ساز ناکوک در روز اول اکران

13940513000255_PhotoL

ساز ناکوک در روز اول اکران

علیرضا دباغ _ منتقد رسانه

روز باشکوهی که قرار بود با جشن میلاد امام رضا (ع) گره بخورد اتفاق نیفتاد.

سکانس اول

ساعت ۹:۴۵ اتوبان کردستان -خارجی-   اتومبیل درحال نردد درخیابان

رادیو روشن است وگوینده خبر رادیوپیام چنین میخواند:

اکران فیلم محمد رسول الله که قراربود امروز چهارشنبه چهارم شهریور انجام شود به تعویق افتاد.

پس ازآن مدیر شرکت مسؤل پخش این فیلم توضیحاتی می دهد که برای شنونده عادی چندان گویا نیست .ظاهرا همین اواخر به این نتیجه رسیده اند که نسخه HD این فیلم در سینماهای ایران به دلیل عدم وجود امکانات فنی قابل نمایش نیست . به همین دلیل از شرکت خارجی مه فیلم درآنجا تدوین میشود درخواست می کنند که نسخه دیگری را ارسال نمایندوایشان هم چنین میکنند اما درآخرین ساعات دیروز دربازبینی فیلم متوجه می شوند یکی دوسکانس ازفیلم صدا ندارد!تلاش همکاران ایشان برای رفع این نقص تا امروز به نتیجه نرسیده بنابراین ضمن عذرخواهی از کسانیکه بلیط سینماهای نمایش دهنده روز اول اکران را تهیه کرده اند درخواست میشود در درجه اول هفته آینده برای دیدن فیلم به سینما مراجعه کنند اما درصورت اصرار پنجشنبه یاجمعه همین هفته……

سکانس دوم

فلش بک…

سه روز پیش -داخلی-منزل

بالپتاپ مشغول وبگردی ….پسرم از آن سوی اطاق میگوید: بابا می شه یک بلیط برای روز اول اکران محمدرسول الله بگیری من برم؟

-تنهائی؟

-آره

(در دلم خوشحالم جوان ۱۸ ساله امروزی شوق دیدن فیلم تاریخی مذهبی در دلش موج می زند…)

-چک میکنم……بلیط هست …سینما آزادی ولی صندلیهای ردیف جلو…..

سکانس سوم:

داخلی-دفترکار

پشت کامپیوتر نشسته ام ومی نویسم…

ساز ناکوک در روز اول اکران

سرانجام روز اکران فرارسید اما آخرین ساخته مجیدمجیدی روی پرده نرفت.فیلمی که قراراست اعتبار سینمای ایران محسوب شود امکان فنی نمایش درسینماهای ایران راندارد.خبر آنقدر دیر اعلام می شود که امکان تحلیل دقیق ماجرا وجود ندارد.

توهم توطئه ذهن برخیها را قلقلک می دهد…بدشانسی و بداقبالی ذهن گروهی را مشغول می کند…. بحثهای فنی و هشدارهای اهالی سینما به یادم می آید که از سالها پیش نسبت به عقب افتادگی سالنهای سینما درایران از استاندارد های جهانی نالیده اند*. اما هیچ دولتی نتوانسته است این مشکل را حل کند و بخش خصوصی هم از عدم همراهی دولتها برای ایجادتسهیلات لازم برای این منظور شکوه های بسیار داشته اند. اما اینها برای آرزوی بربادرفته مجید مجیدی معنائی ندارد.

فیلمسازی که با عشق وعلاقه سالها وقت صرف پروژه ای کرده است که دوست داشت در روز تولد فرزند رسول خدا (ص) به مردم سرزمینش هدیه کند وعطای پخش جهانی فیلم به وسیله کمپانیهای بزرگی مانند سونی پیکچرز را هم  به لقایش بخشید تااین پروژه بزرگ به نام ایران به ثبت جهانی برسد واگر رونقی به ارمغان می آورد برای اقتصاد هنر کشورش نیز ثمری داشته باشد، اما امروز روز سختی برای اوست وبرای ما اهالی سرزمین هنر….

هنوز تلخی توقیف رستاخیز درروز اول اکران درکام هنر دینی مانده است که شیرینی اکران محمد رسول الله (ص) نیز از دست می رود.گرچه موضوع هرکدام با دیگری متفاوت است اما هردو روی یک سکه اند، سکه بی تدبیریهای حوزه اجتماعی، فرهنگی و هنری در کشوری که به فرهنگ وهنر شهره بوده است. ما می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم امانمی توانیم از این دستاوردهای بزرگ استفاده،حفاظت وصیانت کنیم.

این را سازهای ناکوک روزهای اول اکرانهای اخیر به خوبی نشان می دهد.


*هنرلند:

پیش از این در گروه تلگرامی هنرلند که بیش از ۱۵۰ نفر از اهالی هنر و رسانه در آن عضویت دارند در این باره بحث شده بود.استاد مسعود خورده چی که از بزرگان حوزه فنی صدابه شمار می رود در اظهارنظری دراین گروه به مشاهدات عینی خود دربازبینی سالنهای سینماهای نمایش دهنده فیلم محمدرسول الله پرداخته بود ونسبت به عدم وجود ساختارهدفمند برای ارتقا مهندسی سالنهای سینما درکشور هشدار داده بود.ازایشان خواستیم درمقاله ای علمی این مورد مهم را تشریح نمایند.ایشان پذیرفته اند واین مقاله به زودی در وبسایت هنرلند منتشر خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 4 =