زیباشناسی و معماری نوشته ادوارد وینترز | معرفی کتاب

معرفی کتاب زیبایی شناسی  و معماری

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

دختر کشیش

اوژنی گرانده

نوشته ی ادوارد وینتز

کتاب «زیباشناسی و معماری» نوشته‌ی ادوارد وینترز به سال ۲۰۰۷ در بخش‌های سه‌گانه‌ی خود نگاه جامعی به معماری در مقام هنر و جنبه‌های مختلف نظری آن می‌اندازد و سیر تحولات تاریخی را از نظر می‌گذراند. این کتاب از تعریف معماری آغاز می‌کند و ضرورت زیباشناسی معماری یعنی جنبه‌ی نظری را در کنار جنبه‌ی عملی توجیه و توضیح می‌کند. سپس به مکاتب عمده‌ی این هنر می‌پردازد و مدعاها و کاستی‌های هر یک را به قضاوت می‌نشیند تا اینکه در بخش سوم تبیین ایجابی و مثبت خود را پیش نهد.

در بخش اول که چهار فصل دارد به نظریه‌های کلانی می‌پردازد که خواسته‌اند ماهیت معماری در مقام هنر را تعریف کنند و مدعی بوده‌اند که یگانه قالب حقیقی برای معماری هستند. این نظریه‌های کلان یکی کلاسیسیسم است و دیگری مدرنیسم. اما مدرنیسم بیشتر در قالب کارکردگرایی تجلی می‌یابد که آن نیز دو شاخه‌ی اصلی دارد، کارکردگرایی زیباشناختی که به جنبه‌ی کارکرد و جنبه‌ی هنری توأمان بها می‌دهد و کارکردگرایی عبوس یا خشک که فقط در بند کارکرد است و به زیبایی اهمیتی نمی‌دهد.

در بخش دوم که پنج فصل دارد به نظریه‌هایی می‌پردازد که ادعای مکتب‌بودن ندارند و نمی‌خواهند شیوه‌ی ساخت ارائه دهند (مثل کلاسیسیسم و مدرنیسم) اما خواسته‌اند درک و دریافت مخاطب از معماری در مقام هنر را روشن کنند و به فهم عمیق‌تری از این هنر دست یابند. این نظریه‌ها عبارتند از ساخت‌گرایی، پساساخت‌گرایی و معناشناسی که محور همه‌ی آنها نگاه زبان‌شناختی به هنر است و در پی معنا می‌کوشند. نظریه‌ی موقعیت‌گرایی نیز مطرح شد که ساختمان را نه به‌عنوان یک قطعه‌ی زبانی بلکه دست‌ساخته‌ای می‌نگرد که تعهد و پایبندی نسبت به نوع خاصی از زندگی را در خود تعبیه می‌کند یعنی زمینه‌ای فراهم می‌کند که از فهم ساختمان برحسب کاربرد عبور کنیم و آن را تجلیِ سبک و صورت زندگی بدانیم.

در بخش سوم که پنج ابتدا با توسل به فلسفه‌ی ذهن و نظریات ویتگنشتاین تبیینی از ادراک به‌عنوان دریافت حسی به‌علاوه‌ی نگرش گزاره‌ای ارائه می‌شود و سپس این دیدگاه را مطرح می‌کند که ما به در مواجهه با آثار هنری تجسمی از جمله معماری، بیش از آنکه در پی معنا باشیم، تجربه‌ای تخیل‌محور داریم و معماری نیز بیش از آنکه یک هنر بازنمود باشد یک هنر بیانگر و نمادپردازانه است که ارزشهای اخلاقی و سبک زندگی و هنجارها را در خود متجلی می‌کند و بدین ترتیب،‌ به‌گفته‌ی ویتگنشتاین، صورت زندگی است.

 کتاب «زیباشناسی و معماری» به ترجمه‌ی دکتر عبدالله سالاروند و به همت انتشارات نقش جهان، در دویست و هشتاد صفحه و به قیمت سی هزار تومان روانه‌ی بازار شده و دکتر حسن بلخاری نیز طی یادداشتی این ترجمه را تحسین کرده که در پشت جلد نگاشته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 3 =