رسانه سرد و رسانه گرم از دیدگاه مک لوهان

رسانه سرد و رسانه گرم از دیدگاه مارشال مک لوهان

رضا چهره نگار

نظریه رسانه های سرد و گرم از جمله پربحث ترین نظریه های ارتباطاتی معاصر در زمینه رسانه هاست که اولین بار مارشال مک لوهان فیلسوف کانادائی آن را مطرح و نامگذاری کرده است و تاکنون مورد توجه بسیاری از صاحبنظران علوم ارتباطات قرار گرفته است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

رسانه سرد

رسانه ای است که مشارکت زیادی را از ناحیه مخاطب طلب کرده و فهم پیامهای آن احتیاج به قدرت تخیل مخاطب دارد.در صورتیکه رسانه های گرم آن است که مشارکت چندانی از مخاطب طلب نمیکند و به خاطر صراحت ,وضوح, نیازی به تخیل ندارد. در رسانه های سرد مخاطب باید به کمک سایر حواس خود به استقبال آن رسانه برود. از آنجا که رسانه سرد کم تر به تشریح و توصیف می پردازد, به طور ضروری دخالت و همکاری بیشتری را از حواس مخاطب طلب می کند. در رسانه های سرد لازم است مخاطب با بهره گیری از قدرت تخیل خود حلقه های مفقوده را که در پیام وجود دارد شناسایی کند.

رسانه گرم

رسانه های گرم در دیدگاه مک لوهان رسانه ای است که تنها یکی از حواس پنج گانه مخاطب را در نهایت تکامل و قدرت آن به کار می گیرد.رسانه های گرم با حجم زیادی از داده ها روبه رو بوده و از نظر بیان مقصود کامل است.(رشید پور,۱۱۵:۱۳۵۴-۱۰۷) (اقسام رسانه های سرد و گرم) رسانه های سرد:تلویزیون,تلفن, سمینار, کاریکاتور, جلسات بحث و گفتگو, داستانهای مصور, کلام انسان ,نوشته های ایدئوگرافیک. رسانه های گرم: رادیو, کتاب, عکس, سینما ,مطبوعات, ضبط صوت.

رسانه سرد و رسانه گرم
مارشال مک لوهان

نتیجه گیری:  مک لوهان ضمن تکیه بر تناقض میان سینما و تلویزیون, در نظریه رسانه سرد و رسانه گرم قائل است که مخاطب, تصویر سینمایی را بدون بازسازی تخیل درک میکند.برخلاف تلویزیون که قدرت تخیل و ابداع مخاطب را به کار گرفته و باعث میشود تا تماشگر در ساختن و پرداختن برنامه فعالانه شرکت کند. در دهکده جهانی انسانها در حال پشت سرگذاشتن تحولات شگرفی است که نتیجه این تغییر و تحول در روابط انسانی نزدیکتر شدن ساکنین به یکدیگر, برقراری ارتباط گسترده بین انسانها. وسایل ارتباطی مارا قادر ساخته است تا علاوه بر آنکه از دیگر نقاط جهان کسب اطلاع میکنیم هطلاعات خود را نیز در سریع ترین زمان ممکن به دورترین نقاط دنیا بفرستیم. رسانه ها توانسته اند به مرزهای فیزیکی و جغرافیایی کشورها فائق آیند. در نتیجه جهان به سان دهکده ای است که هر حادثه و رخدادی در آن سریعا به سایر نقاط انتشار می یابد. (منابع) دادگران,سیدمحمد:۱۳۸۵,مبانی ارتباط جمعی,تهران,فیروزه. رشیدپور,ابراهیم:۱۳۵۴,آینه های جیبی آقای مک لوهان,دفتر انتشارات رادیو و تلویزیون ملی ایران,تهران,سروش.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 2