دربی که گل گرفته شد و خاطره هایی که زنده شد

دربی که گل گرفته شد و خاطره هایی که زنده شد

گزارش تحلیلی سرزمین هنر از اقدام احمد نجفی

دو شب پیش احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در اقدامی نمایشی درب شورای صنفی نمایش را در مقابل دوربینهای از پیش دعوت شده گل گرفت . برخی از سایتها و کانالهای هنری در تلگرام سخنان آتشین وی در هنگام گِل مالی  همراه با قسمتهای موازی مونتاژ شده از فیلم خط آتش را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که در این پست می بینید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که احمد نجفی دراوایل بهمن ماه پس از مراجعه های مکرر برای دریافت اجازه ی اکران فیلم «من یک ایرانی ام»، از نظرات این شورا قانع نشد و در نهایت اعلام کرد برای اعتراض به تصمیمات  شورای صنفی نمایش که به گفته ی وی به رانت خواری می پردازد، درب این شورا را گِل خواهدگرفت.

سایت جهان نیوز کمی بعد با او مصاحبه ای ترتیب داد و از وی درباره ی این اعتراض پرسید.بخش از پرسش و پاسخ مفصل این سایت خبری را با احمد نجفی می خوانید:

*آقای نجفی چرا کار به اینجا رسید و شما در وزارت ارشاد دست به اعتصاب زدید؟

اصلا مسئله فیلم من نیست. مسئله الیت (قشر) و گروه خاصی است که همه باهم هستند ورسما دخالت می‌کنند. شورای صنفی بر اساس قانون اساسی و مصوبات مجلس عمل نمی‌کند. یک تفاهمنامه‌ای بوده بین بعضی آدم‌ها با بعضی روابط که خوب خودشان موضوع را می‌دانند. من کار به صنف دارم و کار با یک شورای صنفی که غیرقانونی است و زندگی تهیه‌کنندگان و کسانی که در سینما زحمت کشیدند را نابود می‌کند.

*غیرقانونی به چه معنا؟

وقتی می‌گوییم قانونی یعنی مجلس، نه تفاهمنامه. یک وزیری تحت شرایطی با دوستان برای حمایت از شخصی در انتخابات، افسار سینما را به اینها سپرده‌اند. عرض می‌کنم که شورای صنفی نمایش ظلم می‌کند. اینها ظالم هستند و رسما اینها را می‌گویم تا تکلیف ما را با این وضعیت مشخص کنند. چه کسی به اینها اجازه داده با زندگی سینماگران بازی کنند؟ دوسال است که فیلم من آماده است و فیلم دارای مضمون هویت ایرانی است و جایزه گرفته است. جایزه بهترین فیلم ملی و هویت ملی از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های ورزشی. اگر بخواهند این جشنواره را کوچک کنند بروند ببیند فیلم‌های در این جشنواره چه بوده، فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور نداشته ‌اند، چه فیلم‌های زیبایی هستند.

اینها جز فساد هیچ کاری نمی‌کنند، این را رسما اعلام می‌کنم، آقایان فساد می‌کنند. من از تمام روزنامه نگاران مستقل خواهش می‌کنم به دو مطلب فکر کنند. اولا اسناد فیلم‌هایی که فروش کردند، از ابتدای سال تاکنون اکران شدند را پیدا کنند. در دفاتر اینها چقدر فیلم‌ هست و فیلم‌ها دست چه کسانی بوده است. ببینند فیلم‌هایی که به ناگهان اکران دادند…. اسم نمی‌برم تا دادگاه. الان اسنادش را دارم تهیه می‌کنم. اینها فکر می‌کنند که می‌توانند به همه ظلم بکنند اینها فکر می‌کنند گروهند. من خبر دارم اینها باید بیایند جواب بدهند. شب‌ها می‌نشینند برنامه اکران می‌ریزند. اگر این سینمای آقای اسعدیان است باید بگویم که نکبت گرفته و باید در آن را گِل بگیرند. باید شورای صنفی را گِل بگیرند.

