هنر مداحی مؤذنش را از دست داد

هنر مداحی مؤذنش را از دست داد؛ استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت

سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی (۱۳۱۵-۱۳۹۵) یکی از مداحان ایرانی است که در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شهر اردبیل زاده شد. پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد و برادرش رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی نیز از مؤذنان اسلامی است. استاد سلیم موذن زاده که بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی سروده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت.

سلیم موذن زاده  به طورمتوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.

مرحوم موذن زاده می گفت که حنجره اش وقف حضرت سیدالشهداء (ع) است و درست نیست که از آن برای موارد دیگر استفاده نماید.

او درباره صدا و مداحی در خاندان خود گفته است: «صدای خوش یک امر موروثی در خانواده ماست. ابوی در عزای حسین نوحه می‌گفت و نوحه می‌خواند، اما چیزی که او را در درجه‌ای برتر قرار می‌دهد، آشنایی کامل او به موسیقی است. او در ردیف و گوشه‌های موسیقی ید طولایی داشت و ما را نیز آموزش می‌داد. من هر چه در این زمینه یاد گرفته‌ام از ابوی است. ایشان آموزش موسیقی را در نهایت دقت و ملاطفت به ما یاد می‌دادند.»

سلیم موذن‌زاده  گرچه نوحه سرا بودند اما با دستگاه های موسیقی ایرانی آشنا بودند و نوحه های ایشان ارزش هنری دارد.از خاطرات خود با اساتید موسیقی ایرانی گفته است: «من در محضر استاد جلیل شهناز بوده‌ام و از محضر تاج اصفهانی استفاده کرده‌ام. از مرحوم اقبال آذر هم استفاده‌ها کرده و حظ‌ها برده‌ام. در سفری که به باکو داشتم، با اساتید موسیقی آذربایجان که واقعا استاد صدا و آواز هستند، دیدار داشتم. هابیل علی‌اف و آقاخان عبداله‌اف از صدای من تعریف می‌کردند و من هم همه اینها را مدیون توجه حضرت سیدالشهدا هستم

وی « خداحافظ ای آنام باجی آغلاما یانا یانه…» را دوست داشتنی‌ترین اثری دانسته که برای اباعبدلله الحسین مداحی کرده است. فایل صوتی آن در ادامه مطلب قرار داده شده است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

74 − 65 =