دوست داشتنِ بی قید و شرط نگاهی به انیمیشن کوتاه  عشق مو ( Hair love)

دوست داشتنِ بی قید و شرط نگاهی به انیمیشن کوتاه عشق مو ( Hair love) | مهدیه بهار | انیمیشن | سرزمین هنر

 مشخصات

نام اصلی : Hair Love

شناخنه شده با عنوان فارسی : عشقِ مو – به خاطر مادر

نویسنده و کارگردان : متیو اِ. چری

تهیه کنندگان : متیو اِ. چری، بروس دبلیو. اسمیت، کارن روپرت تولیور

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت :۲۰۱۹

مدت زمان : ۶ دقیقه و ۴۸ ثانیه

ژانر : انیمیشن

زبان : انگلیسی

برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه ۲۰۲۰

 

انیمیشن کوتاه  « عشقِ مو » ساخته ی متیو اِ. چری، داستان دختر بچه‌ای را روایت  می‌کند که موهای فرفری بلند و پُرحجمی دارد و علاقه ی بسیاری به موهایش دارد و همیشه برای مرتب کردن موهایش از مادرش کمک می‌گیرد، اما مادرِ دخترک مدتی را به خاطر طی مراحل درمانی بیماری سرطان دور از خانواده در بیمارستان بستری است و دختربچه نمی‌تواند به تنهایی از پس مرتب کردن موهایش بربیاید.

اما بالاخره روز بازگشت مادر به خانه فرا می رسد. حالا دختر با کمک  پدر‌ش که برای اولین بار سعی دارد این کار را برای دخترش بجای همسرش انجام دهد. می‌کوشد براین مشکل پیروز شود.

گاهی اوقات درک دنیای کودکان و علایقشان برای والدین سخت است. در یک رده سنی (۵_۶سالگی) کودکان به ‌شدت به برخی داشته هایشان که  بین والدینشان (خصوصا مادر) و آن ها مشترک است وابستگی پیدا می‌کنند و آنها را الگوی خود قرار می دهند.

به عنوان مثال، اگر دختر بچه ای مادرش را همیشه با موهای بلند و زیبا ببیند دوست دارد با ایجاد یک وجه تشابه مثل داشتن یک مُدلِ  موی یکسان مانند مادر، خود را با وی  همانند سازی کند .

الگو برداری هوشمندانه

 

در انیمیشن عشقِ مو ، این الگو برداری با ظرافت و زیبایی هوشمندانه ی قابل تحسینی به تصویر کشیده شده که در ادامه به تحلیل این اثر خواهیم پرداخت.

در سکانس ابتدایی این انیمیشن با توجه به فضایی که روایت داستان در آن آغاز می‌شود ، از دیواری که، از  عکس های مدل موهای مختلف پوشیده شده است متوجه ی تلاش‌های متوالی دختر بچه ای که شخصیت اصلی اثر است  می شویم.

از تقویمی که روزهایش علامت گذاری شده و روز موعود( ملاقات با مادر) با قلب در تقویم نشان گذاری شده می‌توان انتظار و در عین حال امیدوار بودن کاراکتر دخترک را با وجود آشفتگی او دریافت کرد.

در ادامه  همان سکانس، وقتی دختر بچه  سراسیمه از خواب بیدار می‌شود اینکه حیوان خانگی جایگزین خواهر و یا برادری شده است می توان نشانگر این مسئله باشد  که جهان امروز رو به تک فرزندی رفته و تنهایی افراد جامعه  را در آینده رقم می زند.

 

خاکستری

 

در خصوص تعیین رنگ گربه خاکستری توسط چری، می توان به باورهای جامعه استناد کرد؛ گربه های خاکستری حاکی از رمز و راز زندگی و عدم قطعیت تجارب ما هستند. یک موضوع مشترک در رابطه با رنگ خاکستری وجود دارد و آن این است که “مناطق خاکستری” را به معنای مناطقی که در آنها قطعیتی وجود ندارد می پنداریم.

