سریال هیئت مدیره با حضور منتقدان و عوامل سریال نقد وبررسی شد

نشست نقد و بررسی سریال هیئت مدیره به همت فصلنامه چند رسانه ای سرزمین هنر و وبسایت honarland.ir و همکاری فرهنگسرای رسانه برگزار شد

عصر روز هفتم خرداد ۱۳۹۷ و در حالیکه ۲۲ روز از پخش آخرین قسمت سریال هیئت مدیره گذشته بود، فصلنامه چندرسانه ای «سرزمین هنر» نویسنده، تهیه کننده، کارگردان و دو بازیگر سریال را در «فرهنگسرای رسانه» کنار منتقدان و اصحاب رسانه نشاند تا نقاط قوت و ضعف سریال را رو در رو بررسی کنند. این نشست با استقبال خوبی همراه بود و اگرچه تعدادی از مهمانان باکمی تأخیر رسیدند اما برنامه ساعت ۱۷:۱۵ با زمزمه ی آیات آسمانی قرآن و سرود ملی کشورمان آغاز شد.

مجید پرکار در نشست نقد سریال هیئت مدیره
مجید پرکار در نشست نقد سریال هیئت مدیره – عکس اختصاصی هنرلند از رحمان کاظمی(رهام)

پخش بخشهایی از پشت صحنه ی سریال در همان ابتدا مدخلی شد برای اینکه «مجید پرکار»جانشین تهیه کننده سریال پشت میکرفون قرار گیرد و ضمن خوشامدگویی به حضار از فصلنامه سرزمین هنر و وبسایت هنرلند برای تشکیل این جلسه تشکر و قدردانی کند و از «علیمحمد اسماعیلی» مدیر فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی دعوت کند تا باحضار سخن بگوید.

دکتر اسماعیلی مدیر فرهنگسرای رسانه وشبکه های اجتماعی
دکتر اسماعیلی در نشست نقد سریال هیئت مدیره – عکس اختصاصی هنرلند از رحمان کاظمی(رهام)

اسماعیلی هم با خیرمقدم به شرکت کنندگان ، اظهار امیدواری کرد که این نشست سرآغاز جدیدی برای فعالیتهای این فرهنگسرا در بررسی آثار تلویزیونی باشد.سپس کامران فلاحتی فعال رسانه ای که اجرای برنامه را برعهده داشت از مازیارمیری کارگردان، اصغر آزادان مشاور پروژه و کمند امیرسلیمانی بازیگر سریال دعوت کرد تا درکنار سیدتقی کمالی و امید رنجبر برای شروع بخش اول نقد و بررسی سریال هیئت مدیره در جایگاه مستقر شوند.

مازیار میری کارگردان هیئت مدیره صحبتش را با تشکر از دست اندرکاران برپایی این نشست آغاز کرد و آمادگی خود را برای پاسخ به منتقدان و اهالی رسانه اعلام کرد. با این کلام، دکتر سیدتقی کمالی به عنوان اولین منتقد بحث پیرامون سریال را اینگونه مطرح کرد:

«از دیدگاه جامعه شناسی می توان هیات مدیره را به عنوان یک سریال پیشگام در مسائل اجتماعی ارزیابی کنیم .در واقع پرداختن به مسائل مربوط به مدیریت شهری و جامعه شناسی شهری در عصر پسا مدرن بسیار مهم است و پرداختن به این موضوعات به جهت اینکه به جامعه می پردازد نیازمند یک مطالعه جامع و استفاده از یک گروه مطالعات جامعه شناسی است.رصد مسائل جامعه و اجتماع توسط یک گروه سریال سازی صاحب امضا و صاحب سبک مانند گروه آقای مازیار میری شایسته تقدیر است.

