رازهای پولانسکی و طعنه فیلم بچه رزماری

«بچه رزماری» یکی از مشهورترین فیلمهای ژانر وحشت در سینما به شمار می رود که حواشی پیرامون آن ، به رمزآلودی فیلم دامن زده است. آنچه می خوانید یادداشتی است که از سوی یکی از کاربران به  honarland.ir ارسال شده است و نگاهی به همین حواشی انداخته است. هنرلند در رد یا قبول مطالب عنوان شده نظری ندارد.

رازهای پولانسکی و طعنه فیلم بچه رزماری

داریوش ساعدی

«بچه رزماری» اولین کار « رومن پولانسکی» کارگردان  لهستانی در آمریکاست که در ۳۵ سالگی آن را ساخته است و بدون تردید یکی از مطرح ترین فیلمهای تاریخ سینما به شمار می رود. ظهور این فیلم بر پرده سینماها کاملا غیرمترقبه بود و مثل بمب در دنیا منفجر شد. بطوریکه تا امروز نیز صدای ارتعاشات این انفجار را می توان شنید. در سال ۲۰۱۴ کتابخانه کنگره آمریکا این فیلم را برای حفظ و نگهداری وارد «رکورد ملی فیلم» کرد.

بچه رزماری
بچه رزماری

«بچه رزماری» در ساختمان قدیمی و پر حاشیه و هیبت « داکوتا»* در محله منهتنِ نیویورک فیلمبرداری شد. در هنگام ساختن فیلم «پولانسکی» با مشاورانی در لس آنجلس، که حدود ۳۰۰۰ مایل با نیویورک فاصله دارد دائم در ارتباط و رفت و آمد بود. از نظر کارگردانی این فیلم یک اثر هنری بسیار ارزشمند و کم نظیر است و حاوی ظرافتهای بدیع و دقیقی می باشد. این فیلم موقعیت رومن پولانسکی را به بالا ترین ردیف سینماگران جهان ارتقاء داد.

برداشتی ناقص از فیلم باعث شد که ژانر جدید « ترس» در سینما متولد شود. «بچه رزماری» بیشتر از یک فیلم ترسناک است. بی دلیل نیست که هیچ یک از این همه فیلمهای متنوعی که در ژانر وحشت ساخته شده اند در زمینه هنر به مقام رفیع «بچه رزماری» نزدیک هم نشده اند. بیشتر این کارها بر تکنیک استوارند و از نبوغ و نوآوری خالی هستند.

بچه رزماری
بچه رزماری

داستان فیلم بچه رزماری

داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که شیطان پرستان در آنها نفوذ می کنند و زن بدون آنکه بداند از شیطان باردار می شود. مادر پس از به دنیا آوردن بچه شیطان از دیدنش وحشتزده می شود. ولی باید او را یک ساله کند و تحویل دهد…

«بچه رزماری» در مجموع فیلم خوش ساخت و تأثیر گذاری است. « روت گوردون» با نقش آفرینی بی نقص و گیرای خود صحنه هائی فراموش نشدنی برای دنیای سینما آفرید که جایزه اسکار را نصیبش کرد.

بچه رزماری
بچه رزماری

قتل همسر پولانسکی به دست شیطان پرستان

حرف و حدیثهای زیادی پیرامون این فیلم وجود دارد که آنرا حاشیه دارتر کرده است. بسیاری تراژدی دلخراشی که چند ماه پس از اکران فیلم برای رومن پولانسکی پیش آمد را انتقام شیطان می دانند. تراژدی وقتی رخ داد که پولانسکی خارج از کشور بود. شارون تیت همسر او هشت ماه و نیمه باردار بود در اتاقش خوابیده بود که قاتل و تیمش پس از نیمه شب وارد می شوند. او خود را به یکی از میهمانها که در اتاق نشیمن خوابیده بود شیطان معرفی می کند و می گوید برای انجام مأموریت آمده است. آن شب «شارون تیت» و چهار میهمان به صورت فجیعی به قتل می رسند.

شباهت های  «کمال ادهم» و «بچه رزماری»

حکایت رایج دیگری فیلم بچه رزماری را داستان به دنیا آمدن «کمال ادهم» می داند.  آن طور که مشهور است، او را پرنس فیصل به شخصی در آلبانی که معروف به مقر شیطان است سفارش داد. «کمال ادهم» در سال ۱۹۲۹ در ترکیه از مادری ترک بدنیا می آید. وقتی که یکساله شد پدرش او را به عربستان برد و تحویل «پرنس فیصل» داد و دیگر او پدر و مادرش را ندید.