گربه خاکستری این انیمیشن درک می کند که روشن بینی همه چیز است و به ما می گوید که باید اغلب بر شهود خود تکیه کنیم و آنرا تقویت کنیم.

درصحنه ی بعد وقتی دختر با بلاتکلیفی مقابل آینه می ایستد و برای درست کردن مدل موهایش به وسیله ی تبلت در اینترنت روش های  آموزشی بستن مو را  جستجو می‌کند، انیمیشن به زندگی در چارچوب فناوری اشاره دارد.

کمک گرفتن دختر از اینترنت به واسطه‌ی تبلت را می توان بیان گر سایه افکنی زندگی های ماشینی و مشغله های جهان مدرن  بر روابط انسانی که سبب دوری انسان ها از هم و کاهش عطوفت میان آنها به حساب آورد .

 

جهان فانتزی دخترانه

 

یک صحنه بعد، وقتی پدر دختر درِ اتاق فرزندش را باز می‌کند، دختر را پریشان و نا موفق در آماده شدن می‌بیند و سعی می‌کند با لوازم مورد استفاده خودش  به او کمک کند، از یک جهان فانتزی دخترانه وارد دنیای مردانه ی کاراکتر پدر می‌شویم.

این بدین معناست که پدر خود به عنوان یک راهنما هیچ آشنایی‌ وتصوری از فضای مورد علاقه کودکش ندارد و در آن زمان فقط به دنبال رفع و رُجوع کردن نیاز فرزندش است

حتی با کمک گرفتن از یک کلاه بافتنی، می‌خواهد مسئله را حل کند اما درست زمانی که دختر فرق موهای پر پشتش را باز می‌کند  کاراکتر پدر با جهانی ناشناخته روبرو می‌شود.

 

مویی مثل جنگل

 

در واقع کاراکتر پدر در تارهای بهم پیچیده و انبوه موی دخترش، که همانند یک جنگل تاریک و مخوف به نظر می‌رسد  مسیری که در  زندگی آینده، انتظارش را می‌‌کشد  و از آن هراس دارد را  می‌بیند.

در آن صحنه وقتی پدر دخترک موهای دخترش را به سختی شانه می زند و شانه به موهای دختر گیر می کند و با ضربه ای به دست پدر برخورد می‌کند شدت ضربه باعث احساس درد در دستِ کاراکتر پدر می‌شود که درواقع از شدت این درد پدر خود را در سختی و تنگنا احساس می کند کشمکش درونی شخصیت او را می‌بینیم.

پدر با خودش اینگونه می‌پندارد که در یک رینگ مبارزه است. رینگ مبارزه در حقیقت  نشان  از ذهن پر مشغله و درگیر پدر دارد.

او در این فکر است که چطور باید از پس سختی ها و مسئولیت محافظت و برطرف کردن احتیاجات دخترش بر بیاید. در اینجا موهای پرپشت دختر که برای او حجیم تر جلوه می کند نشان از هجمه‌ی سختی ها دارد ، سختی‌هایی  که  از دنیای ناشناخته ای  که پدر به صورت غیرمنتظره وارد آن شده می‌آید.

حال پدر باید تلاش کند تا از پس این سختی ها بر بیایید در ادامه آن‌صحنه، کاراکتر پدر لحظه ای خود را مغلوب شرایط موجود احساس می کند و با رُجوع مجدد به کلاه بافتنی سعی دارد از مسئولیت آراستن موهای دخترش فرار کند.

در سکانسی که دختر از پدر رنجیده خاطر می شود و  از پدرش دوری می کند، بار دیگر به  کلیپ های آموزشی ذخیره شده‌ای که از مادرش دارد رجوع نموده، و از آن‌ها کمک میگیرد،او با این عمل  سعی می‌کند احساسات پدر را برای کمک برانگیزد.

