در پاسخ به این سوال که آیا حضور کارهای مشارکتی از سمت ارگان‌های دولتی از جمله بنیاد فارابی، سازمان اوج، سازمان تبلیغات اسلامی و … به دلیل عدم استقبال سینماگران بوده، توضیح داد: مدت‌هاست در سینما تهیه‌کننده به معنای تام نداریم. تهیه‌کننده‌ای که از جیب خودش خرج کند، وجود ندارد. وقتی از جیب خودشان برای فیلم خرج می‌کنند، فیلم دغدغه‌شان می‌شود. یعنی جشنواره، اکران و فروش دغدغه می‌شود.

اورنگ با بیان اینکه مدت‌هاست ارگان‌های دولتی از بیرون سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: شما وقتی فارابی را دارید که مطابق اساسنامه‌اش عمل نمی‌کند و در خیلی از فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند که در آن چارچوب قرار نمی‌گیرد، اگر سازمان اوج و سازمان تبلیغات اسلامی،فقط چند درصد قوی کار می‌کردند بر سینما تاثیرگذار بودند.

این منتقد سینما با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ارگان‌های دولتی به بخش خصوصی لطمه زد، افزود: من نمی‌گویم نهادها سرمایه‌گذاری نکنند، اما با این حال یک تهیه‌کننده که قبلاً از سرمایه خودش روی فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد، الان سرمایه‌گذاری نمی‌کند. او پیش خودش می‌گوید وقتی فلان ارگان به من بودجه می‌دهد، چرا از جیب خودم خرج کنم؟!

وی بیان کرد: این سازمان‌ها متخصص، طراح و متفکر درجه یک سینما ندارند. از نظر من ارگان‌ها سرمایه‌ها را هدر دادند. این بودجه می‌توانست بین همه سینماگران تقسیم شود. اینکه منِ نوعی به یکسری کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم بدهم، کار درستی نیست. ارگان هستی ولی بودجه‌ات برای دولت و بیت‌المال است. به همین دلیل، نمی‌توانند خودسرانه عمل کنند.

اورنگ در پاسخ به تحریم غیر مستقیم جشنواره فجر از سوی سینماگرانی که با بودجه نهادهای دولتی فیلم می‌سازند، تصریح کرد: همیشه از این صحبت‌ها هست. معتقدم کسی که هنرمند است باید با هنر خودش را نشان دهد. یعنی در بدترین وضعیت خودش را نشان دهد. به جهان نگاه کنید جنگ، انقلاب و … بوده، ولی هنرمندان کارشان را انجام دادند. چون اگر کار نکنند، از بین می‌روند و کسانی دیگر جایگزینشان می‌شوند.

این منتقد سینما با بیان اینکه شرکت نکردن در عرصه هنر به هنر لطمه می‌زند، افزود: اینکه فکر کنم با شرکت کردن به دولتی کمک کردم، اشتباه است. چون هنر وابسته به هیچ حکومت و دولتی نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 1 =