زاد روز مرد جنجالی سینما

٧/مرداد /١٣٢٠ زاد روز مرد جنجالی سینمای ایران و آغازگر موجی نو در سینمای ایران است.

کارگردان فیلم غیر عادی و نامتعارف «قیصر»،که با نوعی نگرش قیصر را به سمبل و داستانش را به یک ژانر شخصی انتقامی تبدیل میکند و با معرفی بهروز وثوقی رکورد بیشترین فروش را به خود اختصاص میدهد.

کارگردانی که هیچگونه تحصیلات آکادمیک ندارد و فعالیت سینمایی خود را در سال (۱۳۴۵)با دستیاری مرحوم ساموئل خاچیکیان در فیلم خداحافظ تهران آغاز می‌کند و هنرش را با فیلم های ماندگار« گوزن ها»، «داش آکل »،«قیصر،« رضاموتوری»، فیلم توقیف شده ی« خط قرمز »با حضور سعید راد به نمایش می گذارد  و برای« دندان مار» نامزد خرس طلایی جشنواره ی فیلم برلین می شود و جایزه ی ویژه را نصیب خود می کند.

گفته می‌شود کیمیایی با نام مستعار نصرت فرزانه برای اولین آلبوم گوگوش بعد از خروج از ایران، یعنی آلبوم «زرتشت»، ترانه‌سرایی کرد. خروج گوگوش از کشور و به دنبال آن تور کنسرت‌های گوگوش، جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت؛ ولی آنچه که همگان بر آن اتفاق نظر دارند نقش کیمیایی در خارج شدن گوگوش از کشور و شکستن سکوت ۲۰ سالهٔ اوست.

او در دهه هفتاد پولاد کیمیایی که  ثمره ی ازدواجش با گیتی پاشایی (خواننده و آهنگساز) است را به سینما بافیلم« سلطان» معرفی کرد و در اولین حضورش برای دریافت اولین جایزه ی خود در جشنواره فیلم فجر برای فیلم« جرم»گلایه ها و کنایه هایی را در افتتاحیه و اختتامیه مبنی بر اینکه چرا بعد از سی سال از او یاد شده را عنوان کرد و گفت : من کارگردانی مستقل هستم و به جایی وابسته نیستم.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

با توجه به اینکه کیمیایی خود نویسنده ی تمام فیلمنامه هایش است می توان عقاید سیاسی او را در فیلم « جرم» ، «اعتراض» ، «تیغ و ابریشم» دید.

همچنین میتوان از«مترو پل»هم به عنوان یکی از فیلم های جنجالی کیمیایی در سال( ١٣٩٢ ) نام برد.

در پایان اغلب فیلم های مسعود کیمیایی را باورها و ارزشهایی که یا کمرنگ شده و یا از بین رفته،می سازد و قهرمانان فیلمهایش با صفات جوانمردی، غیرت و رفاقت تا سرحد مرگ در بستر جامعه ی امروزی با مشکلات سیاسی و اجتماعی درگیر می شوند  و از ارزشهایشان دفاع می کنند.

البته شاید این ارزشها مورد علاقه و پسند مردم عام باشد و با زندگی انسانهای مدرن در تناقض ، اما نکته اینجاست که بیشتر مخاطبان سینما مردم عام هستند .منتقدان بر این باورند که اینگونه روایتها و شخصیت های افسانه ای نوعی لجبازی مسعود کیمیایی و پندار و افکار غلط اوست.اما هیچ کدام از این تحلیل و نقد ها از ارزش ها و شایستگی کارگردان و شاعر و رمان نویس و… هفتاد و پنج ساله کشورمان  نمی کاهد.

تولدش مبارک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 2 =