کمال ادهم
کمال ادهم

سفارش «فیصل» امری معمولی و عادی نیست و شک و درنگ بر آن جایز است. خصوصاً فرزند سفارشی او از توانمندیهائی شیطانی برخوردار بود و کارهای بزرگی را برنامه ریزی و اجرا کرد.

«کمال ادهم» در بارگاه پرنس فیصل بزرگ شد و تحصیلات خود را در کالج ویکتوریا (مصر) و کمبریج (انگلستان) به پایان رساند. او به غیر از عربی به زبانهای ترکی, فرانسوی و انگلیسی نیز تسلط داشت.

در سال ۱۹۶۴ زمانی که فیصل به پادشاهی رسید «کمال ادهم» را به ریاست الاستخبارات (سازمان امنیت) منصوب کرد. او وظیفه داشت الاستخبارات را متحول و تبدیل به ابزاری پرتوان و مطمئن برای نفوذ در تمام کشورهای خاورمیانه بزرگ و خلق و هدایت رویداهای مد نظر خاندان بن سعود کند.

برای انجام این کار هر آنچه در جهان وجود داشت را در اختیار داشت. از جمله همکاری بی دریغ دولت آمریکا خصوصا CIA . او در جلسات کابینه رؤسای جمهور آمریکا در سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۹ شرکت فعال داشت و در تعیین مسیر سیاستهای کلان آمریکا اثر گذار بود.

«کمال ادهم» کارش در الاستخبارات را از ۱۳ سالگی شروع کرد. تحصیلات او بر مبنای نیازهای شغلی اش بود. در ۳۵ سالگی که عهده دار ریاست الاستخبارات شد ۲۲ سال تجربه کاری داشت و برای احراز این پست سالها آموزش دیده بود. زمانی که در سال ۱۹۷۹ پست خود را ترک کرد دستگاه پیچیده و عریض و طویل «ریاست عمومی اطلاعات» عربستان سعودی بر روند جریانات و رویدادهای خاورمیانه سلطه مطلق داشت. بدون آنکه ملموس و در دیدرس باشد و اصلاً کسی این حقیقت را باور کند.. «ترکی الفیصل» پس از کمال ادهم از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ در این مقام بود.

ترکی الفیصل
ترکی الفیصل

«کمال ادهم» توانمندی خاصی در طراحی ساختار تشکلات کلان و پیچیده داشت. او یکی از اولین کسانی است که دامنه قابلیت ها و ظرفیتهای نهفته در شبکه های مجازی و رسانه ای را کشف کرد. و روشهای منحصربفردی را جهت بهره برداری از آنها ابداع کرد. او اولین کسی است که در سال ۱۹۷۲ سقوط شاه را قطعی اعلام کرد.

او مبتکر برنامه های حیله گرانه بسیاری برای ایجاد نهضت های مسدود و فریب جوانان و بطورکلی مردم بود. پدیده مبارزه مسلحانه را او خلق کرد. و از طرق مختلف مانند سینما، ادبیات، موسیقی و رسانه ها بذر انگیزه آن را در میان جوانان کشورهای بسیاری پاشید. و با طراحی و تدوین برنامه های تعلیماتی و عملیاتی و فراهم آوردن امکانات و وسایل لازم آنها در جنبش فلسطین چندین دهه است که درو محصولات ادامه دارد.

مریم رجوی سرکرده منافقین و ترکی فیصل
مریم رجوی سرکرده منافقین و ترکی فیصل

علنی شدن نفوذ و تسلط « ترکی الفیصل» بر سازمان مجاهدین خلق (منافقین) خیلی ها را متحیر کرد. درصورتیکه این رابطه بصورت خاموش از بدو تأسیس این سازمان وجود داشت. هرچند که پایه گذاران آن نمی دانستند که انگیزه و امکانات عملی شدن مبارزه مسلحانه را «کمال ادهم» رئیس الاستخبارات سعودی برای آنها ایجاد کرده بود. 

 کمال ادهم را می توان پدر تروریسم امروزی دانست . مگر فرزند شیطان چه مشخصاتی را باید داشته باشد.

* جان لنون در ساختمان داکوتا زندگی می کرد. این هنرمند بزرگ و مبارز آشتی ناپذیر در ۸ دسامبر ۱۹۸۰ جلوی در ورودی داکوتا به قتل رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. محمد می گوید

    خیلی خوب بود این مقاله

  2. فاطمه می گوید

    خیلی مفید بود ممنون

  3. مهسا می گوید

    واقعا جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 5 = 5