سایه بان ، سریالی بی ادا و ادعا | افشین علا

سایه بان ، سریالی بی ادا و ادعا

افشین علا

? بعد از مدتها، سریال تلویزیونی “سایه بان” که از شبکه دو سیما پخش می شود، توانسته است هر شب مرا پای تلویزیون بنشاند.

? اهل فن نیستم و نمی توانم درباره حرفه ای بودن فیلمنامه یا کارگردانی و فیلم برداری و… نظری بدهم. ولی به جرأت می توانم ادعا کنم که سایبان، آینه ای صادق و بی غبار است که بی هیچ ادا، بزک و توهم، تصویر واقعی قشر عظیمی از ملت ایران را به نمایش گذاشته است.

? در سایه بان ، نشانی از اصرار عجیب فیلم سازان در به تصویر کشیدن آپارتمان های لوکس و دکوراسیون های ناشیانه شبه اشرافی اثری نیست. همان طور که از مردان جوانی که روی تی شرت، پیراهن می پوشند و غالبا شرکتی دارند و ماشین شاسی بلند زیر پایشان است و تنها دغدغه ای که ندارند بی پولی و بیکاری و اجاره نشینی است!

? ایضاً زنان جوان، مرفه و تحصیل کرده ای که ضمن رعایت پوشش اسلامی، با شال های رنگی و آرایه های مجاز، ادای سلبریتی های غربی را درمی آورند و دائم قرص اعصاب می خورند و به کافی شاپ می روند یا در فروشگاه های لوکس، سبدشان را از کالاهای شیک پر می کنند، نشانی نیست.

? در سایبان اثری از میزهای رنگین شام (که نمی دانم چرا حتما ظرف های نوشابه سیاه و نارنجی هم باید درآن باشد!) نمی بینیم. زن و شوهرها به دلیل نخ نمای عدم تفاهم با هم قهر نمی کنند. پدر و مادرها در حالی که ظرف های پر از میوه روی میزشان است، الکی قربان صدقه بچه هایشان نمی روند و الکی غصه نمی خورند و…

سریال سایه بان
سریال سایه بان

? سایبان هم تصویر بی نقاب و بی دروغی را از کوچه ها و خیابان ها و خانه های پایین شهر نشان می دهد، هم راوی صادق رنج ها، آبروداری ها، نجابت ها، رفاقت ها و گاه عصیان های ناگزیر زنان و مردانی است که کمرشان زیر بار مشکلات معیشت خم شده است.

? سایبان دچار توهم و تازه به دوران رسیدگی رایج صنعت فیلم این روزگار نیست. اما شعار هم نمی دهد، اغراق نمی کند و دروغ نمی گوید. هم از این روست که بیننده احساس می کند تک تک قهرمان های آن را می شناسد و رنج ها و شادی هایشان را با تمام وجود لمس می کند.

سریال سایه بان
سریال سایه بان

? آخرین نکته قابل تحسین این سریال، انتخاب موضوع اصلی آن است: تعطیلی و ورشکستگی کارخانه و کارگاه و پرداخت نشدن حقوق و اخراج و بیکاری کارگران…

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهران می گوید

    سریالی ضعیف وبی مایه وضعف در ساختار از دکوپاژ سطحی وضعیف ونماهای طولانی وعدم حقیقت مانندی وهزاران ضعف دیگر ومخاطب دلزده ودور شدن بیشتر ایرانی هااز صدا وسیما بواسطه همین آثار مبتذل و بی محتوا …اما عجب نقدی فرمودند منتقد نه چندان باسواد که بله آقا چون میز رنگین ونوشابه ومبل وفلان نیست پس سریال خوبی است!!!سریال وفیلم که ضعیف باشد منتقد هم به بیراهه می رود ومنثقدنماها مثل قارچ سبز می شوندو…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

84 − 79 =