راه انداختن کارزاری برای فرار از مالیات!

افرادی که کارزاری برای فرار از مالیات راه می اندازند،چرا کارزاری برای رفع گرفتاری های همکاران خود راه نینداخته و نمی اندازند؟!

راه انداختن کارزاری برای فرار از مالیات!|سرزمین هنر|سیدرضا اورنگ

مالیات مهم ترین بخش بودجه دولت در اکثر کشورهاست.ممالکی وجود دارند که درآمد دولت فقط از راه مالیات به دست می آید.

در کشورهای پیشرفته همه مالیات می دهند،از کارگر گرفته تا سرمایه دار و ورزشکار و سینماگر.

دادن مالیات یک عرف است و هیچ شهروندی که کار قانونی انجام می دهد از دادن آن فرار نمی کند.

در کشورهای جهان اول،فرار از مالیات یک جرم بزرگ و سنگین محسوب می شود و کیفری سخت دارد.برای آنان فرقی ندارد چه کسی از دادن مالیات فرار کرده،می خواهد وزیر باشد،یا ورزشکار و بازیگر.

بارها دیده و شنیده شده که فلان ورزشکار معروف یا سینماگر مشهور،به خاطر فرار مالیاتی دستگیر و به دادگاه تحویل داده شده.

هر شهروندی،چه مخالف حاکمیت و قانون آن باشد،چه موافق،باید قانون حاکم بر آن حکومت را مراعات کند.

در کشورهای پیشرفته از ورزشکاران و سینماگران توانمند،مالیات بسیار بالایی می گیرند،نصف درآمد یا بیشتر از آن.

عجیب است در کشور بزرگ ایران که مهد تمدن است و همواره مردم آن به حکومت ها خراج داده اند،این گونه تلاش دارند که از دادن مالیاتی که بر عهده آنان است،شانه خالی کرده و فرار کنند!

دادن مالیات،یک نوع رسمیت دادن به شغل است،وقتی برخی فریاد می آورند که شاخه های مختلف هنر را شغل محسوب کنید،یکی از شرایطش دادن مالیات به موقع است.

معلوم نیست چرا عده ای تمام منافع را برای خود می خواهند،اما به منفعت دیگران احترامی نمی گذارند.

چرا فوتبالیست،سینماگر،نقاش و… که درآمدهای نجومی بالای میلیارد دارد،نباید مالیات بدهد؟ این خیلی بی معنی است که صاحبان درآمدهای اندک مالیات بدهند،اما آنانی که درآمدهای افسانه ای دارند از دادن آن فرار کنند!

این واقعیت است و کسی نمی تواند آن را انکار کند که امروز بخشی از گرانی های موجود و سرسام آور توسط همین افراد به جامعه تحمیل شده.

برخی از سینماگران،ورزشکاران،فعالان عرصه هنرهای تجسمی و غیره که درآمدهای غیرقابل باور و قارون خجل کن دارند،پول های بادآورده یا نیاورده خود را در بازار مسکن،ارز،طلا و… سرمایه گذاری کرده و تعیین کننده قیمت هستند.آنان هستند که تعیین می کنند قیمت خانه،طلا،ارز و دیگر مایحتاج ضروری مردم چه قیمتی داشته باشد!

حالا بعضی از این افراد از ناآگاهی برخی از فعالان عرصه هنر و سینما سوءاستفاده کرده و کارزاری راه انداخته اند برای فرار از مالیات!واقعا عجیب است و غیر از ایران در جای دیگری چنین «شو»هایی را نیفتاده و نمی افتد!

این آقایان و خانم هایی که تابعیت دو گانه دارند و مدام ارز از کشور خارج می کنند و به دست اهل و عیال خویش می رسانند،چطور برای این کار پول دارند،اما هنگام دادن مالیات، سر کج می کنند و مظلومانه می گویند،نداریم؟!

مالیات حق است و صاحبان درآمد باید پرداخت کنند،اما این مالیات باید عادلانه باشد.مطمئنا هنرمندان و سینماگرانی که درآمد چندانی ندارند و مدام با سیلی صورت خود را سرخ می کنند،نه تنها نباید مالیاتی پرداخت کنند،بلکه باید بخشی از مالیاتی که از صاحبان درآمدهای نجومی گرفته می شود،به آنان تعلق بگیرد.

صاحبان ثروت های افسانه ای در عرصه هنر و سینما که با انواع کرم های خارجی،عمل های زیبایی،خوردنی های گرانقیمت ویتامین و پروتئین دار،لپ های خود را گلی نگه می دارند،باید سنگین ترین مالیات ممکن را پرداخت کنند که دیگر نتوانند با سرمایه خود در اقتصاد کشور اخلال ایجاد کنند.

اکثر قریب به اتفاق سینماگران و هنرمندان ایرانی،درآمد چندانی نداشته و ندارند،حتی گاهی برای نان شب شان،درمی مانند.بازیگرانی در عرصه سینما زیست می کنند که به علت قلت درآمد،صاحبخانه ها مدام جواب شان کرده و بقالان دیگر جنس نسیه به آنان نمی دهند!

نقاشانی داریم که روز و شب دست به قلم هستند،اما قیمت تابلوی آنان کفاف یک هفته خرج شان را هم نمی کند!طبیعی است که این افراد نباید مالیات بدهند.

از سوی دیگر معدود گردن کلفتان ثروتمند نیز در سینما و عرصه هنر داریم که با درآمد یک پروژه خود می توانند،صدها گرسنه را سیر کنند،اما چنین کاری نکرده و نمی کنند.متاسفانه سرمایه خود را به جای وارد کردن در چرخه اقتصاد سینما و هنر،در عرصه هایی سرمایه گذاری می کنند که خون مردم در شیشه برود.

عدالت عرفی،شرعی و انسانی حکم می کند که این افراد مالیات سنگین بدهند تا درآمد عجیب آنان این چنین بر علیه مردم به کار گرفته نشود.

چرا این افراد پول کلان خود را در عرصه تولیدی که به درد خودشان، مملکت و مردم بخورد سرمایه گذاری نمی کنند؟چرا باید در بازار مسکن و ارز و طلا و ارزاق مردم ثروت خود را به کار بگیرند؟

دولت مالیاتی عادلانه وضع کند و از صاحبان درآمدهای کلان در عرصه سینما و هنر،بدون اهمال و اعمال نظر بگیرد.منتها این مالیات اخذ شده را در همین عرصه هنر و سینما و اهالی آن مصرف کند،نه جای دیگری.

اگر این مالیات عادلانه گرفته شده و خرج هنر شود،مطمئنا در این عرصه بسیار پیشرفت خواهیم کرد.

افرادی که کارزاری برای فرار از مالیات راه می اندازند،چرا کارزاری برای رفع گرفتاری های همکاران خود راه نینداخته و نمی اندازند؟!

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 − = 56