«دین»، هویتی مبهم در سینمای ایران!

کارگردان سریال شیدایی: «ما بدون تعارف سالهاست که با یک هویت مبهم در سینما و تلویزیون مواجه هستیم و روز به روز در حال بدتر شدن می باشد.»

هشتمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینما به دین و سبک زندگی در سینمای ایران اختصاص داشت . سخنرانان این مراسم محمد مهدی عسگرپور (کارگردان سینما و تلویزیون) ، مهرزاد دانش (منتقد سینما) و احمدرضا معتمدی (کارگردان و عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما) بودند. در ابتدا مریم جمشیدی (مدیر عامل خبرگزاری آنا) پژوهش خود را با عنوان«بررسی سبک زندگی ایرانی-اسلامی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی با تاکید بر معنویات» ارائه داد.

جمشیدی با پرداختن به عبادت و معنویت در فیلمها ،آن را به چهار دولت تقسیم کرد. مقوله هایی مانند: نماز ، روزه ، زیارت ، نذر کردن و… را در فیلمهای این چهار دولت جمهوری اسلامی بررسی و با آمار ، میزان توجه به عبادت و مناسک را در حالت کلامی و غیر کلامی جدول بندی کرد.

در ادامه محمد مهدی عسگرپور گفت که سینما و تلویزیون نقش اساسی در طراحی زیست و سبک زندگی آدمیان دارد. سپس اضافه کرد که کاربردی شدن آن در دوره پهلوی اتفاق افتاد. و تجربه زیستی غرب به ما منتقل شد و به سرعت شکل زندگی ، شبیه آن چیزی شد که در جای دیگر دنیا اتفاق می افتاد و حرکت ما به سمت مدرنیته حاصل همین دوره است. و یادآور شد که بعضی ها ریشه های اصلی انقلاب ما را در همین می دانند . یعنی حرکت به سمت مدرنیته بدون در نظر گرفتن ریشه های ما در  پشتوانه های دینی و فرهنگ غنی ایرانی.

کارگردان «قدمگاه» اشاره کرد که در زمان جنگ یه دوره بسیار جدی آرمانگرایی شکل گرفت. سپس وی به تقابل آرمانگرایی و واقعگرایی پرداخت و اعلام کرد که مدیران در زمانهای مختلف سعی در ایزوله کردن و دیوار کشیدن جامعه در برابر مسائلی مانند ویدئو در گذشته و ماهواره در حال حاضر دارند.

عسگرپور در ادامه افزود که ما بدون تعارف سالهاست که با یک هویت مبهم در سینما و تلویزیون مواجه هستیم و به نظر وی روز به روز در حال بدتر شدن می باشد. و یکی از دلایل آن را برخی جشنوارهای داخلی و خارجی می دانست.که نوعی سبک زندگی غیر واقعی را به نمایش می گذارند که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . مانند فرار از نگاه منتقدان و دیده شدن در بیرون . و آغاز این جشنواره زدگی  را از دهه شصت عنوان کرد.

مدیرعامل سابق خانه سینما فاش کرد:

«ممکن است بعضی از همکاران وقت بالا رفتن از فرش قرمز پایشان بلرزد. زیرا اینها میتواند تاثیر و تغییر برای این نوع فیلمسازها بوجود آورد. آنها (جشنواره های خارجی) کار خودشان را می کنند و من طرفدار این نظریه نیستم که آنها نشسته اند برای توطئه کردن ، بلکه آنها سیاستهای خاص خودشان را دارند. وقتی جشنواره کن چیزی نزدیک به هفتاد درصد بودجه اش توسط وزارت خارجه داده میشود و نه وزارت فرهنگ فرانسه ، این پیام خاصی دارد.آنها تعریف خودشان را دارند و ما باید طرح خودمان را داشته باشیم.»

کارگردان «مهمان داریم» در آخر یکی دیگر از علل اینکه نتوانستیم سبک ایرانی-اسلامی را به درستی نشان دهیم علتش را مدیران این حوزه دانست.

خبرنگار هنرلند سوالاتی را از محمد مهدی عسگرپور مطرح کرد که در گزارش بعدی مشروح آن منتشر می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 83 = 85