سایه حراج تهران بر سر اقتصاد هنر

یک هفته از چهارمین حراج آثار هنری تهران می گذرد.

شامگاه جمعه هفتم خرداد ماه  بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آثار  هنرمندان کشور از سوی علاقمندان و تجار هزینه شد که رقم قابل توجهی است.اجرای این مراسم که در هتل آزادی تهران برگزار شد را مانند دوره های قبل هنرمند سینما وتئاتر رضا کیانیان برعهده داشت.در این مراسم  بیشترین رقم برای یک تابلوی نقاشی سهراب سپهری هزینه شدکه یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود. این حراج در بر گیرنده حدود ۳۰۰ اثر از هنرمندان معاصر ایرانی بود.
رقم فروش آثار در این حراج طی سال‌های گذشته قابل توجه بوده است؛ رقم کل فروش در سال ۱۳۹۱؛ ۲۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال، رقم کل فروش در سال ۱۳۹۲؛ ۶۵,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال، رقم کل فروش در سال ۱۳۹۳؛ ۱۳۲,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال و پیش‌بینی‌ این بود که این رقم در روز جمعه هشتم خرداد به رقمی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برسد.

رقم جابه جا شده اگر چه در برابر رقمهای سایر مبادلات اقتصادی رقم چشمگیری نیست اما به نسبت موضوع مبادلات یعنی آثار هنری ،قابل ملاحطه است. نباید فراموش کرد که اقتصاد وابسته به نفت کشورما درسالهای اخیر با چالش بزرگی بر اثر تحریم های ظالمانه آمریکا مواجه شده است. ازاین رو توجه به بازارهای هنری اگر با حمایت دستگاههای مربوطه همراه باشد می تواند دریچه های جدیدی را پیش روی کشورمان بگشاید و حتی نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفانماید.

متاسفانه ایران علی رغم پتانسیل بزرگ حاصل دستهای هنرمند مردان وزنان باهنرش دارد نتوانسته است در عرصه های اقتصادی به خوبی وارد رقابت بین المللی شود این در حالی است که کشورهای کوچک منطقه مانند امارات متحده عربی باوجود دست خالیش در هنر ، سودهای کلانی از اقتصادهنر می برد.

نکته قابل تأمل حمایت اسپانسرهای خارجی از حراج آثار هنری تهران است درحالی که رسانه ملی روی خوشی به این مراسم نشان نمی دهد. آنچه مسلم است این که هنرمندان ایران راههای ورود به بازارهای هنری را یافته اند و اگر این امر دربخش خصوصی با نظارت صحیح همراه شود می تواند افق تازه ای را برای استفاده از این ظرفیت فرهنگی درافتصاد کشور گشود مشروط برآنکه دولت وارگانهای مربوط ناظر و حامی کار باشد نه ناظر و مدعی.


آنچه ملاحظه می کنید بخشی از تابلوهای به فروش رفته این حراجی است که عکس وقیمتها را کانال تلگرامی @originalartl منتشر کرده است وبه نقل از این کانال اعلام می شود:

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + = 23