رضا میرکریمی در گفتگو با هنرلند: بعد از «دختر» میخواهم درباره «جنگ» فیلم بسازم.

رضا میرکریمی (متولد۱۳۴۵ زنجان) را بیشتر با فیلم زیر نور ماه می شناسند فیلمی که هیاهوی زیادی در جشنواره فیلم کن برپا کرد و در حالی که امیدهای زیادی برای دریافت نخل طلائی داشت درنهایت به دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان این جشنواره قناعت کرد. برخی صحبتها حکایت از آن داشت که اگر وی سکانس پایانی فیلمش را حذف می کرد می توانست نخل طلا را هم بگیرید اما او هیچگاه راضی به این کار نشد و «زیرنورماه» ماند. او که فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو گروه سینمای فرهنگستان هنر است، فعالیت‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری «برای او » آغاز کرد. سپس دو سریال تلویزیونی ماجراهای آفتاب و عزیز خانم و بچه‌های مدرسه همت را برای کودکان و نوجوانان ساخت.  کودک و سرباز  فیلمی که برای آن بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره را درسال۱۳۷۸  کسب کرد نحستین فیلم بلند اوبود و زیر نور ماه دومین اثر سینمایی او در سال ۱۳۷۹ علاوه بر  جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره فیلم کن، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر و جایزه جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو را از آن خود نمود. اینجا چراغی روشن است سومین فیلم بلند وی به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۰جایزه ویژه هیئت داوران بهترین فیلم جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را برای ساخت این فیلم دریافت کرد. چهارمین فیلم بلند میرکریمی خیلی دور، خیلی نزدیک در سال ۱۳۸۳ به روی پرده رفت. خیلی دور خیلی نزدیک فیلمی جاده‌ای و درام بود، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته از جمله دست‌آوردهای چهارمین اثر میرکریمی بود. به همین سادگی پنجمین فیلم میرکریمی با ساختاری جدید و قصه‌ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور بود که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. به همین سادگی رنگ موفقیت را به خود دید و میرکریمی با این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر و جایزه گئورگ طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو را تصاحب کرد. یه حبه قند در سال ۱۳۸۹ اثری با نگاه به زندگی خانواده ایرانی بود که مورد توجه قرار گرفت. امروز در سال ۱۳۹۲ هفتمین اثر میرکریمی به حساب می‌آید که به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۵معرفی شد و در جشنواره بین‌المللی فیلم رباط جایزه بهترین فیلم و جایزه مردمی را تصاحب کرد. میرکریمی در سال ۱۳۹۴ دختر را جلوی دوربین برد و این فیلم در هفت بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد ودرهمین تابستان۱۳۹۵ موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره مسکو شد.در حالی که فیلم دختر این روزها درحال اکران است گفتگوی اختصاصی «هنرلند»  با «رضا میرکریمی» را تقدیمتان می کنیم.

 

minilogoآقای میر کریمی ضمن عرض سلام وتشکربدون اینکه باطرح کردن سوالی خاص شما را در چهار چوب قرار بدهم از فیلم دختر برایمان بگویید .
بسم ا..الرحمن الرحیم
خیلی ممنون .خوشحالم که به فیلم من توجه دارید .دخترهشتمین کار سینمایی من هست و در ادامه ی کارهای قبلی همان دغدغه ها و دل مشغولی هایی که راجع به ارزشهای خانوادگی هست اینجا هم بازبه همان چالشها وهمان مسائل می پردازد .اینجا هم به بهانه ی رابطه ی پدر و دختر و فاصله ای که احساس میشود از عدم ار تباط بین نسل قبلی و جدید قصه شروع می شود وپیشنهاداتی دارد که باید فیلم راببینید .شبیه نگاهی است که من در فیلمهای قبلی ام داشتم وخیلی تفاوت ندارد . ولی در یک قالب قصه گو تر است و از اینجهت استقبال مردمی هم بیشتر است .
minilogoدر کارهای آینده همین مسیر را طی می کنید ؟آیا فیلمنامه ی تازه ای برای کار جدید دارید یا فعلاًزمان استراحتتان هست تا ببینید دختر به کجا می رسد ؟

نه من اصلا ًتایم استراحت ندارم من درست است که کم کار می کنم ولی در تایمهایی که کار نمی کنم ؛خیلی کارها را نمیکنم یعنی پیش می برم وبه نقطه ای می رسم که دیگر لازم نیست رویشان کار کنم .در واقع مرا راضی نمی کنند به اینکه بسازمشان .
واقعیت این است که  می خواستم کار جنگی بسازم مدتی روی فیلمنامه ای راجع به شهید همت کار کردم آماده شد ولی متأسفانه بودجه اش فراهم نشد وساخته نشد .
بعد از آن روی کار جنگی دیگری داشتم راجع به سردار جنگ دیگری که باز اونهم موافقت نشد .الان فیلم نامه ای از جنگ دارم که  مربوط به خاطرات خودم از دوران دفاع مقدسه فعلاً دارم روی آن کار می کنم ومطمئن نیستم به مر حله ی تولید برسه ولی اینروزها ذهنم را با خودش مشغول کرده است .

 

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

minilogo دلیل اینکه موفق به ساخت کارهایی که نام بردید نشدید چیه؟

نمیتوانم الان دقیق بگویم مجموعه ای ازیک عوامل باید جمع شود تا یک اتفاق بیفتد مخصوصاً در مورد کارهایی که سرمایه گذاری بزرگتری لازم دارند باید سفارش دهنده و سرمایه گذار خوبی پیدا شود که بیایدپای کار .من موفق نبودم در جذبش برای این کارها .

minilogoکم لطفی مردم بوده است یا مسئولان امر؟

من آدم معترضی نیستم کلا ً.تلاش می کنم کار خودم را انجام دهم تا جایی که به من مربو ط میشود کار را پیش می برم وبعد از آن اعتراضی ندارم که اتفاق نیفتد ما در کشوری زندگی می کنیم که سینما خیلی مورد اعتناست و به آن توجه میشود وما سینمای قابل دفاعی داریم .در مورد فیلمهایی که در مورد دفاع مقدس می خواستم بسازم خب سرمایه گذار با حُسن نیت آمد جلو از یک جایی احساس کرد توان در واقع حمایت را ندارد شاید بر می گردد به مسائل اقتصادی چند سال اخیر .من الان نمی توانم هیچ قضاوتی داشته باشم فکر نمی کنم در آن سوء نیتی وجود داشته باشد یا احیاناً عدم اعتماد به من .امیدوارم حداقل اینجوری نباشد.
minilogo امیدورام موفق باشید و همچنان بدرخشید چون هنرمندان چراغ راهنمای جامعه هستند .
آقای رضا میر کریمی : بالبخند اگر راهنماشون درست کار کند .خواهش میکنم. متشکرم .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 5 = 1