خروس در خانه نمایش | تبادل فرهنگ با زبان هنر

به بهانه اجرای نمایش خروس توسط هنرمندان افغانستانی

تبادل فرهنگ با زبان هنر | به بهانه اجرای نمایش خروس توسط هنرمندان افغانستانی

سیدرضا اورنگ تئاتر، هنری است بی همتا که قرن های متمادی است برای مردم روی صحنه رفته و آنان را به وجد می آورد.هنر نمایش را نمی توان با دیگر هنرها مقایسه کرد،زیرا هنری است زنده که نفس به نفس مخاطبان اجرا می شود.

از گذشته های دور ،این هنر عامل مهمی بوده و هست برای انتقال،تبادل و آموزش فرهنگ،زیرا مردم با زبان هنر و به خصوص تئاتر بیشتر می آموزند تا روش های آموزشی دیگر.

اخیراً نمایش خروس نوشته «محمد رحمانیان» با کارگردانی «پیمان قیاسی» و هنرمندان افغانستانی در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفته است، اتفاقی خوب که باید مدام تکرار شود.

کشورهای ایران و افغانستان از لحاظ فرهنگی بسیار  به یکدیگر نزدیک بوده و مشترکات فرهنگی بسیاری با هم دارند که مهم ترین آنها زبان سلیس و شیرین پارسی است.ادبیات این دو کشور یک ریشه دارد و زبان مشترک این وابستگی را بیشتر کرده است.

مردم ایران، هنر موسیقی افغانستان را بیشتر می شناسند،اما با هنرهای دیگر این کشور دوست و همسایه بیگانه اند،به ویژه تئاتر افغانستان.

هرچند متن نمایش خروس توسط یک ایرانی نوشته شده، اما هنرمندان جوان افغانستانی با زبان شیرین خود و اجرای خوب، آینه تمام قدی پدید آورده اند که مخاطبان ایرانی می توانند ادب و فرهنگ افغانستانی را در آن به تماشا بنشینند.

پس از جنگی ناخواسته که به مردم مظلوم افغانستان تحمیل شد،گروه کثیری از این گرفتاران به آغوش گرم ایران و مردم مهربانش پناه آوردند.سال ها از آن روز ها گذشته و نسل جدیدی از این مهمانان در ایران پای به عرصه حیات گذارده اند که در کنار برادران و خواهران ایرانی خود رشد کرده اند.این نسل را نمی توان مهمان نامید،بلکه جزوی از مردم ایران هستند با حفظ فرهنگ موطن اصلی شان افغانستان.

هنرمندان زیادی از افغانستان در ایران فعالیت دارند که بیشتر آنان در زمینه شعر و قصه فعال هستند.کمتر دیده شده بازیگران مستعد افغانستانی روی صحنه تئاتر ایران به هنرنمایی بپردازند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

بازیگران افغانستانی در برخی از فیلم ها سینمایی و  سریال های ایرانی نقش آفرینی کرده اند،اما آنان تنها سیمای یک افغانستانی با لهجه شیرینش را به نمایش گذاشته اند. بازیگران نمایش «خروس» ، نه فقط در نقش یک افغانستانی ، بلکه به عنوان یک هنرمند در صحنه تئاتر به هنرنمایی پرداخته اند که این بسیار ارزشمند است و باید مدام در سالن های مختلف نمایش در ایران تکرار شود.

این بازیگران مستعد و تازه کار با راهنمایی «پیمان قیاسی» و همراهی نوازندگان افغانستانی لحظه های شیرینی را برای تماشاگران به وجود آورده و می آورند.کاستی های آنان را به راحتی می توان نادیده گرفت،زیرا آن قدر کارشان را جدی گرفته و هنرمندانه بازی کرده اند که ایرادهای ریز به چشم مخاطبان نمی آید و منتقدان نیز به علت زیبایی کار و زحمت بازیگران و عوامل دیگر، به دیده اغماض به آنها می نگرند.

هنرمندان افغانستانی، سالن کوچک خانه نمایش را با وجود کاستی ها ،معبری یافته اند برای عبور از مهجور ماندن و به رخ کشیدن هنرشان به مسوولان،منتقدان و مخاطبان تا بعد از این بیشتر به چشم بیایند که بی شک خواهند آمد.

کسانی که برای دیدن تئاتر “خروس”در ابتدا با اکراه وارد سالن نمایش می شوند،بعد از گذشت اندک زمانی مسحور بازی خوب و بی ادعای هنرمندان جوان افعانستانی شده و با دهان باز به تماشای ادامه نمایش می نشینند.اجرای خوب هنرمندان نوازنده افغانستانی نیز بسیار به اجرای جذاب این نمایش کمک کرده اند،آهنگ هایی زیبا و ترانه هایی شیرین که گوش مخاطبان را نوازش می دهند.

هرچند این نمایش توسط بازیگران آماتور و هنرجو اجرا شده،اما دست کمی از یک تئاتر حرفه ای و پر بازیگر ندارد.تشویق بی وفقه تماشاگران پس از پایان نمایش تاکیدی بر این مدعاست.

امیدواریم با حمایت وزیر ارشاد، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، مدیران سالن ها، منتقدان و مخاطبان ، هنرمندان توانا و مستعد افغانستانی مجال بیشتری برای هنرنمایی پیدا کنند.با توجه به جمعیت زیادی از افغانستانی های محترم که در ایران زندگی می کنند،می توان با اجرای گروه های نمایشی افغانستانی مخاطبان بیشتری را به سالن های نمایش کشاند.

نمایش خروس-عکس از سایت تیوال
نمایش خروس-عکس از سایت تیوال
شناسنامه نمایش«خروس»
نویسنده: محمد رحمانیان
کارگردان: ماریا پاریزی منش
بازیگران: ماریا پاریزی منش، علی آشمند، پرنیان عبادی، محمدرضا هلال زاده
تهیه کننده: ماریا پاریزی منش
دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مهرناز آژند
دستیار دوم کارگردان: پردیس کریمى
هم خوان: الهه پُرسون، مجتبى النجرى
گروه موسیقى: مجتبى النجرى، صابر جعفرى
طراح صحنه و ساخت دکور: امیر حسین اکبرزاده
طراح نور: شاهین رحمانعلى
اجراى نور و موسیقى: مرتضى ملک جارى
گریم: مریم رستگار
ساخت تیزر: پرنیان عبادى
عکاس: محمد جلالى نسب
طراح پوستر و بروشور: بهزاد نوحسینى
خلاصه: ماه جان و کاکا ،خواهر و برادری هستند که در دهی اطراف افغانستان زندگی می کنند،کاکا در پی خرابی هایی که طالبان مسبب آنهاست در فکر جمع کردن غنایم است. دارایی ماه جان یک خروس است. کاکا خبر می آورد که طالبان در جایی افراد زیادی را به قتل رسانده اند. او از ماه جان می خواهد که برای جمع کردن غنایم به آن محله برود. ماه جان با دختری زخمی برمی گردد…
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

56 − = 50