سریالهای نوروزی ۹۹ |مگر شوخی است که بگویند قسمت آخر سریال بعداً ساخته می شود؟

مصاحبه ایسنا با علیرضا دباغ مدیر مسول سرزمین هنر-قسمت سوم

سریالهای نوروزی خبرگزاری دانشجویان ایران(isna) پس از پایان تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ مصاحبه ای با علیرضا دباغ مدیرمسؤل سرزمین هنر انجام داد. قسمت اول این مصاحبه به برنامه های تحویل سال ۹۹ از تلویزیون اختصاص داشت و قسمت دوم به وضعیت پخش موسیقی در ایام نوروز پرداخته بود در این قسمت که آخرین قسمت از این مصاحبه است نگاهی گذرا به سریالهای نورور ۹۹ اختصاص پرداخته شده است.

سریالهای نوروزی ۹۹ | علیرضا دباغ در پاسخ به این سوال که سریال‌های نوروزی را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: سریال‌ها را تقریبا دنبال کردم؛ «پایتخت» را کامل دنبال کردم اما سریال های دیگر را یکی دو قسمت دیدم و به عنوان یک مخاطب می‌گویم که جذابیتی برای دنبال کردن نداشتند.
در حالی که امسال تلویزیون جایگاه ویژه ای پیداکرده بود، نتوانست از فرصت طلایی ایجاد شده به واسطه حضور مردم در خانه استفاده کند. این مسأله به عوامل گوناگونی بستگی دارد که باید در زمان دیگری به تشریح چرایی آن بپردازیم اما متاسفانه کاستیهای مدیریتی تلویزیون را می خواهند با دو بهانه توجیه کنند اول: شرایط کرونایی مانع ضبط شده، دوم مشکلات بودجه!

کرونا و بودجه بهانه است، سریالهای نوروزی برنامه ریزی می خواهند

عدم ضبط قسمتهای یک سریال را نباید به کرونا ربط داد. این ربطی به مساله کرونا ندارد. برنامه ریزی برای ایام نوروز باید خیلی قبل‌تر صورت بگیرد. پس مسأله ی مدیریت پروژه اشکال دارد و کرونا بهانه است.

او درباره مسائل مالی هم افزود: تهیه‌کننده سریال «دوپینگ» که مجموعه کارهایش در سینما با موفقیت در گیشه همراه بوده و در شبکه های توزیع خانگی هم کارهای مخاطب پسندی داشته و یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین تهیه‌کنندگان سینما است، آمده و یک کار معمولی در تلویزیون تولید کرده است.

سریال دوپینگ
سریال دوپینگ

بنابراین اینکه بگوییم برای ساخت سریالهای نوروزی مشکل مالی وجود داشته قابل قبول نیست زیرا این تهیه کننده به خوبی بر مسائل مالی اشراف داشته است و کسی نیست که از عهده ی ساخت این سریال به دلیل مشکل مالی برنیاید.

باید دید چه عواملی باعث نقص در کیفیت سریالهای تلویزیون در نوروز سالهای اخیر شده است. نقش ناظران کیفی و مدیران گروه فیلم و سریال در اینجا کجاست؟

مقصر ناتمام ماندن سریال پایتخت ۶ کیست؟

دباغ از ناتمام ماندن سریال «پایتخت ۶» اظهار تعجب کرد و گفت: این مساله باعث نارضایتی مخاطبان در فضای ملموس جامعه و حتی تمسخر در شبکه‌های مجازی شده است و باید دید که چرا این موضوع اتفاق افتاده است؟ مطمئنم مدیر هیچ شبکه ای به ناتمام ماندن پروژه ی سریالهای مهمش رضایت نمی دهد.

در تیتراژ سریال «پایتخت» سه نفر اولی که اسمشان نوشته شده و در حقیقت مهمترین ارکان تولید محسوب می‌شوند، تهیه‌کننده، کارگردان و مشاور سریال هستند.

مشاور پروژه احتمالاً جایگزین ناظر کیفی کار بوده است. با مطالعه شناسنامه سریالهای پایتخت و نون خ ۲ متوجه می شویم که مشاور سریال «پایتخت ۶ »، تهیه‌کننده سریالی موازی که قرار است جایگزین پایتخت شود ( یعنی نون خ ۲) نیز هست.این مسئله خیلی حائز اهمیت است. تهیه یک سریال کار ساده‌ای نیست و کار تخصصی، زمان‌بر و پیچیده‌ای است که انرژی و وقت زیادی را می‌طلبد. از طرف دیگر ناظر کیفی یا مشاور پروژه نیز کارهای مهمی را باید انجام دهد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

کارهایی که ناظر کیفی یا مشاور پروژه سریالهای نوروزی باید انجام دهد

او باید فیلم‌نامه را بخواند و با سیاست‌های مجموعه تطبیق دهد و مراقب باشد تا سریال طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و به موقع تحویل داده شود و آبروی شبکه و تلویزیون را حفظ کند. سوال اینجاست، این شخص چه‌طور می‌تواند هر دو کار را در دو پروژه ی متفاوت به درستی انجام دهد؟

مهدی فرجی مشاور پایتخت و تهیه کننده نون خ
مهدی فرجی مشاور پایتخت و تهیه کننده نون خ

اگرچه این شخص قبلاً مدیر شبکه ی اول سیما بوده، اما صداوسیما کمبود نیروی متخصص ندارد که مجبور باشد دو پروژه ی مهم یک شبکه را به یک نفر بسپارد و این مساله ناشی از برنامه‌ریزی غلط در مجموعه ی سیماست.

دکتر دباغ مسأله بیماری کرونا برای ناتمام ماندن یک سریال از سریالهای نوروزی ۹۹ را دلیلی قانع‌کننده ندانست و افزود: اگر استدلالشان این است که به خاطر موضوع کرونا مجبور شدیم ضبط را متوقف کنیم اینجا این سوال مطرح می شود که چرا شما انقدر زمان ضبط سریال را نزدیک به پخش قرار دادید که دچار مشکل شوید؟

پخش سریال پایتخت  چیزی نیست که کسی از آن مطلع نبوده باشد این سریالی است که همه می‌دادند نوروز پخش می‌شود و می‌توانست تابستان یا پاییز ضبط شود.

او راه حل این مشکل را برنامه‌ریزی از قبل و موکول نکردن کارها به دقیقه نود دانست و گفت: «مساله» با «مشکل» و «بحران» سه مقوله ی مجزا هستند. «مسأله» یک موضوع ساده است که قابلیت حل شدن دارد.

مسأله ساخت سریال را نباید به مشکل یا بحران تبدیل کرد

الان ساخت سریال سرگرم‌کننده برای نوروز ۱۴۰۰ یک «مسأله» است اما وقتی ما برای حل این مسأله به موقع برنامه ریزی نکردیم این مسأله ی ساده تبدیل می شود به یک «مشکل».

وقتی «مشکل» را هم به موقع حل نمی‌کنیم و نگهش می‌داریم تا لحظه ی آخر، هر چه به زمان پخش نزدیک می شویم «بحران» به وجود می آید. به این ترتیب مسأله ای که راحت قابل حل بود به مشکل، و مشکل هم به بحران تبدیل شد.

مگر بازی و شوخی است که بگویند قسمت آخر سریال بعداً ساخته می شود؟


این مساله‌ی ساخت کش دادن تولید برنامه تا نزدیکی زمان پخش بارها در صداوسیما تکرار شده است که امسال درباره ی سریال پایتخت ۶ (یکی از سریالهای نوروزی ۹۹ )به فجیع‌ترین شکل ممکن خودش را نشان داده است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

70 − = 67