دختر کشیش

جورج اورول

دختر کشیش (به انگلیسی: A Clergyman’s Daughter) کتابی‌ست نوشته جورج اورول نویسنده انگلیسی که اولین بار در سال ۱۹۳۵ در شهر لندن توسط Victor Gollancz منتشر شد.

نویسنده ی کتاب «دختر کشیش» در ایران و بیشتر کشورها با قلعه ی حیوانات و ۱۹۸۴ مشهور شد و اکثریت مخاطبان با دیدی کاملا سیاسی به دنبال آثار اورول پرداختند. دیدگاهی که نه تنها اورول بلکه خیلی از نویسندگان دیگر(به خصوص روس) درآن جای داشتند.پیش بینی های اورول از انقلاب و استالین بر کیفیت کتاب هایش می افزاید.این داستان همچون نوشته‌های دیگر جورج اورول یک داستان انتقادی است.

خلاصه داستان

کتاب دختر کشیش اثر جورج اورول در سال ۱۹۳۵ است. اکثریت مخاطبان با دیدی کاملا سیاسی به دنبال آثار اورول می پردازند. دیدگاهی که نه تنها اورول بلکه خیلی از نویسندگان دیگر(به خصوص روس) درآن جای داشتند.پیش بینی های اورول از انقلاب و استالین بر کیفیت کتاب هایش می افزاید.

دختر کشیش کتابی است با دنیایی متفاوت و نگارشی ساده‌تر از هر چیز که اورول تاکنون نوشته است. شخصیت اصلی داستان دختر کشیش (دوروتی) است که در محیطی خشک، یعنی خانهٔ پدرش (کشیش) زندگی می‌کند. دوروتی دختری است که از کودکی تحت تعلیمات خشک و تحجر گرایانهٔ پدرش بزرگ شده‌است. هر چند دوروتی تا حدودی روحیهٔ منحصر به فردی دارد.

دختر کشیش نمایندهٔ مسیحیتی پیش پا افتاده و خشک مقدس است. وضعیتی که کشیش برای دخترش ایجاد کرده‌است و مشکلاتی که دوروتی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند (مانند بدهی‌ها و فقر) ذهنیت اصلی داستان است و دوروتی تا قبل از فراموشی و زندگی عادیش تنها به همین مسائل فکرمی کند.

در بخشی از کتاب دوروتی فراموشی می‌گیرد. و به دنیایی جدید پای می‌گذارد.دنیایی که کاملاً متفاوت از دنیای گذشته‌است. و دوروتی تنها و درمانده از پس آن بر می‌آید. زمانی است که او حتی به دعا و نیایش نیز فکر نمی‌کند. و کلیسا در برابرش تقریباً هاله‌ای غبار آلود در ذهن درمانده اش است. کلیسایی که از کودکی برای آن فعالیت کرده‌است. دوروتی در داستان دچار کشمکش‌های ذهنیتی در ارتباط با مذهب، فقر، پدرش، کلیسا و … می‌شود. که در دورهٔ فراموشیش به آن‌ها فکر کرده‌است.

در فصلی از کتاب، شاهد گفتگوهای نیم خطی و کوتاهی از شخصیت‌های بی خانمان داستان هستیم که دوروتی نیز جز آنهاست. جایی که سرمای خیابان‌هایش تا مغز استخوان خواننده هم نفوذ می کند.

دیدگاهی که دوروتی نسبت به کلیسا و مسائل دیگر پیدا می‌کند کاملاً طبیعی است. تجربهٔ دوروتی از زندگی و کار کردن با کارگران فصلی لندن و خوشه چینی، آس و پاسی او و دوستان نیمه راهش و شعرهای تلخی که خوشه چینان در هنگام کار می‌خواندند، ایمان دوروتی را نسبت به عقاید مذهبی پدرش سست کرد و او خود دریافت که دیگر ایمانی مانند گذشته ندارد.

بر دوروتی چه گذشت؟

چه چیزی او را از ازدواج با آقای واربرتون با درآمد سالیانه هفت صد پوند بازداشت؟

سیر فراموشی و بازگشت به خویشتن –به تعبیر کشیش، سفر- ایمان او را کامل کرد و یا کمرنگ؟

آیا او از ابتدا حقیقتاً دیندار و مومن بود و یا رشد یافتگی اش در بستر پدری متعصب او را بدین گونه بار آورده بود؟

حفظ اخلاق در هنگام بی ایمانی اش به نجات او انجامید؟

آیا او مانند گذشته به مداوای رماتیسم زن سالخورده اهمیت می دهد و افکار پلید را با فرو کردن سوزنی در بازویش از خود دور می کند؟

آیا او می تواند آوازهای کولی های دوره گرد و خوشه چین ها را فراموش کند و همراه با گروه کر کلیسا هم خوانی کند؟

ایمان دوروتی از پدرش با ارزش تر است. اوست که بدون پشتوانه ی ایمان نسلی و در فراموشی مطلق دچار شک نشد. اوست که با وجود اختیار به کلیسا بازگشت.

جملاتی از کتاب

انتخابات تنها موقعیتی است که در آن فرصت رد و بدل کردن لبخند با یکی از افراد سرشناس به دست می آید .

 

تو این دنیا به اندازه کافی بدی هست ، دیگه احتیاج نیست آدم عمدا دنبالش بگرده .

 

شوورش اون قدر مذهبیه که آبجیم تا حالا پونزده تا بچه زاییده .

بی ایمانی مانند خود ایمان در درجه اول از منطق ریشه نمی گیرد ، در واقع تحولی است که در فضای ذهنی انسان رخ داده و تکوین می یابد .

این کتاب در ایران توسط مهدی افشار به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات سروش اندیشه در سال ۱۳۶۹ منتشر شده است. ,

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 − = 34