حاتمی کیا و امین حیایی یک جشنواره و دو اعتراض متفاوت

حاتمی کیا و امین حیایی یک جشنواره و دو اعتراض متفاوت

 

علیرضا دباغ

 

از شامگاه ۲۲بهمن تاکنون بحث داغ محافل هنری معطوف به سخنان تند و شکایتهای ابراهیم حاتمی کیا از برنامه تلویزیونی هفت و مجری آن وبه طور کلی از صداوسیما بوده است.

همان طورکه پیش بینی می شد این سخنان در فضای مجازی و گروههای تلگرامی و واتس اپی هم  بازتاب زیادی داشت.تلاش کردم در این مدت از نظرات مختلف استفاده کنم و درصددبوده و هستم که در این مقوله فقط شنونده وخواننده نظرات دوستان باشم چون به عنوان یک تماشاگر علاقمند حاضر در برج میلاد تلخی سخنان حاتمی کیا را از نزدیک حس کردم و بهتر دیدم این تلخکامی را در این ایام جشن دامن نزنم؛  اما وجود یک نکته درمیان سخنان موافقان ومخالفان، این بنده را مجبورساخت که نکته ای گذرا عرض نمایم.

تجربه ی زیسته، من را به این نتیجه رسانده است که نگاه صفر وصدی به هر مقوله ای نشانه افراط و تفریط است. این نوع نگاه به خصوص درحوزه ی فرهنگ که بنا به تعبیری دین و هنر نیز در این مفهوم کلی تعریف می شوند باعث به وجود آمدن تعصب نابجایی می شود که ممکن است به دگم منجر شود.

فارغ از آسیبهای دگماتیسم؛ این تجربه را به دست آورده ام که بسیاری از انتسابهای صفت دینی یا ارزشی به اشخاص در جامعه امروز ما فارغ ازحساسیتهای لازم وآگاهی فرهنگی‌صورت می‌پذیرد، و ریشه در حب و بغضهای محفلی، گروهی یا سیاسی دارد.

به عنوان مثال همین آقای حاتمی کیا وقتی به رنگ ارغوان و گزارش یک جشن (دو فیلم توقیف شده) را ساخت مغضوب قشری از جامعه فرهنگی شد که امروز متعصبانه به دفاع از سخنان وی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر می پردازند.

 

من نمی خواهم قضاوتی درباره درستی یا نادرستی گفته های حاتمی کیا نمایم بلکه فقط به نوع حرکت عصبی و رفتار غیر محترمانه ی شخصی اشاره می کنم که به عنوان‌یک هنرمند شناخته می شود.

ایشان به جشنی محترم و اشخاص محترمی که در شادترین‌ روز انقلاب برای جشنواره ای به نام فجر گرد هم آمده بودند بی احترامی کرده و این کار از هنرمندی که باید ظرافت طبع را مدنظر داشته باشد نباید سرمی زد.

صحبت را خلاصه کنم در همان جلسه، امین حیایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید به جای دیپلم افتخار، سیمرغ بلورین می گرفت، با نرفتن پشت میکروفون و لبخند و ادب واحترام به تماشاگران دلخوریش را نشان داد ولی جناب حاتمی کیا با تبختر و پرخاش سیمرغ را گرفت و سالن را ترک کرد.

اعتراض حیایی را هنرمندانه و مؤدبانه تر می پندارم نظر شما چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 5