از کنج بهشت تا قصه ناتمام: گفتگو با «تکین حمزه لو» – قسمت دوم

در قسمت قبل با خانم تکین حمزه لو در حوزه نویسندگی گفتگویی داشتیم. اکنون ادامه گفتگو را در خصوص انتشارات ” برکه خورشید” که به مدیریت ایشان مشغول فعالیت است را ادامه میدهیم:

هنرلند خانم تکین حمزه لو ، چطور شد که به فکر تاسیس انتشارات “برکه خورشید” افتادید؟ آیا مشکلات رایج بین مولف و ناشر باعث این تصمیم شد؟ 

منکر وجود مشکلات نمی شوم ولی قبل از تاسیس انتشارات برکه خورشید هم من هیچگونه مشکلی با ناشرم نداشتم و همیشه هم قدردان زحمات این نشر بوده ام و خواهم بود. سال ۹۲ من و  همسرم تصمیم گرفتیم کاری مستقل شروع کنیم و به این نتیجه رسیدیم که شاید تاسیس یک انتشارات فکر بدی نباشد البته که در بدو تاسیس زیاد مطمئن نبودم ولی با لطف خداوند و  دوستان نویسنده ام تا به امروز حرکتی رو به جلو و موفق داشته ایم.

هنرلند از آنجاییکه که اکنون شما در دو سوی چرخه هنرمند و سرمایه گذار قرار دارید، آیا معتقد هستید که بعضی از انتشارات رعایت حقوق مولفان را نمیکنند؟

در هر صنفی چنین مشکلاتی وجود دارد و مسلمه که در این صنف هم مشکلات ریز و درشتی هست. البته تا جایی که من با ناشرین آشنا هستم همه سعی می کنند که اجحافی در حق مولف و مترجم صورت نگیرد ولی طبیعی است که گاهی ناشری هم پیدا می شود که جانب انصاف را رعایت نمی کند.

هنرلند آیا چاپ غیر قانونی و قاچاق کتاب، گریبان شما و انتشارات “برکه خورشید” را هم گرفته؟

تا به امروز خدا را شکر موردی مشاهده نشده که کتابهای ما را قاچاق کرده باشند و در زمینه دانلود غیرقانونی هم با همکاری که با “رصد” داریم این اتفاق ناخوشایند بسیار کمتر شده است.

هنرلند ژانر کتابهایی که در  انتشارات “برکه خورشید” به چاپ میرسند چیست؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

کتابهایی که تا به امروز در انتشارات به چاپ رسیده است همه در زیر مجموعه ادبیات داستانی می گنجد و ژانرهای متنوعی دارد از رُمنس تا پلیسی و معمایی و وحشت…

هنرلند میدانیم که کتابهای عامه پسند ، با وجود مخالفان زیادی که دارد ، هنوز هم از پرطرفدارترین کتابهای ایرانی است. با وجود جو شدید مخالفت و انتقاد، علت موفقیت و فروش این کتابها را نسبت به کتابهای دیگر در چه میدانید؟

در همه جای دنیا کتابهای بست سلر همان کتابهایی هستند که در ایران با لفظ “عامه پسند” سعی در تخریب و سرکوبش دارند. باید به این نکته توجه داشت که در گامهای اول خواندن، وجه التذاذ بسیار مهم و موثر است و مطمئنا خواننده سراغ کتابهایی می رود که نثر ساده و روانی دارند و مهمتر از همه تعلیق بالایی دارند. در انتخاب کتاب سن و سال، محل زیست جغرافیایی و تحصیلات نقش تعیین کننده و موثری دارند. همه کسانی که امروز به خواندن کتابهایی که آن ها را به تفکر و تعمل وا می دارد رو آورده اند، روزگاری از کتابهای ساده و پر هیجان و کشش شروع کرده اند. به نظر من ایجاد “عادت مطالعه” گام بسیار اساسی و موثری است که باعث پیشرفت در انتخاب کتاب و بالا رفتن سطح خوانش مخاطب می شود. عده ای البته با این نظر مخالف هستند و ادعا می کنند این عده همیشه همین نوع مطالعه را خواهند داشت. در پاسخ به آنها می گویم: خوب ادامه بدهند… این خوانندگان اگر کتابهای پر کشش و هیجان پرفروش نباشد کتابهای فلسفی و سخت خوان را هم نخواهند خواند پس خواندن کتابهای مورد علاقه شان بسیار بهتر از هیچ نخواندن است چون نمی شود کتمان کرد که خیلی از داستان های به ظاهر ساده حرفهایی برای گفتن دارند و حداقل مخاطب را با یک تجربه زیستی متفاوت درگیر می‌کنند. چون انسان در عمر محدود خود قادر به تجربه زیستهای مختلف نیست و خواندن یکی از راههایی است که می تواند تجربه های زیستی متنوعی را داشته باشد و خودش را در موقعیت های مختلف و جغرافیای متفاوت بسنجد.

