سیاستمداران از دید هنرمندان: گفتگوی اختصاصی هنرلند با “وحید شریفی”،کاریکاتوریست

کاریکاتورهای چهره که توسط وحید شریفی خلق شده‌اند در خانه هنرمندان ایران از دیروز به نمایش درآمده اند.سوژه این نمایشگاه، چهره هنرمندان و سیاستمدارانی مانند داریوش مهرجوئی ،علی نصیریان،علیرضا خمسه وصادق زیبا کلام است. خبرنگار “هنرلند”درحاشیه این نمایشگاه گفتگوی کوتاهی  با این هنرمند کاریکاتوریست انجام داده است که دراینجا می خوانید.

 

minilogo جناب آقای شریفی کار حرفه ای کاریکاتور را ازچه زمانی شروع کرده اید؟

از سال ۱۳۷۳ کاریکاتور میکشم و از سال ۱۳۷۴ عضو انجمن کاریکاتوریستهای اصفهان بوده ام. یعنی حدود بیست و دو سال است که در دنیای کاریکاتور فعالیت میکنم.

minilogo برای گرداوری تابلوهای این نمایشگاه از کی دست به کار شده اید؟

از سال ۹۳ شروع به خلق آثار این نمایشگاه شدم.

minilogo برای هرتابلو چقدر وقت گذاشتید؟

برای هر تابلو حداقل دو ساعت و حداکثر دو روز وقت صرف کرده است.

minilogo آقای شریفی به اعتقاد شما کاریکاتور با مسائل سیاسی واجتماعی چه رابطه ای دارد؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

من معتقدم کاریکاتور میتواند چاشنی طنزی به مسائل روزمره سیاسی و اجتماعی بدهد و بار خشونت این دسته مسائل را کم کند و برای مردم موضوعات مختلف رو قابل هضم تر کند.
minilogo بعضی وقتها کاریکاتورها مورد انتقاد جدی برخی از افراد قرارمی گیرد. به نظرشما چگونه می توان کاریکاتوری راخلق کرد بدون آن که به کسی توهین شود ؟

کاریکاتور ها دو دسته هستند: موضوعی و چهره . کاریکاتورهای موضوعی  اصولا کمتر باعث دلخوری شخص خاصی میشود اما در کاریکاتور چهره چون من درونیات و ذات افراد را با ذهنیت خودم به تصویر میکشم اگر شخص خصوصیات درونی خوبی داشته باشد از این کاریکاتور ها ناراحت نمیشود ولی اگر از دید کاریکاتوریست این فرد درونیات بد و پلیدی داشته باشد و این در کاریکاتور نمایان شود اصولا به شخص برمیخورد و واکنش نشان میدهد.
minilogoدراین نمایشگاه عکس کدام چهره های سیاسی ،اجتماعی یا فرهنگی هنری دیده می شود؟

از هنرمندان می توانم به داریوش مهرجوئی ،علیرضا خمسه،سیمین بهبهانی وعلی نصیریان وجلیل شهناز اشاره کنم واز سیاستمداران به افرادی مثل محمد جواد ظریف ،محمد باقرقالیباف ،علی لاریجانی ، عزت الله ضرغامی ،بیژن زنگنه و صادق زیباکلام ….

 

minilogo آیا برای خودتان هم این موضوع پیش آمده که به شما اعتراضی بشه  و  باعث دلخوری چهره هائی که تصویرشان را به کاریکاتور کشیده اید ، شده باشید؟

بله دو سه مورد برخورد سطحی در این مورد به وجود آمده

 

minilogoخوب به کجا انجامیده؟

خوشبختانه  پیگیری نشده و به جای جدی نرسیده.

minilogo براتون آرزوی موفقینت می کنیم.

من هم از ” هنرلند ” تشکر می کنم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. وحید شریفی می گوید

    سلام و عرض ادب، با تشکر از انجام این مصاحبه و نشر آن در وبسایت، یک نکته کوچک را اصلاح بفرمایید. من از سال ۱۳۷۳ کاریکاتور میکشم و از سال ۱۳۷۴ عضو انجمن کاریکاتوریستهای اصفهان بوده ام. یعنی حدود بیست و دو سال است که در دنیای کاریکاتور فعالیت میکنم.
    باسپاس
    وحید شریفی

    1. هنرلند می گوید

      هنرمند ارجمند
      جناب آقای شریفی
      با سلام.موارد مورد نظر تصحیح شد. امیدواریم شاهد موفقیتهای بیشتر شما باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

83 + = 88