 

سکانس پایانی

 

احساس حضور مادر و شنیدن حرف های او، هم برای دخترک هم پدرش، یاد آور عشقی است که در خانواده آنها جریان دارد و به اهمیت استحکام کانون خانواده تحت هر شرایطی اشاره دارد و با استناد به آن دیالوگی که مادر هم در خاطرات دختر و هم در کلیپ بیان می کند، پیامی از این انیمیشن کوتاه دریافت می‌شود.

پیامی که  بر این اصل روانشناختی تاکید دارد ” اگر هر کاری با عشق و صبوری  انجام گیرد ،نهایتأ  به موفقیت منجر می شود.”  اهمیت حضور مادر در خانواده از این سکانس کاملاً بدیهی و روشن است، مادر با اینکه حضور فیزیکی  ندارد اما همچنان  باعث ترمیم و بهبود روابط پدر و فرزندی شده است.

کاراکتر پدر نیز این بار با اعتماد به نفس  و عشقی که به فرزند و اشتیاقی که برای خوشحال کردن همسرش دارد برای آراستن موی دخترش تلاش می‌کند. و در نهایت  موفق می شود. ان‌ها آماده می شوند تا باهم به استقبال مادر دختر بروند دختر نیز برای قدردانی نقاشی‌ای را از روی دیوار  برمی دارد تا به عنوان هدیه به مادرش بدهد.

پذیرش چهره ی جدید

 

در سکانس پایانی انیمیشن که مادرِ دختر ناراحت و نگران در بخش بستری  بیماری های خاص پس از مدت ها انتظار دیدار خانواده اش را  می کشد.

درک اینکه چرا نگران و ناراحت است سخت نیست مادر حالا به دلیل انجام شیمی درمانی برای درمان سرطان ظاهر جدید دارد و نگران چگونگی رویارویی فرزندش و پذیرش چهره ی جدید او می باشد.

برای مادر واکنشی که فرزندش از دیدن او نشان می‌داد نا مشخص و نگران کننده است.

دختری که عاشق موهای خود و مادرش است و همیشه در اهمیت دادن و آراستن موهایش از مادرش تبعیت می‌‌نموده، حالا باید مادر را با چهره‌ای جدید و بدون مو ببیند اما  وقتی دخترک وارد اتاق مادر میشود مادر را در آغوش می‌گیرد و هدیه اش را به او می دهد.

 

استحکام نهاد خانواده

 

در واقع همان نقاشی که به مادر می فهماند دخترش از شرایط سخت او آگاه است و میگوید نیازی نیست پیش دختر وانمود به خوشحالی کند چرا که او از شرایط سخت مادرش مطلع است.

نقاشی دختر به خوبی گویای حرف او به مادرش است که وجود مو یا عدم وجود مو هیچ چیز از ارزش های  مادری و جایگاه همسری و نیز زیبایی های درونی وی کم نکرده است و او همچنان مانند یک ملکه وجودش در خانواده مؤثر است و آنها  نیز برای شاد زیستن به شادی و لبخند مادر نیاز دارند.

بچه که  می داند مادرش به خاطر او و پدرش تلاش میکند تا به عشق وجود آنها در زندگی اش،  در برابر سرطان مقاومت  کند، ظاهر جدید مادر  را با عشق  می پذیرد چراکه برای دختر حضور مادرش در کنار آن ها و دریافت عشق او، مهم‌تر از ظاهر فیزیکی است.

در نهایت خانواده آنها باز هم کامل است و هرسه در کنار هم هستند و با توجه به تیتراژ پایانی متوجه میشویم که  مراحل درمانی مادر در کنار دختر و همسرش به خوبی پیش می‌رود و کاراکتر ها( خصوصا پدر) خود را  بیش تر از پیش با شرایط جدید زندگیشان  وقف داده اند.

در پایان نتیجه می گیریم انیمیشن کوتاه “عشق مو” اثری است که می‌کوشد به اهمیّت استحکام نهاد خانواده در فراز و نشیب های زندگی اشاره نماید و در این راه تا حد بسیار زیادی به موفقیت رسیده است .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 2