علی حاتمی | سعدی ِ سینمای ایران

علی حاتمی به دلیل زبان شاعرانه و پندهای حکیمانه اش اگر سعدی سینمای ایران نامیده شود گزافه نیست. دراینجا مروری بر زندگینامه علی حاتمی خواهیم داشت.

علی حاتمی (تهران ۱۳۲۳- ۱۳۷۵ تهران)

سعدی سینمای ایران و ستایش گر هویت ایرانی “علی حاتمی” کارگردان مثل ها،قصه ها، باورها، فولکلورها و فرهنگ ایرانی که با استفاده از زبان تصویر و خلق شخصیت های ماندگار ، آدرس سینمای ملی ایران لقب گرفته زاده ی ٢٣ /مرداد/١٣٢٣ در خیابان شاهپور تهران است.”علی حاتمی” در آبان(١٣۵٠) با “زهرا حاتمی” (زری خوشکام ) بازیگر سینما و تلویزیون ازدواج کرد و لیلا حاتمی بازیگر چهل و چهار ساله سینما و تلویزیون این روز ها ثمره ی ازدواجشان است.

آثار نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی

کارگردان و نویسنده ی ایرانی با نویسندگی تئاتر در نمایشنامه های “حسن کچل”،”چهل گیس”هنرش را آفرید و در سال(١٣۴٩) “حسن کچل”اولین فیلم ریتمیک و موزیکال سینمای ایران که بر گرفته از داستان های کهن ایرانی بود را به سینمای ان زمان شناساند.او پانزده فیلم بلند در کارنامه ی حرفه ای بیست و شش ساله ی خود ثبت کرد.
از “حسن کچل” تا… آخرین و بزرگترین پروژه ی نیمه تمامش بعد از” هزاردستان”با نام جهان” پهلوان تختی”میتوان به تاثیر فیلم سازیش در فرهنگ ایران پی برد. “طوقی”،”باباشمل”،”قلندر”،”ستارخان” از آثارسینمایی و “سلطان صاحب قران”،”جنگل وآشپزی”،”هزاردستان”از سریالهای تلویزیونی اوست.
او با “سوته دلان”در سال (١٣۵۶) یکی از مهمترین و کاملترین فیلم های سینمایی قبل از انقلاب خود را با دیالوگ به یاد ماندنی (همه ی عمر دیر رسیدیم) را ساخت. حاتمی با ساخت”کمال الملک” در سال(١٣۶٢) سعی در نشان دادن ضعف و چالش های فرهنگی هنری و روابط حکومت با هنرمندان آن دوره داشت.

هزاردستان و شهرک سینمایی

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

علی حاتمی برای تولید سریال “هزار دستان ” دست به ساخت تهران قدیم زد و حاصل کار او به عنوان یک شهرک سینمایی برای تلویزیون و سینمای ایران باقی ماند.گفته می شود حاتمی برای نوشتن فیلمنامه ی”هزارستان” یا”جاده ی ابریشم”به فرانسه سفر کرد و بیش از ده مرتبه این فیلمنامه را بازنویسی کرد.

علی حاتمی

خالق دیالوگهای جاودان در سینمای ایران

این کارگردان در سال(١٣۶٨) با ساخت” مادر” و هنر مرد هزار صدای دوبله ی ایران” منوچهر اسماعیلی” که علاوه بر صدای “محمد علی کشاورز” صداپیشه ی “اکبر عبدی” بود،دیالوگ های ماندگاری را آفرید و دیالوگ های جاودانه اش را  امضایی پای کارهایش قرار داد.(مادر مرد! از بس جان ندارد).مجموعه ای از گفتاوردهای مربوط به علی حاتمی در مستند “سه بیگانه” به کارگردانی “الهام قره خانی” و “امیر مهر تاش مهدوی” گردآوری شده است.

بیماری و در گذشت

علی حاتمی زمانی که تنها بخشی از فیلم جهان پهلوان تختی را فیلم برداری کرده بود به بیماری سرطان دچار شد در ١۵/آذر/١٣٧۵ در گذشت. او در کنار رقیه چهره آزاد بازیگر نقش مادر در فیلم خاطره انگیزش به خاک سپرده شد.
پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین “واروژ کریم‌مسیحی” (به نام‌های کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.

“یادش گرامی”

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. یه منتقد! می گوید

    سلام ساییتون خیلی شلوغه! سرعت بارگزاری ساییتون خیلی طول میکشه! یه ذره هم به فکر ما مخابراتی ها باشید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + = 23