هنرلند روند کاری انتشارات “برکه خورشید” در آینده چگونه خواهد بود ؟ آیا برنامه خاصی برای پیشبرد اهداف نشر دارید؟

برکه خورشید همیشه برای داستان خوب با چهارچوب قوی و سالم سرمایه گذاری خواهد کرد بی توجه به اینکه نویسنده کیست و چند ساله است و تا به حال کاری داشته و یا نه؟ بسیاری از نویسنده های نو قلم داستانهایی بی اندازه خوب و قوی دارند که شاید نویسنده های پرکار امروزی نداشته باشند. در توسعه کار انتشارات احتمالا در سال جاری به سراغ چاپ ترجمه های خوب و پرخواننده خواهیم رفت.

هنرلند و کلام آخر خانم تکین حمزه لو :

کلام آخر من شاید ساده باشه ولی مهمه. اینکه وضع ادبیات و کتابخوانی در ایران بسیار حاد و رقت انگیز شده شاید عوامل زیادی داشته باشه از ممیزی سختگیرانه تا نبود هیات بررسی قوی در نشرها و یا ارشاد… اما یکی از عواملش مربوط به خود ماست. نویسنده ها و مترجمین و منتقدین و ناشرینی که بجای حمایت و دوستی در حق هم با بخل و حسادت و کینه ورزی های شخصی سعی در تخریب یکدیگر دارند و این دشمنی مخفیانه و ریشه دار نتیجه ای جز دلسردی و بی اعتمادی خواننده در پی نخواهد داشت. مورد بعدی هم باندبازی و مافیایی است که متاسفانه در دنیای ادبیات هم هست و نمی‌گذارد که داستان ایرانی نفس بکشد. جلسات نقد و معرفی کتابها و یادداشت های روزنامه ها و حتی چاپ کتابها  و جایزه های متعدد انگار که فقط مختص به چند نام و نشر شده است و کارگاه های داستان نویسی  وجود دارند که مثل دلال عمل می کنند و دیگران که طیف وسیعی از استعدادهای درخشان را دربرمی گیرد یا دیده نمی شوند یا حرام می شوند و توجه لازم را نمی بینند، این هم یک دلیل دلسردی و بی رغبتی کسانی است که شاید اگر پا در میدان ادبیات داستانی بگذارند تکانی به آمارها بدهند و باز شور و شوق خواندن را به مردم برگردانند.

در آخر برای همه ایرانی ها آرزوی سلامتی و شادکامی دارم امیدوارم همه ما اول با خودمان و دوم با دنیایمان در صلح باشیم تا دنیا هم با ما در صلح و عشق بماند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    عالللللی بود .خانم حمزه لو جزو معدود نویسندگانی هستند که هم قلمشون و هم شخصیتشون قابل ستایشه .موفق باشید خانم حمزه لو.
    و ممنون از این سایت خوب و سرکار خانم فصاحت که این مصاحبه رو انجام دادند.موفق و موید باشید.

  2. ناشناس می گوید

    بسیارررررررررررررر عالییییییییییییییییی

  3. ناشناس می گوید

    خانم حمزه لو دوست داریم

  4. ناشناس می گوید

    عالی بود .لطفا با نویسندگان رمان بیشتر مصاحبه کنید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 6