در نشست رسانه‌ای فیلم «درب» مطرح شد: صندلی‌های اکران این فیلم باید مثل خود فیلم خالی باشد!

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «درب» در خانه جشنواره با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

در نشست رسانه‌ای فیلم «درب» مطرح شد: صندلی‌های اکران این فیلم باید مثل خود فیلم خالی باشد!|سرزمین هنر|جشنواره|سینما|
رضا محقق (تهیه کننده)، هادی محقق (کارگردان)، فرشاد عباسی (تدوینگر)، امیرمهدی نوری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، عیسی خیرمنش (طراح صحنه و لباس)، منصور عبد رضایی (مدیر فیلمبرداری) و محمد اقبالی (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.
رضا محقق تهیه کننده فیلم در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: در ابتدا از تمام عوامل فیلم تشکر می‌کنم، چون در شرایط سخت کار کردند. از کسانی که حامی ما بودند تشکر می‌کنم.
همه بچه هایی که در اینجا حضور دارند با تمام وجود برای این کار مایه گذاشتند. هادی محقق راه سینما را به من نشان داد و دوست دارم باز هم این همکاری ادامه داشته باشد.
فرشاد عباسی تدوینگر فیلم‌ سینمایی «درب» نیز عنوان کرد: از برادران محقق بابت اعتمادی که به من داشتند، تشکر می‌کنم. امیدوارم این فیلم باب میل شما بوده باشد.
حسین قورچیان صداگذار این فیلم درباره روند کند این فیلم گفت: این فیلم کاملا مستقل است. همه عوامل کارهای مختلفی را برای فیلم انجام دادند. این فیلم روحی دارد که خیلی از فیلم ها ندارند. شاید قصه کندی داشته باشد، اما هیچ پیچیدگی نداشت. این فیلم برای من ارزشمند بود.
هادی محقق درباره استفاده از بازیگران کمتر شناخته شده در فیلم سینمایی «درب» بیان کرد: استفاده از بازیگر باعث می‌شود حس همذات‌پنداری را کاهش بدهد. سینما باعث می‌شود که به سراغ نابازیگر برویم. استفاده نکردن از بازیگر ارتباطی با مناسبات مالی نداشت.
او ادامه داد: نمایشگری یک لطمه جبران ناپذیری به تصاویر می‌زند. ما می‌خواهیم هنر را ببینیم تا باور کنیم. استفاده از بازیگر آن حس باورپذیری را کاهش می‌دهد. رسیدن به یک نقش سختی های فراوانی دارد و شاید به همین دلیل است که خیلی از بازیگران در یک تیپ باقی می‌مانند.
محقق گفت: محتواست که باعث شکل‌گیری فرم می‌شود. ما اول باید به یک محتوای مناسب برسیم‌. اگر یک محتوای درست نداشته باشیم به فرم خوبی هم نخواهیم رسید.
او درباره استفاده از بدل در فیلم سینمایی «درب» بیان کرد: در فیلم بدل نداشتیم و در نقش مامور اداره برق به میزان ترس هایم غلبه کردم. اگر از بدل استفاده می‌کردم حس باور پذیری را کاهش می‌داد. این شخصیت یک شباهت هایی به یکی از دوستانم داشت، اما مابه ازای کاملی برای آن وجود نداشت.
محقق درباره ادامه دادن راه آثار مرحوم عباس کیارستمی عنوان کرد: ما حق نداریم بگوییم نظرات مان درست است. من کل زندگیم در اشتباه گذشت.
اهمیت عباس کیارستمی در سینمای ما بسیار زیاد است. کاش ترجمه درستی از کیارستمی در سینما وجود داشت و به او دقیق تر نگاه می‌کردیم. اولین سفیر تصویر بازیگر است و کیارستمی در بازی گرفتن از بازیگران بی نظیر بود و نمونه آن بازی همایون ارشادی است.
هادی محقق درباره پلان‌های طولانی در این فیلم بیان کرد: ما قصه کار نمی‌کنیم و اهمیت روایت در پلان های طولانی است. این مسئله وجود دارد که شاید فیلم «درب» باب میل برخی ها نباشد، اما این ضرورت این جنس از سینماست.
اگر پلان‌ها را کوتاه بگیریم حس را نمی‌توان از آن انتقال داد. روایت این را از ما می‌خواهد باید به واسطه پلان‌های طولانی زمان دهیم تا احساسات بیان شود.
محقق درباره کم بودن تعداد بازیگران خانم در فیلم «درب» گفت: من برای جنس زن احترام قائلم مگر می‌شود زن را جدی نگرفت.
کارگردان فیلم سینمایی «درب» در پاسخ به این سوال که آیا قرار است سبک فیلم‌های هنر و تجربه را ادامه دهد، بیان کرد: من سینما را به همین روند ادامه خواهم داد و اگر تغییر مسیر دهم یعنی به گذشته خودم باور نداشتم.
رضا محقق تهیه کننده فیلم سینمایی «درب» درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: فیلم «درب» برای جشنواره است. این فیلم به خاطر شرافت انسانی که دارد ، بهترین جایی که می‌توانستم آن را نمایش دهم جشنواره فجر امسال بود.
وی ادامه داد: من از سال ۱۳۸۸ با برادرم کار می‌کنم و با فیلم سینمایی «او خوب سنگ می‌زند» در جشنواره حضور داشتیم‌. آن چیزی که در ذهن هادی محقق است بر گرفته از خودش بوده و به فرد دیگری تعلق ندارد.
هادی محقق درباره همکاری با مجید برزگر در آثار قبلی بیان کرد: من با مجید برزگر نزدیک دو سال رفت و آمد داشتم. بودن با او برای من مثل حضور در یک ورکشاپ بود.
درباره فیلم‌ها با هم صحبت می‌کردیم. ما بدون اینکه متوجه شویم از هم تاثیر پذیرفتیم. این موضوع در همه برای من صدق می‌کند و دوست دارم از دیگران بیاموزم. از مجید برزگر بابت تمام راهنمایی هایی که به من کرد سپاسگزارم و از رضا محقق متشکرم که با من همراه بوده است.
او درباره اکران فیلم سینمایی «درب» در جشنواره امسال فیلم فجر بیان کرد: اکران فیلم با حضور در جشنواره فیلم فجر فرق می‌کند. جشنواره اکران عمومی نیست و یک فرآیند محفلی است. من از هیات انتخاب که اجازه دادند در جشنواره امسال این نوع سینما هم حضور داشته باشد، سپاسگزارم. صندلی‌های اکران این فیلم باید مثل خود فیلم خالی باشد.
محقق درباره سینمای مستقل گفت: این سینما صفر و صد است یا مخاطب آن را دوست دارد یا از آن متنفر است. سینمای مستقل یعنی اینکه مخاطب را در نظر نگیرید. این سینما مخاطب خاص خودش را دارد. این کار باج ندادن به خیلی از امورات پیرامونی است.
فرشاد عباسی تدوینگر این فیلم در ادامه این بحث تصریح کرد: یک تعریف اشتباه وجود دارد که چون فیلمی کم هزینه است یعنی مستقل است. فیلمساز یک خط فکری را داشته و بدون اینکه چیزی را در نظر بگیرد آن را ساخته است و این مهم ترین عنصر فیلم مستقل است.
محمد اقبالی بازیگر فیلم سینمایی «درب» نیز گفت: من از هادی محقق و همه دوستان سپاسگزارم که من را از کجا به کجا رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 3 = 9