سلفی گرفتن با بیماران و نشر آن، بی احترامی به انسانیت است!

سید رضا اورنگ

عیادت از بیماران، رسمی است مرسوم که از دیرباز در ایران بزرگ رایج بوده و خواهد بود.این عمل انسانی،هم در دین اسلام بر آن تأکید شده و هم در فرهنگ ایرانی.ایرانیان انساندوست،همواره دغدغه کمک به همنوع را داشته و دارند. این حسن در ادبیات،فرهنگ و هنر ایران نیز از گذشته های دور، ساری و جاری بوده است.

بی شک هر انسانی که محبت مردم در دل اوست،وقتی به عیادت بیماری می رود،نیت اش سرسلامتی دادن به وی و همدردی با خانواده اوست.اگر خدای نکرده کسی جز این نیت را در سر داشته باشد،بی شک نیت او بهره برداری از وضعیت بیمار به نفع خود یا شهرت پرستی است که هر دو مذموم است.
از زمانی که گوشی های جدید رایج شده و فضای مجازی جای خود را در دنیای واقعی باز کرده،عده ای این فضای کذایی را محملی دیده اند برای مطرح کردن و در چشم دیگران آمدن!این افراد گمان می کنند در فضای مجازی همه چیز مجاز است،حتی پای گذاشتن روی شرافت انسانی. هر روز به بهانه ای عکس خود را منتشر یا اخبار دروغ انتشار می دهند تا از این و آن فالوور گدایی کنند برای به چشم آمدن!
بارها پیش آمده که خبر جعلی فوت هنرمندان دردمندی را منتشر کرده اند تا پیج شان پر بازدید شود،نمونه آخر آن انتشار خبر فوت جلال پیشواییان بود که توسط خود وی با ارسال یک پیام تصویری تکذیب شد.
برخی از به اصطلاح هنرمندان نیز که زیاد در چشم نیستند،برای خود خبر جعلی ساخته و توسط دیگران در فضای مجازی منتشر می کنند تا برای لحظه ای هم که شده به چشم بیایند،حتی با زشت ترین اخبار!
اگر این رفتار بیمارگونه نیست،پس چه نامی می توان بر آن نهاد؟!

جمشید مشایخی در بستر بیماری
جمشید مشایخی در بستر بیماری

مدتی است مد شده که برخی از مسوولان و افرادی که به اشتباه خود را سلبریتی می خوانند،در کمین می نشینند تا یکی از هنرمندان یا افراد شاخص جامعه دچار بیماری و گرفتاری شده تا بر سر بالینش حاضر شوند و پی در پی عکس سلفی گرفته و بی فوت وقت آن را منتشر کنند!
اگر برای عیادت آمده اید، لحظه ای سرسلامتی بدهید، دست نوازشی بر سر و صورت بیمار بکشید و بروید. اگر هم به رسم یادگار عکسی می گیرید، در آلبوم خاطرات خود جاسازی کنید.
انتشار عکس های سلفی در کنار بیمار، چه معنایی می دهد، غیر از اینکه بخواهید بیماری و گرفتاری دیگران را وسیله شهرت خود کرده یا خدای ناکرده ریاکاری پیشه کنید؟!
بیماران هنرمندی که به تخت بیمارستان زنجیر شده اند،دوست ندارند علاقه مندان شان آنان را در این هیبت ببینند، می خواهند مردم با چهره ای که روی پرده یا صحنه دیده اند،تصویرشان را در دل و ذهن نگهدارند.
آنانی که مدام دست به دوربین هستند تا با گرفتاران سلفی بگیرند و منتشر کنند،بدانند که این عمل شان بی احترامی به بیمار و انسانیت محسوب می شود.این را هم بدانند که روزی خود به این بلا دچار شده و سوژه سلفی دیگران می شوند.
فضای مجازی محلی برای تبادل فرهنگ و اطلاعات است،نه خودستایی، آبروریزی، دروغ پراکنی و چندین و چند عمل ناپسند دیگر.

درهمین رابطه:واکنش خانواده استاد جمشید مشایخی به سلفی هنرمندان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

53 − = 51