زنگ شیر یک بحران اجتماعی ســـاده ؛ اما واقعــــی

سرزمین هنر؛ زنگ شیر یک بحران اجتماعی ساده، اما واقعی

فیلم کوتاه زنگ شیر، یک بحران اجتماعی ســـاده ؛ اما واقعــــی

 

شناسنامه فیلم:

نام فیلم: زنگ شیرMilk’s time

کارگردان: فرهاد غلامیان

محصول: ایران ۱۳۹۷

مدت فیلم: ۲۱ دقیقه و ۹ ثانیه

برنده ی جایزه ی بین المللی جهان عرب از جشنواره بغداد

کاندید جشنواره نهج

 

فیلم با یک کلوز آپClose up از نمای بسته ی یک زنگ مدرسه آغاز می شود و سه کلوز آپ پی در پی از پاکت شیر پاستوریزه ی مثلثی

و بلا فاصله یک نی شاتKnee shot از بچه های یک مدرسه در صف گرفتن شیر روزانه.

 

سکانس شروع می تواند هر کدام از لحظات ماجرا باشد و مهم این است که بتواند بیننده ی خود را با نحوه ی بیان خود کنجکاو نگاه دارد. ادوارد سعید می گوید: «بدون داشتن ذره‌ای از احساس آغاز، هیچ اثری را نمی‌توان شروع کرد؛ همان‌طور که بدون این احساس پایانی هم در کار نخواهد بود و چرا آغاز  این فیلم، با نام فیلم هم خوانی دارد؟

 

نکته: تکان های پی در پی دوربین که یکی از نکات ضعف این فیلم کوتاه است.

زنگ شیر دومین فیلم کوتاه فرهاد غلامیان، با موضوعی کاملا اجتماعی داستان پسر بچه ایست سیزده ساله در یک خانواده از  طبقه ی اجتماعی محروم.

داستان فیلم نقل رشته‌ای از حوادث است که بر طبق روالی زمانی ترتیب پیدا می کند. اما طرح داستان، نقل حوادث است با تکیه بر روابط علت و معلول؛ همانطور که در فیلم می بینیم فقر خانواده علتی می شود بر کار های کاراکتر اصلی فیلم که ناخواسته وارد بازی می شود که خانواده، مدرسه و جامعه در آن دخیل اند. مهم‌ترین عوامل محیطی انسانی به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: خانواده ـ مدرسه ـ اجتماع. طبیعتاً هر کدام از این عوامل درگیر با عوامل محیطی غیرانسانی هم هستند. مانند بزرگی و کوچکی خانه‌ای که خانواده در آن زندگی می‌کنند و یا محیط جغرافیایی که در آن به سر می‌برند، از نظر سردسیر بودن و گرمسیر بودن و غیره. خانواده و بعد از آن مدرسه زنجیره های ارتباطی اجتماع و تضمین کننده ی ثبات و آرامش اجتماعی هستند.

نکته: پردازش خوب شخصیت اصلی داستان، از لحاظ جثه ی بدنی ، رِنج سنی ، نام و فضاسازی اطراف

پسر بچه ی داستان همه ی راه های درست را برای به دست آوردن حقش انجام می دهد و وقتی آن هارا بی نتیجه می بیند، دست به خطاهای کوچک می زند و هر وقت بخواهند بگویند اگر جلوی خطاهای کوچک کسی گرفته نشود ، او مرتکب خطاهای بزرگتر می شود ، این ضرب المثل را بکار می برند : عاقبت تخم مرغ دزد ، شتر دزد می شود.

یک داستان معمولاً در بردارنده‌ی عناصری است که به شکل قاعده درآمده‌اند. البته یک داستان خوب الزاماً نیازی به تبعیت بی‌چون و چرا از این قواعد ندارد و می‌تواند از این قواعد تخطی کند. چنانچه در سکانسی از فیلم می بینیم که پسر بچه قوانین مدرسه را زیر پا می گذارد و برای کمک به خانواده ی خود هر زمان که می خواهد مدرسه را ترک می کند و دوباره به مدرسه باز می گردد.

نکته: کشمکش درستی که کارگردان بین موضوع و کاراکتر اصلی ایجاد کرده تا مخاطب را به موقع منقلب کند.

برای مثال: کار انسان دوستانه ی معلم ورزش و آنچه بعد از آن؛ از یک پسر بچه ی سیزده ساله می بینیم و دیالوگ های مادر و پسر ، هرچند کوتاه، منقلب کننده است و زاویه دید این سکانس که به دو ساحت چشم و ساحت فکر بستگی دارد، در این سکانس کارگردان به خوبی با چشم و فکر بیننده یا مخاطب ارتباط بر قرار می کند. که یکی از چند سکانس با اهمیت این فیلم می باشد.

هر فیلمی از الگوهای تکرار شونده ای استفاده می کند که در تضاد با لحظات جالب توجه و منحصر به فرد قرار دارند. تشخیص دادن این الگوها و رمزگشایی دلیل اهمیت آن ها اولین گام به سمت تحلیل معنای فیلم است. حتی اگر در حین تماشای فیلم نتوانید بفهمید دلیل تکرار این الگوها چیست، برای مثال تلاش های تکراری و یکنواخت پسر برای رسیدن به چیزی که در سر دارد. بهترین فیلم های کوتاه اغلب لحظاتی هستند که بطور عادی اتفاق می افتند اما دارای داستانی درون خود هستند. فیلم کوتاه زنگ شیر با همه ی سادگی خود داستان اجتماعی واقعی را بازگو می کند که خیلی هم از ذهن مخاطب دور نیست و شاید خیلی ها آن را  تجربه کرده اند.

از آنجایی که در یک فیلم کوتاه زمان کوتاه است و همه چیز به سرعت اتفاق می افتد باید سعی کرد برای تمامی نقاط داستان مدت زمان برابری در نظر گرفت تا مخاطب یا بیننده با همه ی کاراکتر ها ارتباط برقرار کند و موضوع داستان را بپذیرد.

نکته: پرهیز از کلیشه ای بودن رفتار شخصیت اصلی

چنانچه می بینیم همین پسر بچه با قیافه مثبت و معصوم که کمک رسان خانواده است ، دعوا می کند و حتی؛ هم کلاسی خود را نیز تهدید به لو دادن می کند. و همین نکته ای می شود تا از پسر بچه یک شخصیت غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی بسازد.

یکی از نکات مهم و موفق در یک فیلم کوتاه تغییر به موقع و بازی دوربین است . همانطور که در سکانس پایانی یکی دیگر از دیالوگ های تکان دهنده ی فیلم را می شنویم که مدیر مدرسه به پسر بچه می گوید، ولی عکس العمل کودک دیدنی ترازآنچه است که مدیرمدرسه به او می گوید.و بازی به موقع دوربین با یک  Aerial Shot و Long shot زیبا که به پایان فیلم استحکام می بخشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 − 15 =