رادیو در ایران هفتاد و نه سالگیش را جشن گرفت | ارمغان اردیبهشت ۹۸

در محفلی گرم و صمیمی بچه های رادیو ، ارمغان اردیبهشت ۹۸ هفتاد و نه سالگی رادیو را جشن گرفتند

ارمغان اردبیبهشت۹۸ | شامگاه جمعه ششم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ خیابان شریعتی- خیابان جلفا چند صد متر بالاتر از پل سید خندان یا به قول تهرانی های قدیم جاده قدیم شمیران رادیویی های اصیل دور هم جمع شدند تا جشن تولد رسانه ای را جشن بگیرند که برای اولین بار صدایش در ایران از حوالی همین محل یعنی نرسیده به پل سیدخندان در گوش شهر تهران پیچید.

از سال ۱۳۱۹ تا سال ۱۳۹۸ بیش از ۷۹ سال می گذرد و بیش از ۷۹هزار رادیویی در طول این ۷۹ سال در این رسانه آمده و رفته اند، هرکدام در این باغچه گلی کاشته اند و اشکی افشانده اند، خنده ها و گریه ها داشته اند و دارند تا عصر روز تعطیلی که در پایتخت، جشن تولد این پدر یا مادر مهربانشان را برپاکرده اند.

همه کمابیش می دانستند که اهالی «سرزمین هنر» با دستی خالی از منابع مالی- که این روزها بیش از هرزمانی گریبانگیر حرکتهای فرهنگی و هنری مستقل است-برای سومین سال پیاپی تولد رادیو را جشن گرفته اند؛ پس هرکدام که می توانستند خود را به محل برگزاری جشن رسانده بودند تا بگویند به ارزش هنر و به احترام رادیو، هرجایی که نام رادیو باشد آنها نیز خواهند بود.

ارمغان اردیبهشت98
ارمغان اردیبهشت۹۸

محمود شهریاری یک رادیویی اصیل

ارمغان اردیبهشت که قرار بود ساعت ۱۹ ارائه شود با تأخیر غیر مترقبه ای روبرو شد. شخصی از مسؤلان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفته بود محمود شهریاری، نمی تواند به عنوان مجری برنامه  پشت میکروفون برود چون در فضای مجازی حرفهایی زده است که نباید می زده است!

محمود شهریاری
محمود شهریاری

گردانندگان برنامه تمام تلاش خود را کردند و حتی از طریق موبایل صدایشان را به گوش رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم رساندند، اما حتی سفارش دکتر حق شناس هم مؤثر نیفتاد و در آخرین ثانیه ها جمع رادیویی ها نتوانستند جشن غیر رسمی و غیر دولتی خود را از ضوابط اداری و بوروکراسی  حاکم بر سیستمی فرهنگی مبرّی کنند.

بدین ترتیب در حالی که دلهای شاد اهالی رادیو در انتظار صدای شاد و خنده های دلنشین و بی ریای محمود شهریاری بود، قرار شد یک مجری دیگر جشن ساده ی رادیویی ها را اجرا کند.

سرور پاک نشان مجری ارمغان اردیبهشت ۹۸

در حالی که سالن منتظر شروع مراسم بود، هیچ مجری دیگری آمادگی اجرا را نداشت، جواد آتش افروز هم که قرار بود مورد تقدیر قرار گیرد نیز رفت و این چنین شد که بانوی پیشکسوت گویندگی ایران سرور پاک نشان -که مهمان جشن بود- اجرای برنامه را برعهده گرفت.

هرچند سن و سالی از او گذشته بود و در آخرین لحظه تکستهای برنامه به دستش رسید، اما آنها را با دقت خواند و با همان متانت و صلابت رادیوییش پشت میکروفون قرار گرفت؛ تا نگذارد جشن بچه های رادیو در همان ابتدا از رونق بیفتدو انصافاً که چه خوش درخشید.

سرور پاک نشان
سرور پاک نشان

سرور پاک نشان با کوهی تجربه و صدای دلفرییش شعر خواند و از رادیو گفت.

از ناگرا ، از ارگ ، از تکست و نوار ریل….

او می گفت و سحر جولایی با پیانو همراهیش می کرد…

سحر جولایی
سحر جولایی
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

.وقتی سحر دختر هنرمند فرهنگ جولایی _تهیه کننده پیشکسوت رادیو- برای آخرین بار انگشتهایش را بر روی کلاویه فشار داد، حاضران هر دو را تشویق کردند و اینچنین به استقبال خوشامدگویی دبیر برگزاری جشن ارمغان اردیبهشت رفتند.

