ده روز ده سرود – قسمت ششم :جاودان ایران عزیز ما

جاودان ایران عزیز ما – پر احساس و متفاوت

سرود قسم به اسم آزادی یا جاودان ایران عزیز ما شاید به خاطر رنگ آمیزی بیشتر در آواها و کاربرد تنوع در آواها و همچنین موسیقی متفاوت از جمله به یاد ماندنی های اول انقلاب به شمار آید و نسل های گذشته آن را به وضح به یاد می آورند . به هر حال این سرود را یکی از حرفه ای های این عرصه ساخته است . مجتبی میرزاده (زاده ۱۳۲۴ کرمانشاه – درگذشته ۲۶ تیر ۱۳۸۴ تهران) نوازنده ویولن، کمانچه، سه تار و آهنگساز کلاسیک، سنتی و پاپ ایرانی است.

وی برای هنرمندان بسیاری آهنگ ساخته است. آثار وی بویژه در موسیقی کردی در زمرهٔ شاهکارهای این موسیقی قلمداد می‌شوند. وی همچنین آهنگ‌سازی فیلم‌های چندی را بر عهده داشت.

مجتبی میرزاده در خلق آثار موسیقی مرزی نمی‌شناخت، از تکنوازی ویلن در موسیقی کردی و فارسی گرفته تا نوازندگی به همراه گروه در ضبط‌های استودیویی، از موسیقی محلی گرفته تا موسیقی کلاسیک غربی و پاپ، جاز و بلوز، از موسیقی سنتی تا ترانه‌های کوچه بازاری و سرودهای انقلابی و مخصوصا موسیقی فیلم . برخی از فیلم هایی که میرزاده موسیقی های ان ها را ساخته عبارتند از :

  • گل ها و گلوله‌ها (۱۳۷۰) مسافران مهتاب (۱۳۶۶)مدرک جرم (۱۳۶۴)حماسه مهران (۱۳۶۳)تفنگدار (۱۳۶۲)خانه عنکبوت (۱۳۶۲)جایزه (۱۳۶۱)دادا (۱۳۶۱)قرنطینه (۱۳۶۱)اعدامی (۱۳۵۹)پنجمین سوار سرنوشت (۱۳۵۹)بن بست (۱۳۵۷)زن و زمین/خوش غیرت (۱۳۵۷)صمد در به در می شود (۱۳۵۷)نفس بریده (۱۳۵۷)جای امن (۱۳۵۶)در امتداد شب (۱۳۵۶)صمد در راه اژدها (۱۳۵۶)میراث (۱۳۵۵)صمد خوشبخت می شود (۱۳۵۴)علی کنکوری (۱۳۵۲)عیالوار (۱۳۵۲)قیامت عشق (۱۳۵۲)تختخواب سه نفره (۱۳۵۱)حکیم باشی (۱۳۵۱)خانه قمرخانم (۱۳۵۱)
  • صمد و سامی، لیلا و لی لی (۱۳۵۱)مردی در طوفان (۱۳۵۱)درشکه چی (۱۳۵۰)شاطر عباس (۱۳۵۰)صمد و قالیچه حضرت سلیمان (۱۳۵۰)عزیز قرقی (۱۳۵۰)عمو یادگار (۱۳۵۰)لوطی (۱۳۵۰)محلل (۱۳۵۰)
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
وی در سال ۱۳۸۳ گفتگویی با ایرج نظافتی که از ۱۳۸۸ تا کنون دبیر سرویس گزارش کیهان است انجام داده است .بخشی از این گفتگو به دلایل قطع همکاری اش با صدا و سیما می پردازد و می گوید : بنده‌ از سال‌ ۱۳۳۹ به‌ بعد با این‌ رسانه‌ همکاری‌ داشتم‌ و در زمان‌ انقلاب‌ حدود ۲۰۰ آهنگ‌ ساختم‌ که‌ از همین‌ رادیو و تلویزیون‌ بارها پخش‌ شد، اولین‌ آنها آهنگ‌ «شهید مطهر» بود که‌ برای‌ استاد شهید مطهری‌ ساختم‌ که‌ در واقع‌ همین‌ آهنگ‌ من‌ شاید در اصل‌ باعث‌ آزاد شدن‌ موسیقی‌ شد که‌ شعر آن‌ را آقای‌ حمید سبزواری‌ سروده‌اند. آهنگ‌ دیگری‌ نیز ساختم‌ به‌ نام‌ «بوی‌ گل‌ سوسن‌ و یاسمن‌ آید… دیو چو بیرون‌ رود فرشته‌ درآید» که‌ خیلی‌ معروف‌ شد و حتی‌ الان‌ هم‌ در ایام‌ دهه‌ فجر پخش‌ می‌شود کل‌ کار این‌ آهنگ‌ از من‌ بود، آهنگ‌ بعدی‌ “تو ای‌ طراح‌ معمار حرم‌ برخیز…” سپس‌ آهنگی‌ با ارکستر و همکاری‌ آقای‌ جهانبخش‌ پازوکی‌ ساختم‌ که‌ در همان‌ ایام‌ اجرا شد به‌ نام‌ «به‌ لاله‌ درخون‌ خفته‌، شهید دست‌ از جان‌ شسته‌» که‌ خلاصه‌ تمام‌ این‌ آثار از صداوسیما مکررا پخش‌ شده‌ و زحمات‌ زیادی‌ را در این‌ حوزه‌ انجام‌ دادم‌ که‌ به‌ دلایلی‌ که‌ اگر در پرده‌ باقی‌ بماند بهتر است‌.
Mojtaba_Mirzadeh
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 13 = 18