سیامک احمدی و مینیمال- قسمت دوم

در قسمت اول از آقای سیامک احمدی خواستم تا در مورد هنر مینیمال برایمان توضیح بدهند. ایشان در مورد مفهوم مینیمال اینگونه شروع کردند که : ساده‌گرایی یا ساده‌پسندی یا مینیمالیسم (به انگلیسی: Minimalism) یک جنبش ، مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده گذاشته‌است که در عین سادگی مفاهیم عمیقی را منتقل می کند. اینک ادامه گفتگوی ما با آقای سیامک احمدی را مطالعه فرمائید

هنرلند پیام و هدف در مینیمالیسم چه جایگاهی دارد؟

مهمترین نکته در مینیمال نویسی، پیام و هدف است، باید مشخص کرد که چه پیام و هدفی را به خواننده باید منتقل کرد یا می خواهیم منتقل کنیم، گام بعدی قدرت پردازش پیام است. این مرحله، یک مرحله نامرئی است زیرا در متنی که نوشته می شود و توسط خواننده، خوانده می شود، دیده  نمی شود. این پردازش در ذهن نویسنده صورت می گیرد.

مرحله بعد خلاصه کردن مطلب است یعنی مرحله تلخیص. در اینجاست که هنر نویسنده مینیمال نویس نمایان خواهد شد، هر چه خلاصه تر و موجزتر،  بهتر .. اما باید مواظب بود که به بیراهه نرویم. چند عامل در عدم برقراری مناسب ارتباط بین نوشته و خواننده وجود دارد، اولین عامل، خود پیام است، یعنی همان مبنای نوشتاری. بسیار پیش می آید که موضوعی که به آن پرداخته می شود صحیح نمی باشد و یا مورد بحث خواهد بود و یا از بیخ و بن غلط است. اینجاست که نویسنده به مقصود خود نمی رسد.

چند اصطلاح وجود دارد به نام های: جمله کوتاه،جمله زیبا(جملات و کلمات قصار)، دیالوگ های کوتاه و مینیمال نویسی. این کلمات هر کدام در مجموعه های متفاوتی قرار دارند و با هم فرق دارند هرچند که گه گاهی با هم همپوشانی دارند.

مینیمال نویسی نزدیکی خاصی با جمله کوتاه نویسی دارد و این که گاه باعث گمراهی و اشتباه نویسنده می شود. مینیمال تقریباً مرز بین شعر کوتاه و جمله کوتاه است. یک جمله ساده و کوتاه ، واضح و روشن و غیر پیچیده ، هرگز یک مینیمال نیست.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در این باب باید گفت که جمله ای زیبا نوشتن با مینیمال نویسی بسیار متفاوت است و چه بسا این دو با هم اشتباه گرفته می شود. بسیاری از نویسندگانی که به مینیمال نویس مشهور هستند، در حقیقت جمله یا جملات قشنگ می نویسند نه مینیمال. جمله قشنگ مرز بین مینیمال و جمله کوتاه است. جملاتی که آهنگین هستند و به صورت جملات و کلمات قصار به کار می روند و بسیار زیبا هستند اما خلاصه نیستند. تلخیص مرز اختلاف بین مینیمال و جمله قصار است… و می توان گفت که مینیمال یک جمله کوتاه است که در آن هم تلخیص به کار رفته باشد، هم زیبایی نوشتاری، هم چند بعد بودن گفتار.

و سرآخر باید بگویم که امروز، روز غلبه داستان کوتاه کوتاه بر دیگر انواع ادبی است و این نوید بخش عصری جدید است، عصری که انسان با مطالعه داستان کوتاه کوتاه، به فکر فرو می رود و خود را تسکین می بخشد و در حقیقت این رسالت داستان کوتاه کوتاه است که انسان را به فکر وا دارد، انسانی که به خاطر هزاران مشغله ی ذهنی اش، دیگر از فکرکردن خسته و گریزان است.

هنرلند  آقای سیامک احمدی ، با توجه به شبکه های مجازی و آشنایی نسبی مخاطبان با هنر مینیمال ،پذیرش مخاطبان از هنر مینیمال را بیرون از دنیای مجازی چگونه ارزیابی می کنید. آیا جدا از دنیای مجازی ، مخاطبان این هنر استقبال خوبی از آثار مینیمال دارند؟

با توجه به تاریخچه ی مختصری که در خصوص جنبش و هنر مینیمال گفته شد می توان گفت که قبل از بوجود آمدن شبکه ها و دنیای مجازی ، این هنر مخاطبان خود را داشته و استقبال خوبی نیز از آثار مینیمال می شده و این استقبال تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد چرا که این هنر در ابتدا یک جنبش بوده و که هنر و هنرمندان و به تبع آن ها مخاطبان آثار هنری را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حقیقت مینیمال جدایی از زندگی نیست و در شاخه های مختلف و در گوشه گوشه ی آن ریشه دوانده، چرا که ساده گرایی، علاوه بر خصوصیات خاصی که دارد آرامشی را در ذات خود به همراه آورده و این یکی از دلایل عمده ی تأثیر گذاری و جلب مخاطب است چه در دیروز و چه امروز .. در حقیقت مینیمال و هنر مینیمال یک نیاز است ، نیازی که خواسته یا ناخواسته ، آگاهانه و حتی غیر آگاهانه نه تنها مخاطب این هنر را بلکه می توان گفت توده مردم را به سمت خود می کشاند و اگر امروز نگاهی گذرا به دور و اطراف خود بیندازیم نشانه هایی گواه بر این امر می یابیم.

گفتگو با سیامک احمدی ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 59 = 68