خوک، بچه، آتش به روایت مطبوعات سال ۱۳۵۶

خوک، بچه، آتش به روایت مطبوعات سال ۱۳۵۶

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

گزارشی خواندنی از فصلنامه سرزمین هنر

نمایش خوک ، بچه ، آتش کار گروه مجارستانی«اسکوات» یکی از تأثیرگذارترین نمایشها در تاریخ اجتماعی هنر در ایران به شمار می رود چرا که جرقه های انقلاب اسلامی در شیراز را در شهریور ۱۳۵۶ آشکار کرد.

در شماره ۳و۴ فصلنامه سرزمین هنر که  جشن هنر شیراز را در پرونده ی ویژه ای مورد بررسی قرار داده است، این نمایش به سه روایت بیان شده است. روایت اول از زبان یکی از فعالان فرهنگی و مبارزان علیه رژیم پهلوی(سید اصغر شاپوریان) و دیگری روایت ساواک از ماجراهای اعتراض آمیز بعد از نمایش مذکور و آخرین روایت، روایت گزارشگران دو روزنامه‌ی مهم و کثیرالانتشار آن زمان، یعنی کیهان و اطلاعات از اجرای نمایش «خوک، بچه، آتش» است.

روزنامه کیهان مرداد 1356
روزنامه کیهان مرداد ۱۳۵۶

این روایت و روایتهای قبلی را می توانید در صفحات ۱۷۰ تا ۱۹۰  شماره ۳و ۴ فصلنامه ی سرزمین هنر مطالعه فرمایید. در روایت سوم، گزارشی که عیناً از این دو روزنامه خواهید دید، روایتگر نارضایتی قشر فرهنگی کشور در تراز بالای اجتماعی است که در قلم گزارشگران این دو روزنامه نیز نمود یافته است.

گزارشگر کیهان در دو روز متوالی (در روزهای ۳۱ مرداد و اول شهریور ۱۳۵۶) به این نمایش گروه مجارستانی «اسکوات» اشاره می‌کند. وی با چاپ یک عکس خنثی از یکی از صحنه‌های نمایش می‌نویسد: «اگر شرم اجازه می‌داد، یکی از عکس‌های آنچنانی این نمایش مهوع را چاپ می‌کردیم، نه عکس بالا را».

گزارش اطلاعات به قلم محمد ابراهیمیان به رشته‌ی تحریر در آمده است که خواندن آن نیز می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی این روایت سه‌گانه از یک نمایش جنجالی باشد. نمایشی که در آن صحنه هایی غیر اخلاقی در برابر انظار مردم اعم از پیر و جوان، زن و مرد و کوچک و بزرگ به نمایش درآمد که باعث نفرت عمومی شد و سبب ساز اعتراض علما و بزرگان فرهنگی و مذهبی شهر شیراز گردید و سرانجام رژیم تصمیم گرفت اجرای این نمایش را متوقف کند.

نکته جالب توجه این که دست اندرکاران این جشن که خود را کارشناسان بی بدیل فرهنگی و برنامه ریزان بی همتای عرصه ی فرهنگ و هنر می دانستند اصلاً به این نکته توجه نکرده بودند که این نمایش نه تنها با بافت فرهنگی اجتماعی شهر شیراز همخوانی ندارد بلکه از اساس اینگونه نمایشها در ماه مبارک رمضان درهیچ کجای ایران تناسبی برای اجرا ندارد.

این گزارشهای خواندنی را در سرزمین هنر ملاحظه فرمایید.

شماره اشتراک و خرید فصلنامه سرزمین هنر ۰۹۱۹۴۴۶۴۶۷۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 8 = 2