جمعه ی سیاه سینمای ایران

سید ضیاءالدین دری به دیار باقی شتافت

در حالی که جامعه ی فرهنگ و سینمای ایران از شنیدن خبر درگذشت استاد «عزت الله انتظامی» هنوز در شوک قرار داشتند، خبر تکان دهنده ی دیگری همه را در اندوهی دوباره فرو برد.«سید ضیاءالدین دری» کارگردان سینما و تلویزیون نیز مقارن ظهر امروز دارفانی را وداع گفت.

او که در کارنامه ی هنری خود فیلمهای سینمایی «باد و شقایق»، «سینما، سینماست» و«در سرزمینی دیگر» را دارد بیش از آنکه به خاطر فیلمهای سینماییش مشهور باشد ، به دلیل ساخت دو سریال تلویزیونی پر بیننده به شهرت رسید. اولین اینها سریال «کیف انگلیسی» بود که روایتگر دسیسه های انگلستان در دوران پهلوی اول و دوم بود. زبان تند فیلم طعنه ای بود بر روشنفکران آن دوره که به همین دلیل سر و صدای زیادی به همراه داشت اما این سریال متأثر از بازی درخشان لیلا حاتمی و موسیقی نوستالژیک آن که ساخته ی استاد فرهاد فخرالدینی بود جزو سریالهای موفق دهه ی هشتاد به شمار می رفت.

دومین سریال مشهور سید ضیاءالدین دری ، هم با همان حال و هوای «کیف انگلیسی» ساخته شد.«کلاه پهلوی» داستان فرصت طلبی های جوانی است از طبقه ی پایین جامعه که با گرایش به غرب و غربزدگی در تخریب سنتهای ملی، مذهبی زادگاهش دنباله روی از سیاستهای پهلوی ها را سرلوحه ی خود قرار می دهد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

سید ضیاءالدین دری با ساخت این دوسریال ، کارنامه ی قابل قبولی از خود در ساخت سریال نشان داد با این همه هیچگاه نتوانست جایگاه مطلوب خود در سینما را پیدا کند . دو فیلم آخر او برای اکران در سینماها با مشکل مواجه بود و سرانجام بیماری کبدی راه را برای استمرار مسیر هنری او مسدود کرد.

او که اوایل هفته ی گذشته برای پیوند کبد در بیمارستانی در شیراز بستری بود پس از این عمل جراحی دچار عفونت شد و تلاش پزشکان برای نجات جانش نتیجه ای نداشت و سرانجام در ظهر امروز جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ جان به جان آفرین تسلیم کرد تا این روز به جمعه سیاه سینمای ایران تبدیل شود.


«سرزمین هنر» honarland.ir  درگذشت این هنرمند را به تمامی دوستداران فرهنگ و هنر و خانواده محترم وی تسلیت می گوید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 + = 37