حمید جاوید و ترانه هایش |قسمت اول

عبدالحمید مجیدی جاوید ، متخلص به حمید جاوید ، متولد سال ۱۳۴۶ در تهران و فارغ التحصیل رشته ی هنر از کشور ترکیه می باشد. حمید جاوید همچنین نقاش ، خطاط، و مدرس آزاد هنرهای تجسمی است. وی از سال ۱۳۶۶ در جبهه های جنگ نیز حضور داشته است . اولین کتاب شعر وی به نام “آرام و نهان” در سال ۱۳۸۶ و دومین کتاب او با نام “آرام جان” در سال ۱۳۸۷ به چاپ رسید. دو مجموعه شعر  در دست ویرایش برای چاپ نیز دارند. وی بجز نوشتن شعر ، خود نیز تا کنون ۲۲ تراک  منتشر شده صوتی هم دارند . در این قسمت با حمید جاوید در مورد اشعار و ترانه های وی گفتگو می کنیم.

هنرلند آقای حمید جاوید ، برایمان کمی در مورد سبک شعرهایی که می نویسد بگویید.

با سلام و درود به محضر شما و دوستان فرهیخته و علاقمندان به هنر و شعر . بطور کل بنده تابع و پیرو سبک خاصی در شعر نیستم. در اکثر سبکهای شعری دستی بر آتش داشته ام. در کتاب اولم به نام آرام و نهان و کتاب دوم یعنی آرام جان، اشعار در ۳ فصل ۱-سپید موزون ، ۲-ترنم ها و ۳-غزل و قصیده و مثنوی گنجانیده شده.
واقعیت این است که من دنبال شعر نمیروم تا حق انتخاب سبک و سیاق داشته باشم. شعر خودش سراغ من می آید و خودش و سبکش را تعریف میکند. البته طبیعیست وقتی مولانا می خوانم تحت تاثیر حضرتش هستم و یا از اساتید دیگر منتهی با زبانی ساده و امروزی تر.
مثلا در دو کتاب مذکور در بخش مثنوی ها، بنده تحت تاثیر فردوسی و مولانا اشعاری حماسی عرفانی سرودم که به اعتقاد اساتید به نوعی نوین محسوب شده که حقیر هنگام نوشتن توجه و نیت چنینی نداشتم و این رو صرفا الهام میدونم.

هنرلند از چه زمان نوشتن شعر را به طور جدی شروع کردید؟

در سال ۱۳۶۵ که مشغول خدمت در منطقه عملیاتی و جبهه های جنگ بودم، در نیمه شبی تاریک و خوفناک در سنگر با یاد شعر حضرت حافظ،  (الا یا ایها الساق) شعری را سرودم و یادداشت کردم:

شبی تاریک و بیم موج هم در منظر روحم نمایان شد

و گردابی چونان حائل میان بطن جان من هویدا شد. …. الی آخر
یکی از همزمان که نسبت خویشاوندی با مرحومه سیمین دانشور داشتند چندی بعد این شعر را دیدند و در اولین مرخصی شعر به نظر مرحومه استاد رسید. درکمال ناباوری حقیر، شعر من کامنت بسیار خوبی گرفت و طبیعتا موجب غرور و تشویق بنده گردید. یاد خانم سیمین دانشور گرامی زنده باد.  همیشه در دل به مزاح میگویم : بانو جان دستت درد نکند ، بیچاره مان کردی.

هنرلند آیا در زمینه سرودن شعر ، از شاعری تاثیر پذیرفته اید؟

در اوایل نوجوانی با اشعار مرحوم مهدی سهیلی انس گرفتم. گاها اشعاری هم به سبک ایشون نوشتم. اما هیچوقت منتشر نکردم. دلیلش هم این بود که بعدها نتوانستم ارتباط خوبی با این سبک برقرار کنم. و اما فریدون مشیری، مهدی اخوان ثالث ، حمید مصدق ، هوشنگ ابتهاج ، سهراب ، پروین اعتصامی ، شهریار ،و صد البته مولانا، فردوسی ،سعدی، عراقی، و عطار…ددر تمامی سبکهای اساتید فوق اشعاری رو کما بعنوان تضمین شعر ایشان سروده ام. قطعا تحت تاثیر بوده ام و گاهی هنوز هم هستم.

گفتگو با آقای حمید جاوید ادامه دارد…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

23 − 16 =