سخنان مدیر مسؤل سرزمین هنر

هرچند «علیرضا دباغ» تلاش می کرد غم و اضطرابش را در چهره مخفی کند اما وقتی لب به سخن گشود سخنانی گفت که نشان می داد چه تفاوتهایی بین خواسته های اهالی فرهنگ و اندیشه ی برخی از مدیران فرهنگ کشور وجود دارد.

دباغ از دکتر شاه آبادی معاون صدا تشکر کرد که با وجود اینکه این برنامه مصادف شده است با سالروز شهادت آیت الله شاه آبادی ، اما این مرد اخلاق گرا خود را به جمع شاد رادیوییها رساند تا نشان دهد سعه ی صدر داشتن زیبنده ی نیروهای انقلابی است.

علیرضا دباغ
علیرضا دباغ

مدیر مسؤل مؤسسه فرهنگی هنری «سرزمین هنر» از مسؤلان و کارکنان فرهنگسرای ارسباران تشکر کرد که در این چند سال در برگزاری این جشن همکاری داشته اند و اظهار امیدواری کرد که ای کاش مسؤلان فرهنگی سعه ی صدر بیشتری به خرج می دادند تا «محمود شهریاری» عزیز می توانست اجرای خود را برای اهالی رادیو  انجام دهد. هر چه نباشد او و دوستانش در سالهای جنگ تحمیلی با صدایشان آرامش و نشاط را به مردم ارزانی می کردند.

معاون صدای سازمان صداو سیما مهمان ویژه

سپس حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ی ملی به عنوان مهمان برنامه به جایگاه دعوت شد و از سوی حضار مورد استقبال زیادی قرار گرفت. وی گفت آمدن من در این جمع جای تشکر ندارد هر جایی که جمعی رادیویی باشد و ما را به آن جمع راه دهند مایه ی تشکر من است چون من این جمع را جمعی هنرمند و فرهیخته می دانم و  خودم را خادم این جمع می دانم .

حمبد شاه آبادی
حمبد شاه آبادی

وی گفت  به احترام پیشکسوتان به این جشن آمده است تا خاطره ی خوش سال قبل را تکرار کند و در شادی اهالی رادیو سهیم باشد. او گفت گاهی ممکن است یک مدیر فرهنگی تصمیم درست یا نادرستی بگیرد  اما همه ی ما به راهی قدم می گذاریم که امیدواریم برای سربلندی نام ایران و نام اسلام قدم برمی داریم.

ارمغان اردیبهشت 98
ارمغان اردیبهشت ۹۸

من این جمع را دوست دارم چون عده ای هستند که دورهم جمع شده اند تا چراغ این جشن را روشن نگه دارند و تلاش می کنند تا اگر دلی و نگاهی با فاصله مواجه شده است آنها را به هم نزدیک کند و من از جشن سال گذشته خاطرات خیلی خوبی دارم.

یادی از درگذشتگان

پس از آن کلیپی را که تی وی هنرلند برای تجلیل از درگذشتگان رادیو از اردیبهشت ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ تهیه کرده بود پخش شد. در حین پخش این کلیپ بسیاری از حضار که تحت تأثیر قرار گرفته بودند در غم از دست دادن همکاران خویش گریستند. عزیرانی همچون:

صدرالدین شجره،حسین عرفانی، ناصر چشم آذر،مجتبی کدخدازاده، محمد آیینه و…..

تجلیل از پیشکسوتان

سپس نوبت به تجلیل از پیشکسوتان و چهره های خدوم و تلاشگر رادیو رسید. در اولین دوره از این جشن از ۱۲ پیشکسوت رادیو تجلیل شد. در دوره ی دوم جشن ارمغان اردیبهشت که با عنوان دیدار نسل قدیم و تسل جدید برگزار شد ۲۴ نفر مورد تقدیر گرفتند و امسال نیز ۲۰ نفر ار هنرمندان رادیو با حضور  حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی ، نورالدین جعفری دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و تنی چند از مدیران شبکه های مختلف صداوسیما _حمید صحرا گردمدیر رادیو تهران،سعید معدن کن قائم مقام شبکه تهران سیما و حمید مقدسی – تقدیر شد. بزرگانی همچون اکبر لک لری، علیرضا فرضی، منوچهر والی زاده و…. اسامی کامل این عزیران را در لینک زیر ببینید:

فهرست کامل پیشکسوتان و رادیوییهایی که در جشن ارمغان اردیبهشت ۱۳۹۸ مورد تقدیر قرار گرفتند.

در گزارشهای بعدی سخنان تک تک تقدیر شوندگان ارمغان اردیبهشت ۹۸ را تقدیم حضورتان خواهیم کرد. ضمن آنکه در سایت تلویزیون اینترنتی هنرلند هم می توانید گزارش صوتی و تصویری این جشن را ملاحظه فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

61 − = 57