چارسوی شلوغ، بهشت اسپانسرها | حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

علی منصوری

حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برخلاف بسیاری از دوستان دیگر، برای نگارنده مطلب نه از افتتاحیه و پیش افتتاحیه و سردرگمی‌های همیشگی اجرایی جشنواره بلکه از روز اول پخش فیلم در جشنواره و حضور در سینمای مطبوع شروع می شود.
سال ۹۷ سالی است که به گمان بسیاری از افراد سال کابوس بازی برای مردم ایران بوده است. سالی که فشارهای اقتصادی مضاعف از جانب کدخداهای جهان بر کشور تحمیل شده و سالی که لیاقت مسئولین کشور برای اداره جامعه محک خورده است.

حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در این وضع و اوضاع همواره انتظار داشتم هنر و هنرمند به اقتضای رسالت اجتماعیش و دغدغه‌مندی همنوعانه‌اش همواره سخن به اعتراض باز کند از تبعیض، از فساد، از کارتل‌های اقتصادی بزرگ و برساند صدای خورد شدن استخوان‌های مردم مضلوم را به خودمان و مسئولین این کشور پهناور تا شاید لکسوس سواران کمی دغدغه‌هایشان به مردمشان نزدیک‌تر شود.

اما در همان لحظه‌ی اول ورود به پردیس سینمایی چارسو که آرامشش و دوری از حواشی و رنگ و لعاب همیشگی به درد نخور جشنواره، مهمترین ویژگی‌اش بود، خانوم بسیار محترم و به چشم خواهری زیبایی جلوی اینجانب را گرفت و از تلفن بنده سوال کرد و اینکه چگونه شماره‌ایست و پرس‌و‌جویی در این باب….

در همان احوالات که توهم خوش تیپی و بلندقامتی و زیبایی حضرتمان تبختر خاصی را نمایان میکرد تلنگری خوردم که دریافتم این جشنواره نیز مانند همه‌ی سیستم رسانه‌ای کشور دچار بلای خانمان سوز اسپانسر شده است. آن هم از نوع اپراتوری که آنقدر حواشی دولتی و غیردولتی دارد که خانم‌های جذابش هم به چشم نمی‌آیند.

جدای از انتقادات به این شیوه‌های تبلیغ و اساساً مصرف‌گرایی در جامعه ایرانی که هرروز بیشتر از دیروز شکاف طبقاتی را افزایش می دهد و مردم را فقیرتر و عده‌ای را سرمایه‌دارتر میکند، ذکر این نکته لازم است که آیا این کشور آنقدر بیچاره شده که دیگر حتی پول جشنواره فجرش را نیز باید از همراهان چندم و چندم بگیرد؟!

تا به تلافی پولی که آقایان می گیرند ویزیتورهای این کمپانی دم به دقیقه جلوی افراد را بگیرند و از شماره‌هایشان سوال کنند و پکیج‌های مصرف بیشتر را تبلیغ کنند؟!

اسپانسرینگی که حتی تیزر نازیبایش با صدای چند لول بالاتر، ابتدای هر فیلم گوش مخاظب را می خراشد تا مطمئن شود اراجیفش در مغز مخاطبش فرو رفته است.

تیزرتکراری

نازیباست همراهی اهالی فرهنگ و هنر با پدیده‌هایی اینچنین ناهنرمند و بی ظرافت و سرطان‌وار تیزر این پدیده‌ی نامیمون از جانب ما و احتمالا میمون از جانب برگزار کنندگان که در سالن تمام می شود، تیزر رسمی جشنواره حس سال قبل را نیز دوباره به ما منتقل می کند تا این بار با تیزر تکراری جشنواره از سال قبل مواجه شویم تا به این بیندیشیم که نه واقعاً مثل اینکه پولی در بساط برای ساخت تیزر جدیدی هم نمانده است.

حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر- عکسها از رهام کاظمی
حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر-رهام کاظمی

سینمای چارسو هم آنقدر شلوغ و پرازدحام شده است که برای تفکر و کار فرهنگی مجالی کمتری از اسپانسرهای رنگ و وارنگ وجود دارد. بفرمایید این سینما هم مال شما و دور و بری‌های سرمایه‌دارتان
آنچه در حواشی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می گذرد من را به یاد سخن مشهور آن پیرمرد طبسی افتادم که می گفت :

“همه آفاق پر از فتنه و شر می بینم/ این جهان را پر از خوف و خطر می بینم…

خود دانید و مملکت‌تان”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 8 =