دلشدگان | بهانه ای برای یادی از خسرو آواز ایران

دلشدگان نام فیلمی است به یاد ماندنی از زنده یاد علی حاتمی که در سال ۱۳۷۰ ساخته شده است و  امشب چهارشنبه ساعت ۲۱ به مناسبت سالگرد تولد استاد شجریان در یک سانس ویژه در سینما عصر جدید به نمایش درخواهد آمد.علی حاتمی که نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم را نیز خود برعهده داشته با همان قلم شیوا و دید نازک خیالیش به سراغ قطعه ای از تاریخ هنر موسیقی کشورمان رفته است که تلخی و شیرینی آمیخته ای دارد.

فیلم از روی داستان واقعی ای در زمان قاجار ساخته شده است که در آن گروهی از نوازندگان سازهای ایرانی به تفلیس سفر می‌کنند. این سفر که در دوران احمد شاه قاجار به وقوع می‌پیوندد به منظور پر کردن صفحه از ردیف‌های موسیقی ایرانی صورت می‌گیرد. در این سفر ظلی(امین تارخ) خوانندهٔ بزرگ آن زمان به مرض سل مبتلا است در فیلم دلشدگان نیز یکی از تجار ایرانی واسطهٔ دربار و هنرمندانی غیر وابسته به درب خانه می‌شود تا ایشان به هزینهٔ کمپانی هند شرقی برای ضبط صفحه به پاریس بروند. در این سفر هر کس خاطرات گذشتهٔ خود را به نوعی مرور یا بازگو می‌کند. سرانجام خوانندهٔ گروه دلباختهٔ شاهزادهٔ نابینای تُرک می‌شود و در غربت جان می‌سپارد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در این فیلم زیبا، استاد محمد رضا شجریان قطعاتی را به جای خواننده ی آن دوران (مرحوم ظلی) اجرا کرده است و همین بهانه ای است برای آنکه در سالگرد تولد خسرو آواز ایران علاقمندان هنر از این پیشکسوت هنر موسیقی ایرانی تجلیل نمایند.

این مراسم ساعت ۲۱ امشب در سینما عصر جدید به همت انتشارات« لنجوان » و با همکاری افتخاری وبسایت هنرلند و فصلنامه ی چند رسانه ای سرزمین هنر برگزار می شود. بلیط این برنامه به قیمت ۱۰ هزارتومان در سایت سینما تیکت در اختیار علاقمندان است و می توانید از لینک زیر برای تهیه ی آن اقدام فرمایید.

برای شرکت در مراسم کلیک کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 79 = 89