جای خالی سازه هایی که هویت را روایت می کنند/گیرا و جذاب مثل المان های جشن غدیر خیابان ولی عصر(ع)

در هنگامه عید غدیر و در جشن و شادمانی این روز در پایتخت، المانی زیبا که منظومه بی کلام بود از حس و حال آیین دینی غدیر چشم ها را در خیابان ولی عصر(ع)  به خود جلب کرد.

جای خالی سازه هایی که هویت را روایت می کنند/گیرا و جذاب مثل المان های جشن غدیر خیابان ولی عصر(ع)|سرزمین هنر|هنرهای تجسمی

المان های شهری در کشورمان هنوز به غایت مفهومی این اثر محیطی اجتماعی که در دنیای امروز به شدت مورد توجه است، رشد نکرده، اما انگار باید این خلاء را کم کم پر شده دید.

در هنگامه عید غدیر و در جشن و شادمانی این روز در پایتخت، المانی زیبا که منظومه بی کلام بود از حس و حال آیین دینی غدیر چشم ها را در خیابان ولی عصر(ع)  به خود جلب کرد.

در نگاه اول، این اثر بدیع با طرحی مجذوب کننده و گیرا، بیننده را وادار به تصور آن روز خاص و تداعی این اتفاق بزرگ و تاریخی دینی می کند، حال آنکه نه فضای چندانی اشغال کرده و نه صوتی از آن منتشر می شود که جنبه تکراری و خسته کننده داشته باشد. یک المان ناطق در حالی که به زبان سکوت هنر سخن می گوید، رهگذران را به مشاهده خود فرا می خواند.

این اثر که با نمایش ضریح حرم امیر المومنین(ع) و همچنین واقعه غدیر طراحی و اجرا شد، از همان المان هایی است که نمونه هایش را به ندرت در ایران می یابیم، حال آنکه می تواند در تمامی میادین اصلی شهرها و با بیانی هوشیارانه و هنرمندانه از تاریخ و سنن و ویژگی های منطقه و کشور، نقش پررنگی را هم در جاذبه آفرینی شهری و هم معنابخشی به مفاهیمی که دارای ارزش های مذهبی و فرهنگی هستند، ایفا کند.

امیدواریم المان های شهری و محیطی با چنین درصدی از اثربخشی که هویتی را روایت می کنند در سطح شهر و منطقه به وفور دیده می شود تا هم جلوه های بصری اش دیدنی باشد و هم مفاهیمی که مد نظر است، مدبرانه با یک سازه مطلوب منتقل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 − 38 =