گِل گرفتن درب جایی نوعی اصطلاح تحقیر آمیز برای مکانی به شمار می رود که در آن اعمال خلاف عرف یا شرع انجام می شود و بیشتر در همین حد اصطلاحی به کار می رود اما ظاهراً احمد نجفی حرف خودش را بیش از حد جدی گرفت و برخلاف انتظار در شامگاه ششم اسفندماه با سطلی گِل به درب شورای صنفی نمایش رفت و در مقابل دیدگان شیشه ای دوربینهای خبرنگاران درب شورا را گل گرفت.

 

 

این اقدام وی با واکنشهای زیادی در بین هنرمندان مختلف مواجه شد. از «مجید توکلی» گرفته تا «منیژه حکمت» و از «سیدمحمود رضویان» تا «غلامرضافرجی» درباره این اقدام واکنش نشان دادند.

منیژه حکمت:

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

«جناب اقاى احمدنجفى! شما هشت سال درِ این مملکت را گِل گرفتید . یادتونه روزى که رییس جمهور وقت، ملت ایران را خس و خاشاک خطاب کرد شما پشت سر ایشان نیشخندتان تا بناگوشتان باز بود؟ یادتونه هشت سال ما را خانه نشین کردید؟ یادتونه شما تئوریسین فرهنگى دولت اقاى احمدى نژاد بودید و با کمال بیشرمى ما راتحقیر میکردید و ما مردم ، نگرانى و دلهره هامون رو با هم تقسیم میکردیم ، یادتون هست؟؟؟؟ ما خوب یادمون هست ، بهتر است ذهن و مغزتان را گِل بگیرید و لطفا و خواهشا فرصت طلبى نکرده و روى موج اعتراضى سینماى مستقل نسبت به شرایط موجود سوار نشوید.»

سید محمود رضویان:

پیشکسوت محترم آقای نجفی بزرگوار، کاش وقتی در عصبانیت و به تحریک دیگران به عنوان یک هم صنف حرمت نگاه نداشتید و درب بخشی از صنف را گِل گرفتید، به تبعات آن هم فکر میکردید که شاید روزی همان دیگران دهان همه ما را گِل بگیرند.

 

مجید توکلی(کارگردان)

وی در صفحه اینستاگرامش عکسهایی از احمد نجفی در میتینگها یا مراسم رسمی با سران دولت نهم و دهم را  منتشر کرده است و فقط به عبارت محصول دوران اشاره کرده است.

واکنشها به گل گرفتن درب انجمن صنفی نمایش
واکنشها به گل گرفتن درب انجمن صنفی نمایش

غلامرضا فرجی:

قاعده بر این است که باید مسائل و شکایت‌ها به‌صورت قانونی و رسمی در شورای صنفی نمایش طرح شود و تهیه‌کننده یا پخش‌کننده یک فیلم شکایت خود را در شورا مطرح کند و ما به آن رسیدگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: هیچ تخلفی درباره فیلم “من یک ایرانی‌ام” به تهیه‌کنندگی احمد نجفی به شورا نرسیده است و ما از برخی رفتارها متعجب هستیم. اینگونه رفتارها پسندیده نیست و اگر کسی شکایتی دارد، می‌تواند آن را مکتوب به شورا ارائه کند.

وی ادامه داد: شورای صنفی، سالن سینمایی دراختیار ندارد که آن را به فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای بدهد بلکه فقط توافقاتی که بین فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان با سینماداران منعقد می‌شود، در شورا ثبت می‌شود و ما می‌توانیم به شکایت‌هایی که مطرح می‌شود، رسیدگی کنیم.

غلامرضا موسوی که پیش از گل گرفتن درب شورای صنفی نمایش در مصاحبه های احمد نجفی به باد انتقاد گرفته شده بود هم در واکنش به وی در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت:

«رفیق عزیزمان ظاهراً مثل مرشدش دچار مشکل فراموشی شده است. حضرتش در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی شش سانس فقط دو بلیت فروخته. یعنی ۵ سانس حتی یک نفر تماشاگر نداشته. رفیق کجایت را گل بگیرند؟»

واکنش غلامرضا موسوی به احمد نجفی
واکنش غلامرضا موسوی به احمد نجفی

 

اکنون به نظر می رسد این اقدام استعاری ، احمد نجفی در گِل گرفتن درب انجمن صنفی بیش از آنکه به نفع نمایش فیلمش تمام شود به حربه ای برای تسویه حساب با گذشته ی فیلمساز و همکاری هایش با دولت احمدی نژاد تمام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 2