حضور تمام رخ سعید مطلبی در سینما و تلویزیون

سعید مطلبی در سینمای پیش از انقلاب، مانند دیگر بزرگان سینما ازجمله مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، زنده یاد علی حاتمی ، مبدع و ایجادگر سینمایی شد با عنوان «سینمای فیلم فارسی».

حضور تمام رخ سعید مطلبی در سینما و تلویزیون جبارآذین|سرزمین هنر|سینما

سعیدمطلبی، بدون شک از بزرگان و گنجینه های سینما و تلویزیون و فرهنگ و هنر کشور است . در سال های حضور رسمی وغیررسمی خود در عرصه هنر، به عنوان سینماگری پرتوان و نوجو و فیلمنامه نویسی قدر و کم نظیر، منشاء خدماتی ارزنده بوده و شاگردان فراوانی داشته و دارد .بسیاری ازفیلمنامه نویسان مطرح امروز ، کار خود را از روی آثار مطلبی فراگرفته اند.سعید مطلبی در سینمای پیش از انقلاب، مانند دیگر بزرگان سینما ازجمله مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، زنده یاد علی حاتمی ، مبدع و ایجادگر سینمایی شد با عنوان «سینمای فیلم فارسی» که با فیلم های بدون در و پیکر و بی محتوا و نازل و کافه ای موسوم به «فیلمفارسی» که فاقد فیلمنامه و بازی و کارگردانی بودند و چند روزه ساخته می شدند، متفاوت بود.نخستین ساخته سینمایی او «کوچه مردها»، نشانگرمضمون و محتوا و ساختار و شخصیت های متفاوت و پرداخت شده او با دیگرفیلم های رایج و نازل سینمای آن روزگار بود.
مطلبی درادامه، فیلمنامه ها و فیلم هایی متعدد دیگری هم نوشت و ساخت که موضوع اغلب آنها رفاقت بود.رخداد انقلاب و تحولات تند و پرشور انقلابی، میان او و گروهی از سینماگران آن سال ها فاصله انداخت و تعصب ها و تندروی ها در چارچوب های سلیقه ای محدویت و ممنوعیت، سبب شد  تا امثال مطلبی نتوانند حضور فعال هنری و سینمایی داشته باشند.
با این همه، این ناملایمات و آزارها نتوانست دربلند مدت، مطلبی ها را بیرون گود سینما و هنر نگهدارد و به ویژه او در سال های بعد از انقلاب، بدون نام و به نام دیگران فیلمنامه های بسیار خوبی نوشت که به یاری او توانستند به آثار خوبی تبدیل شوند. بدین گونه چرخ تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چرخید و چرخید وافراد مختلف آرد و الک شدند تا شرایط کمی تا قسمتی تغییر کرد و حضور پرشور و پرشعورتر سینماگران، دست سینما و هنرکشور را به روی دست های گرم و سلامت هنرمندان حرفه ای باز کرد و در کنار تازه واردها، قدیمی ترهای بدون مسئله! مجدد به سینما پیوستند. سعید مطلبی هم در میان این طیف بود و گرچه هنوز با اوضاع کنونی سینما، بدون حساب و کتاب نیست، اما تلویزیون، میدان را برای نمایش بخشی از قدرت و توان هنری اوگشود و«ستایش» آغازگر این موج تازه در زندگی هنری و تا حدی هوای تازه او بود.با آنکه مطلبی برای رسیدن به این مرحله، رنج ها کشید و زخم ها دید، اما امروز به بخشی از جایگاه شایسته خود دست یافته و مورد مهر و محبت و استقبال دوستان قدیم و جدید خود و سینماست و چون گذشته توانا و پرانرژی در آستانه هشتاد سالگی، قدر و پرتوان می نویسد و می سازد.این روزها مطلبی بزرگ، افزون بر کار نگارش فیلمنامه، در گروه های هنری فعال است و با نگارش خاطرات و مقالات روشنگرانه و ارایه دیدگاه های کارشناسانه وعالمانه ،حضور اجتماعی و فرهنگی خود را اعلام می دارد.
این حضور و حرکت، مبارک و امیدآفرین است. تداوم حضور درخشان و مانای استاد سعید مطلبی ، امید دوستان او و دوستداران هنر و سینمای کشور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 5 =