مازیار میری در نشست نقد سریال هیئت مدیره
مازیار میری و دکتر کمالی در نشست نقد سریال هیئت مدیره – عکس اختصاصی هنرلند از رحمان کاظمی(رهام)
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

با این حال می توان این سریال را  از دو منظر بررسی است  قرار دهیم:

نخست شفافیت سریال در روابط انسانها در جامعه شهری است.این سریال به مسائلی مانند مشارکت افراد در جوامع و گروه های مختلف اجتماع می پردازد و به عنوان یک اثر هنری یک آرمانشهر را به تصویر می کشد چون شهر ایده آل، نیازمند شهروندان مسئول است شهروندی که نسبت به آنچه در پیرامون خود رخ می دهد بی تفاوت نیست و در آن مشارکت فعال دارد.

مورد دوم تلفیق وجه سرگرمی و  آموزش  به طور همزمان در سریال یا به اصصطلاح edutainment است. سریال هیات مدیره از نظر طرح موضوع قابل ستایش و جسورانه است است اما در مورد روش پرداخت و تحقق آن باید از زمان بیشتری برای ساخت و تولید بهره می برد و از تکنیک های هنری بیشتر و یه گروه مطالعات جامعه شناسی استفاده می کرد تا به موفقیت بیشتری برسد.»

«امید رنجبر» دومین منتقدی بود که به بیان دیدگاههای خود درباره سریال و نقد سریال هیئت مدیره پرداخت. وی گفت:

سریال های بسیاری از تلویزیون در دهه ۷۰ تولید و پخش شد مانند سریال همسران و سریال خانه سبز که به معضلات شهری مانند آپارتمان نشینی در اوایل این دهه می پرداخت.اما با تأسیس شبکه تهران این شبکه تصمیم گرفت که به طور جدی تر به این موضوعات بپردازد.  هر شهر یا هر سازه و مردمان آن یک گفتمان را به وجود می آورد. در سریال هیات مدیره نیز درون مایه اثر می خواهد زوجی را به تصویر بکشد که با معضل آپارتمان نشینی در مناطق حاشیه شهر مواجه هستند. این معضلی است که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم که واحدهای ساخته شده در حاشیه شهر با مشکلات مدیریتی و ملکی مواجه است.

امید رنجبر در نشست نقد سریال هیئت مدیره
امید رنجبر در نشست نقد سریال هیئت مدیره – عکس اختصاصی هنرلند از رحمان کاظمی(رهام)

در داستان با خانمی مواجه هستیم که رفتاری براساس اصول اخلاقی دارد و این اصول را فدای منافع شخصی نمی کند و در کنار آن همسر وی که مردی است زحمت کش و شریف. در کنار آنها با نقش هایی فرعی مواجه ایم که به دنبال دخالت در زندگی آنهاست و ایجاد چالش در محیط زندگی و اطراف آنها بر می آیند. اما داستان پردازی کار چندان مناسب نیست و باید گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد قسمتها آن کشمکش جدی لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد و این باعث می شود بینده وقت کمتری برای آن اختصاص داد.

عامل دیگری که سبب شد تا هیات مدیره آنگونه که باید دیده نشود زمان پخش آن در نوروز بود. شاید اگر زمان پخش آن مثلًا در تابستان بود بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت.

ضعف دیگر سریال کم بهره بردن از عناصر درام بود به نحوی که داستانها خیلی پیش‌بینی پذیر بود البته این موضوع در برخی قسمتها به خوبی رعایت شده بود مانند در قسمتهای مربوط به  بیماری مجید و تصمیم ناگهانی او برای طلاق میترا. اما به طور کلی بیننده می توانست با دیدن قسمتهای نخست  به راحتی به این موضوع پی ببرد که سریال با تولد یک نوزاد به پایان می رسد. از سوی دیگر سریال از نظر روابط علت و معلولی ناقص به نظر می رسد و باور پذیر نیست کما اینکه لحن سریال طنز است و می خواهد بیننده را به خنده وا دارد.»

ادامه دارد…….

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + = 18