ساز و سیما، طرحی نو

نشان دادن سازهای موسیقی در اجرای کنسرتهای موسیقی سالهاست که جزئی از تابوی برنامه سازی در سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است ، درحالی که شنیدن موسیقی حاصل از استفاده از همین سازها از رادیو وتلویزیون امری عادی است.

با آمدن ریاست جدید سازمان صداوسیما ظاهرا این تابو درحال شکستن است . همین چندماه پیش بود که شبکه نسیم به مناسبت اول ربیع الاول یک اجرای کامل موسیقی از یکی از قطعات کنسرات گروه چارتار با خوانندگی آرمان گرشاسبی را پخش کرد . وامروز باردیگر در شامگاه ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ شبکه ۳ سیما در ویژه برنامه «ایران من» دریک اقدام کم سابقه به صورت زنده اقدام به پخش کنسرت موسیقی با صدای «سالار عقیلی» از برج میلادتهران کرد.ودر حالی که در دقایق اولیه این اجربا استفاده از نمای لانگ شات نوازندگان را نشان می داد در دقایق پایانی با استفاده از نمای مدیوم شات تصاویر نوازندگان در حال نواختن سازهای نی ،دف وتنبکرا به نمایش درآورد.

شاید بتوان این اقدام را یک اقدام لازم از سوی این سازمان فرهنگی برای احیای جایگاه موسیقی سنتی و آشنائی نسل جوان به ظرفیت این هنر ارزشمند ایرانی دانست ومنتظر اجراهای دیگر ونمایش سازهای موسیقی سنتی ایران از تلویزیون ماند.واقعیت اینجاست که آشنائی نسل جوان با سازهای ایرانی روز به روز کمتر می شود و در عوض توجه به موسیقی غربی به خصوص سازهای الکترونیک  بیشتر وبیشتر  می شود. برای جلوگیری ازاین روند نیازمند طرحی نو در حوزه برنامه های موسیقی در رسانه ملی احساس می شود که امیداست جامه عمل بپوشد.

در این پست ویدئوی کوتاهی از این اجرا به همراه عکسهائی از این مراسم تقدیم می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 + = 42