حضور در سینما،به بهانه سالروز ربودن مردان «ایستاده درغبار»

امروز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ مصادف است با سی وچهارمین سالگرد ربودن ۴ دیپلمات ایرانی به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان است .به همین مناسبت از عموم هموطنان عزیز دعوت شده است تا با حضور در سینماهای کشور به تماشای فیلم ایستاده درغبار ینشینند که فرازهائی از زندگی حاج احمد متوسلیان (یکی از این ۴ هموطن ربوده شده ) را به تصویر کشیده است. در زیر گزارشی از روزنامه همدلی درباره ماجرای این آدم ربائی را خواهید خواند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ سه دیپلمات و یک خبرنگار جمهوری اسلامی ایران در بیروت، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. حاج احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان اسامی این افراد است. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم داشت. اگرچه ابتدا گفته می‏‌شد آنان کشته شده‏‌اند، اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن‌ها در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.
وقایع‌نگاری ربودن دیپلمات‌های ایرانی
خردادماه امسال مسئول کمیته مردمی پیگیری سرنوشت ۴دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان از جزئیات تازه‌ای سخن گفت که گواه زنده بودن احمد متوسلیان و یارانش بود. سید رائد موسوی با اشاره به اینکه از حدود ۵سال پیش پرونده‌ای در مورد پیگیری وضعیت ۴دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان باز شده است، اظهار کرد: «اسناد انکارناپذیری در مورد زندانی بودن این دیپلمات‌ها در چنگال رژیم صهیونیستی وجود دارد. اسناد موجود در این زمینه محکم است که این عزیزان در لبنان ربوده شده و به رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند. در این قضیه طرف ما رژیم صهیونیستی است که ابزارش برای پیشبرد خواسته‌هایش فشار است و به هیچ چیز اعتقاد ندارد.»
همچنین پیشتر سردار دهقان، وزیر دفاع اعلام کرده بود: «سردار احمد متوسلیان و ۳ دیپلمات دیگر ایرانی زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.» با این همه سمیر جعجع در بهمن ماه سال ۸۷ برای اولین بار گفته بود که دیپلمات‌های ایرانی در «ایست البرباره» ربوده شدند ولی این افراد بعدا در مکانی که وی مدعی شده از آن اطلاعی ندارد، کشته شده‌اند.
زنده بودن متوسلیان و سایر همراهانش
حال در سالروز ربوده شده این ۴ دیپلمات ایرانی و در شرایطی که بیش از ۳دهه از آن رویداد می‌گذرد، موسوی پسر کاردار سابق سفارت ایران که یکی از ۴ دیپلمات ربوده شده بود، در گفت‌وگو با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به تلاش‌های ایران برای دستیابی به محل نگهداری این دیپلمات‌ها اشاره کرد. وی در این گفت‌و‌گو تاکید کرد: «ما توانسته‌ایم به اطلاعاتی مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سایر همراهان ایشان دست پیدا کنیم و درحال پیگیری پرونده حقوقی دیپلمات‌های ایران در لبنان هستیم و سعی داریم حداقل یک حکم قضایی، مشابه حکمی که برای امام موسی صدر، صادر شده را برای دیپلمات‌های ایران بگیریم.»
مسئولیت فالانژیست‌های لبنان
موسوی درباره محل نگهداری دیپلمات‌ها گفت: «آنچه برای ما مسلم است این است که بعد از ظهر ۱۳تیرماه سال ۱۳۶۱ سید محسن موسوی به همراه احمد متوسلیان، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان با اتومبیل سفارت جمهوری اسلامی ایران رهسپار بیروت بودند و چون در آن زمان بیروت در محاصره نیروهای اسرائیلی قرار داشت، ‌اتومبیل آنها از راه «بعلبک» رهسپار «‌زغرتا» و در آنجا متوقف شد و سپس از این شهر با خودروی ژاندارمری لبنان به راه خود ادامه دادند تا اینکه ساعت ۱۳:۳۰ روز ۱۴ تیر ماه، به منطقه «برباره»، واقع در شمال بیروت که محل تمرکز نیروهای فالانژ بود، رسیدند و در پست بازرسی «برباره» به دست عده‌ای ناشناس ربوده شدند. شواهد موجود، حکایت از آن دارد که نیروهای فالانژ به سرکردگی «ایلی حبیقه» و «سمیر جعجع»، این ۴نفر را ربوده و پس از مدتی آنها را تحویل صهیونیست‌ها داده‌اند و تا امروز تحت تدابیر امنیتی در زندانهای این رژیم نگهداری می‌شوند و در تمام این سالها خبر رسمی و موثقی از سرنوشت آنها ارائه نشده
است.»
بیانیه وزارت خارجه به مناسبت سالروز ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی
در همین حال روز گذشته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سی‌و‌چهارمین سالروز ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان، با صدور بیانیه‌ای، خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه شد.
در این بیانیه آمده است: «با فرارسیدن چهاردهم تیر ماه، ۳۴ سال از اقدام تروریستی مزدوران رژیم صهیونیستی در ربودن چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خاک لبنان می‌گذرد، در حالی که ملت ایران و خانواده‌های گرامی آنان همچنان چشم به راه بازگشت آنها به میهن اسلامی هستند.»
وزارت خارجه در این بیانیه تاکید کرد:«با توجه به شواهد و قرائن موجود مبنی بر ربایش این افراد توسط مزدوران رژیم صهیونیستی و انتقال آنان به داخل سرزمین‌های اشغالی، از دبیرکل سازمان ملل، صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای حقوق بشری می‌خواهد تا به وظیفه قانونی خود در این راستا عمل نموده و با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی زمینه آزادی این عزیزان را فراهم سازند.»

منبع گزارش:روزنامه همدلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 88 = 90