سیروس رومی | روزنامه نگار شیرازی و پژوهشی در روزنامه های عصر قاجار

سیروس رومی و روزنامه نگاری

شیراز را می توان زادگاه روزنامه نگاری در ایران دانست. از میرزاصالح شیرازی گرفته تا جهانگیر خان صور اسرافیل نامهای آشنای هر روزنامه نگارپیر وجوان  ایرانی هستند که در شماره ویژه فصلنامه سرزمین هنر در مقاله ای به قلم استاد سیروس رومی به تک تک آنها اشاره شده است. اما سیروس رومی خود از پیشکسوتان روزنامه نگاری به شمار می رود که سالیان زیادی از عمر خود را صرف ترویج این حرفه در استان فارس و شهر شیراز نموده است. وی در گفتگویی با وبلاگ نویس جوان لیلا علی اکبری شمه ای از زندگانی خویش را نقل کرده است که به عنوان واقعیت افزوده مقاله ی شماره ۳و ۴ فصلنامه سرزمین هنر تقدیمتان می کنیم.

سیروس رومی به روایت سیروس رومی

در ۲۷ آذر ۱۳۲۳ در شهر شعر وشعور ،شیراز پا به عرصه زندگی نهادم.عمرم به آموزش گذشت حدود ۶۰ سال یا آموزش دیدم یا آموزش دادم.تا این زمان قلم از دستم رهایی نیافته .نوشتن و خواندن که عادتی دیرینه است مرا از دغدغه های اجتماعی و فشارهای روانی ویا به برداشتی دیگر من به درمان خود از این طریق می نشینم.

هنر خوانده ام در انستیتو مربیان امور هنری تهران.خوشنویسی را تا مرحله ممتاز در خدمت استادی چون “حمید دیرین””محمد مهاجر””مجتبی ملک زاده ” به صورت مستقیم و از دیگر اساتید به صورت غیر مستقیم بهره برده ام.
نقاشی را در خدمت مرحوم محمدی و ابراهیم جعفری کار کرده ام.نمایش را زیر نظر استیدی چون ایرج زهری،شاه محمدی،حکیم رابط تجربه کرده ام.اولین داستانم در سال ۱۳۴۷ در مجله فردوسی تهران چاپ شد و بعد ها همراه چاپ داستان به نقد تئاتر روی آوردم.در تهران نشریه هنری ((نقطه)) را در سال ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ هر ماه چاپ کردم.

۴ سال در دبیرستان و مدرسه راهنمایی امارات (دبی) هنر تدریس کردم و از سال ۱۳۵۰ دبیر هنر شدم.ابتدا در مدارس راهنمایی بعد دبیرستان و بالاخره در مراکز تربیت معلم شیراز تدریس کردم.از سال ۱۳۵۰ همکاری با مجله ((هفت هنر))در تهران را شروع کردم در حالی که نوشته هایم در فردوسی استمرار یافت.

بعد از بازگشت از دبی به شیراز در سال ۱۳۵۴ چند نشریه دانش آموزی راه انداختم و بالاخره به روز نامه خبر جنوب شیراز پیوستم.(سال ۱۳۵۸) ۱۶ سال آنجا بودم و فعالیت خبری……….در سال ۱۳۷۴ روزنامه عصر مردم شیراز را ساماندهی کرده و اولین سردبیر آن شدم.در سال ۱۳۷۶روز نامه نیم نگاه را راه اندازی کردم و اولین سردبیر آن شدم و به همین ترتیب در سال ۱۳۷۹در روز نامه پارس و سپس اندک مدتی سردبیر مجله چاووش بودم و امروز سردبیر نشریه نسخه سبز هستم.

سیروس رومی
                                                       سیروس رومی

پژوهش

از سال ۱۳۶۳ به حوزه پژوهش مطبوعات وارد شدم و تا امروز ۶ جلد از کتابهایم در این زمینه چاپ شده است.
۱-فهرست روزنامه های فارس
۲-تاریخ مطبوعات فارس(دوره قاجار)
۳- تاریخ مطبوعات فارس(دوره رضا شاه)
۴- تاریخ مطبوعات فارس(دوره محمد رضا شاه )
۵- تاریخ نشریات پزشکی شیراز
۶- شناسنامه مطبوعات فارس از آغاز تا امروز
و کتاب هایی در این پهنه در دست انتشار دارم
۱-شوخ طبعی در مطبوعات شیراز
۲- تاریخ مطبوعات فارس(۳۰ سال اول انقلاب اسلامی )
۳-ادبیات در مطبوعات شیراز
۴-روزنامه نگاران شیراز
اینک شوخ طبعی در مطبوعات فارس پایان یافته و آماده چاپ است.

سایر آثار

در زمینه هایی دیگر نیز آثاری را به چاپ رسانیده ام :
خوشنویسی:
۱- آموزش خط ریز تحریری
۲- خوشنویسی مقدماتی
شعر:
۱-شهر های شاد کودکانه (کتاب و نوار)
۲-آه بانو – مجموعه شعر
۳- شیراز در شعر شاعران
و…

داستان

داستانهایم که تعداد آنها عدد ۳۰ را نشان میدهد در مجله های فردوسی و دنیای سخن (تهران) و روزنامه های شیراز (خبر .عصر .نیم نگاه) چاپ شده است.

سخن آخر

مجموعه ای را آماده چاپ نمودم اما سالهاست تردید هایم از چاپ آنها جلوگیری کرده و امروز آرزویم به اتمام رساندن حرف های نگفته ای است که زیاد است و وقت میخواهد .
تشکر دارم از کسانی که تاکنون برای من پاسداشت و مراسم رونمایی کتاب برگزار کرده اند یا مرا لایق دریافت جایزه دانسته اند.
سیروس رومی

سیروس رومی
سیروس رومی

منبع: وبلاگ روزنامه نگار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

27 + = 36